Pagina 12 van 12

Re: pinion

Geplaatst: di 17 sep 2019 12:54
door CBo
NielsVV schreef:Dit topic eens van onder het stof halen.... :-"

Ik rij al sinds 2014 met Pinion met ketting en wil niets anders meer. Is nog geen sleutel aan mijn fiets geweest. Nu ben ik aan het rond kijken voor een nieuwe mtb, maar deze keer een hardtail (huidige is een fs). Deze keer zou ik één willen met een belt aandrijving. Indertijd van mijn fs bestond er nog geen system om een riem op een fs te krijgen.

Nu vraag ik mij af ofdat een belt echt zo onderhouds vrij is als men beweert bij het mtb'en. Dus na een vettige rit, enkel je bike eens afspuiten en that's it? Ik kan me voorstellen dat onder vettige omstandigheden of losliggende bladeren tussen je aandrijving je belt gaat ontsporen? Hoe makkelijk/moeilijk is het om je achterwiel eruit te halen?

De fiets die ik overweeg is een Pilot met een P1.12 aandrijving.
Ik heb een Pilot met P1.12 en riem. Ondertussen al 4 jaar mee aan het rijden. Enig minpunt is de naaf achteraan. Op zich niets te maken met Pinion of Pilot, maar ik heb een naaf van Tune en zit al aan de 3e body... Ik ben rustig aan het uitkijken naar een wiel met DTSwiss of Chrisking naaf.

Het is verder wel echt zo dat je fiets en vooral de aandrijflijn veel minder onderhoud vraagt. Maar een mountainbike ziet altijd wel een beetje af. De vork vraagt het meeste onderhoud. De pinion is af en toe is olie vervangen. Aan de riem heb ik nooit niets moeten doen. Gewoon zien dat deze voldoende onder spanning zit. Daar is de Gates app handig voor. Wiel vervangen gaat redelijk vlot. Maar omdat ik Tubeless rij, heb ik in 4 jaar nog geen enkele keer dat wiel onderweg er moeten uithalen.

Re: pinion

Geplaatst: di 17 sep 2019 13:02
door endorfin
Tune heeft nu nen endurance body, veel stabieler

Re: pinion

Geplaatst: wo 18 sep 2019 20:25
door CBo
Een van de voordelen van geen derailleur te hebben, is dat je signle speed naven kunt hebben en symmetrisch kunt spaken. Daarom DTswiss en Chrisking. Ik heb nu de Tune signlespeeder.