Traxer schreef:En een nieuw vervolg. De versnellingen hebben drie maanden feilloos gewerkt. Nadien begon het gekraak opnieuw en jawel, een nieuw lek. Nog geen vijf maanden na de herstelling !!!
Wordt opnieuw opgestuurd.
Dit is nu al de tweede keer in 2 jaar tijd.
Tot zover het nut van het vervangen van alle dichtingen, olie en kabeltje.
Er schort iets aan het ontwerp.
Ook die aluminium kronen, uw foto met afgebroken tanden toont dat alle tanden een "haaievin" vorm hebben. Dat is veel te ver gesleten. De tanden houden de schakels zo "gevangen" op het moment dat ze moeten loslaten en worden zo losgerukt. Als je zo een haaievin vorm merkt, dien je asap te vervangen. Of, indien mogelijk, de kroon omdraaien, dan kan ie nog eens zo lang mee. Eigenlijk zou de kroon op regelmatige basis tijdens zijn levensduur moeten worden omgedraaid. Ik kan dat met mijn singlespeed/fixie, maar dat is omdat het gemakkelijk is, wiel eruit, 6 torx los, draaien en 6 torx terug vast - geen speciaal gereedschap / verdere demontage nodig.
Aluminium is eigenlijk flut zelfs voor kronen van deze diameter. Aluminium is okee voor constructies en profielen, maar voor tanden, schroefdraad, is het niks waard, en MTB is net veeleisend. Om het toch acceptabel te maken moet je 1/8" breedtes (dus ook de ketting) hebben en hele dikke (4mm) bladen zodat de tanden naar onderen toe nog dikker worden, en de alu-klasse 7075T6.
Het contactoppervlak van de krachtoverbrenging vergroot dan met de helft tov de standaard 3/32".
En dan die stalen kroon na dat alu debacle. Dat is gewoon niet normaal. De hele helft geplooid, 4 van de armen naar de omtrek zelfs gebroken. Staal is taai - een relatief hoge elasticiteit - het plooit eerder dan het breekt. Waarom de alu kroon, in dezelfde mechanische setup, niet in stukken brak (alu is eerder bros dan taai) lang voor de tanden zo gesleten raakten, is me duister. Ofwel hebben de tanden de krachten gecompenseerd via extreem slijten.
Er moet iets fout gedaan zijn bij de productie van die stalen kroon, misschien zijn er spanningen achtergebleven in het metaal / foute warmtebehandelingen of zo.
Er is iets op de foto van de voorste kroon / de crankarmen dat me vreemd lijkt: dit is een interne versnelling, de ketting heeft dus maar 2 kronen, en moet dus niet verlegd worden naar andere.
En toch ziet die kroon eruit alsof de tanden sterk verschillende vormen hebben, wat is bij externe versnellingen / cassettes, om het schakelen (de ketting loslaten/aangrijpen) mogelijk te maken.
Ofwel is die voorste kroon / "kettingblad" ook sterk gesleten. Maar slijtage vooraan hangt samen met de positie van de crankarmen (duw momenten), dus op de rechtse crankarm basis heb je dan een reeks sterker gesleten tanden, en op de 180° verdraaide positie eveneens, van de linkse crankarm dan.
Uw foto toont dan echter sequenties van sterk gesleten tand / quasi nieuwe tand / sterk gesleten tand, zie de tanden parallel aan het opdruk tekstdeel "Snaggleto". Aan de S en de o zijn de tanden quasi ongesleten, die aan de 2de g heeft een top die maar de helft zo lang meer is. Erg raar. Of, het schakelen van de Pinion moet er voor iets tussen zitten.