aresius schreef:Hornet schreef:..
Gevoel zegt me ook dat riem een betere keuze is. Mss alleen wat gevoeliger voor breuk maar wel snel te vervangen denk ik.
Zeker van? Ik denk net het omgekeerde. Een ketting is makkelijk te herstellen in de bush, maar zo'n riem lijkt me problematisch tenzij je continu een reserve in de rugzak houdt.
Zijn er hier mensen die zowel met een Rohloff naaf als een Pinion hebben gereden?
Hoe verhouden deze zich tot elkaar, qua schakelplezier?
Voor mijn Pilot met Pinion, heb ik zowel een idworx als een Lynskey met Rohloff gehad. Ik ben er altijd tevreden van geweest.
De redenen om naar Pinion over te gaan waren voor mij:
- betere verdeling van het gewicht
- betere totaal ratio tussen grootste en kleinste versnelling
Mijn ervaringen:
- Rohloff schakelt soepeler dan Pinion, maar Pinion schakelt soepel genoeg.
- geen gewicht in het achterwiel is wel aangenamer, maar het frame met Pinion is iets zwaarder. Persoonlijk stoort het me niet om met een fiets van 12kg te rijden. Mijn Rohloff fietsen waren lichter.
- een grotere range is ook aangenamer. Let wel, ik ben pas naar Pinion overgeschakeld toen de P1.12 uit kwam. De eerste 1.18 vond ik teveel versnellingen. Op de Rohloff zijn er 14, en dat vond ik meer dan voldoende. 12 versnellingen is prima voor me.
- Mijn Rohloffs waren steeds met ketting, ik heb er nooit kettingbreuk op gehad. Alleen al omdat je in een mooie rechte lijn trekt, je ketting niet marteld met schakelen door het verduwen ervan, of met een super dunne ketting zit, zorgen ervoor dat de kans dat je kettingbreuk hebt al veel kleiner zijn. Maar, bij Pinion zit de ketting na de versnellingsbak in de aandrijflijn. Deze krijgt dus aardig wat te verduren. Aan de riem heb ik geen enkel nadeel ervaren. integendeel, vraagt weinig onderhoud en moet niet gesmeerd worden.
Om riembreuk te hebben moet je al erg lelijk doen. Trouwens, riemen worden al jaren gebruikt bij verbrandingsmotoren onder de naam"distributieketting" Zowat het belangrijkste onderdeel van de motor, want als deze het begeeft, heb je pas veel kosten. De riemen die ervoor bestemd zijn, zijn ervoor berekend.