Filip Meirhaeghe stopt met Mtb

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gast

Bericht door Gast »

Kurry schreef:dit interessant commentaar wou ik toch met jullie delen: uit de Tijd van vandaag (door Diederik Van Vaerenbergh)

De druk van de medaille

Met de positieve epo-controle van Filip Meirhaeghe verliest België twee dingen: een zo goed als zekere medaille op de OS van Athene, en vooral het geloof in de eigen atleten. Meirhaeghe - een verstandig, integer, filosofisch, zij het misschien ietwat wispelturig man - was wel één van de laatsten van wie kon gedacht worden dat hij doping nodig had om te bereiken wat hij wilde: een gouden medaille op de OS.

De zaak roept vergelijkingen op met die van de Schotse wereldkampioen tijdrijden David Millar. Die gaf twee weken geleden toe epo te hebben gebruikt als middel om te kunnen voldoen aan de verwachtingen die in hem werden gesteld. Dat geldt eigenlijk ook voor Filip Meirhaeghe. Hij moest voor België olympisch goud halen. Blijkbaar is hij aan die druk tenondergegaan.

Ligt het brede publiek wakker van de bekentenissen van Meirhaeghe? We durven te vermoeden van niet. De populariteit van Meirhaeghe zal er niet onder lijden. De ontgoocheling om het verlies van een olympische medaillekans zal er zijn, maar dat is een tijdelijk fenomeen. Jan Modaal accepteert meer en meer het dopinggebruik van zijn vedetten, zolang het spektakel maar gewaarborgd blijft.

Dat pleit Filip Meirhaeghe verre van vrij. Hij heeft heel bewust geprobeerd de boel te belazeren en is en blijft daarom een bedrieger. Toch kan men zelfs in die omstandigheden respect blijven opbrengen voor de mens Meirhaeghe.

Meirhaeghe komt tenminste eerlijk voor zijn daden uit. Hij zoekt geen uitvluchten of zondebokken, legt de schuld en verantwoordelijkheid niet bij een producent van voedingssupplementen, niet bij een apotheker die nog restanten van een vorige bereiding aan zijn stamper had zoals Dave Bruylandts en Christophe Brandt die recentelijk werden betrapt. Neen, Meirhaeghe heeft gepakt, geeft dat toe en draagt de consequenties. Hij beëindigt zijn carriëre, want veel alternatieven zijn er op zijn leeftijd niet met de schorsing die hem wacht.

De keuze van Meirhaeghe maakt pijnlijk duidelijk hoe belangrijk olympisch goud is voor kleinere sporten. Meirhaeghe zat niet in de positie van Kim Clijsters of Tom Boonen, die bewust afzagen van deelname aan OS. Een medaille in Athene is in het proftennis en het wielrennen niet van hetzelfde belang als in atletiek, judo, zwemmen en blijkbaar ook mountainbike.

Meirhaeghe had duidelijk alles over voor zijn doel, voor zijn moment van glorie. Ook het gebruik van verboden middelen, zelfs van middelen waarvan bekend is dat ze opspoorbaar zijn. Meirhaeghe nam het risico op een 'verkeerd' moment controles te krijgen, en liep radicaal tegen de lamp.

Van Filip Meirhaeghe weten we nu wat hij ervoor over had om zijn doel te bereiken. De belangrijkste vraag om vooruit te komen, moet zijn van wie we het nog niet weten.
Tiens, die kerel leest precies mijn forumberichten :D
Gast

Re: epo

Bericht door Gast »

ivan schreef:Men zou bijna gaan denken dat "epo" vrij in de handel is en via de arts of op voorschrift bij de atotheek kan vekregen worden ? Forget it !!!!
Nu het scheelt toch niet veel. En misschien tot spijt van wat sommigen beweren te denken. Ik weet precies wat ik schrijf en het is niet van horen zeggen.
Dat kost U precies 2 telefoontjes om aan dat spul te komen.
Gebruikersavatar
jerommeken
Mountainbiker
Berichten: 1227
Lid geworden op: di 12 nov 2002 20:23
Rijdt met: Electrified Scalpel
Contacteer:

Bericht door jerommeken »

[quote="tbfkai]
Regulariseren ja, dat is gewoon een aanpassing aan de tijdsgeest. Dat noemt men een evoluerende maatschappij. [/quote]


Daar ben ik ook voorstander van. En dat is nog niet zo ondenkbaar. Kijk maar naar de OS : vroeger waren het ALLEEN amateurs die hieraan mochten deelnemen. Nu zijn het vooral profs.
Gast

Bericht door Gast »

Cannonneke schreef:Dopinggebruik moet bestraft worden met levenslange schorsing. Het afschrikkend effect zal dan wel groot genoeg zijn, de atleten zullen dubbel uitkijken wat ze allemaal innemen qua supplementen en dergelijke...

Stel je voor dat je levenslang rijverbod krijgt voor het negeren van het rode licht... je zal het ook nooit doen dan !!

Doping zal dan wel een algemene definitie moeten krijgen, opdat ook gebruik van producten die nog niet op de lijst staan, maar wel prestatiebevorderend zijn, ook bestraft zou worden.
Hela even wakker worden!
- Een schorsing van 4 jaar is op topniveau hetzelfde als een levenslange schorsing. Het heeft blijkbaar toch velen niet tegengehouden.
- Ik wil niet alle bestuurders de kost geven die momenteel nog rondrijden ondanks een levenslang rijverbod.
Gast

Bericht door Gast »

A d r i schreef:
Thorgal schreef: dat er nog velen zijn, twijfel ik niet aan, in de krant stond dat de renners in de huidige TDF een hoger hematocriet gehalte hebben dan Greg Lemond indertijd, maw Lemond zou nu nog niet als knecht aan de bak komen!!!!!

.
Je hebt gelijk maar er is meer nodig dan een hoog hematocriet om goed te rijden, vergeet dat niet. Er is nog een kleinigheid als aanleg, talent en training. De doping is de kers op de taart, de laatste 5 a 10 percent en van een ezel maak je nooit of nooit een koerspaard.
Ja maar op topniveau is 5-10 % een wereld van verschil.
Rij eens een chrono in 60'. Met 5-10 % verschil rij je die plots in 54'. Dat zijn heel veel meters hoor. :wink:
Of nemen we het bevattelijker. Op de 100 m sprint. 10% das de 100 m lopen in 10' of in 9'. Das het verschil tussen een middenklasser en ongenaakbaar alleen aan de top staan.
Laatst gewijzigd door Gast op za 31 jul 2004 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gast

Bericht door Gast »

jerommeken schreef:
tbfkai schreef:
Quadrifoglio schreef:'t is een spijtig eind...

Ik vind het altijd super als een sportman op zijn hoogtepunt beslist te stoppen. De manier waarop is in dit geval niet zo geslaagd... Het was me al opgevallen in verschillende interviews (Ché, Humo etc...) dat hij echt geobsedeerd leek door die gouden plak. Vergeten te relativeren???

Eén ding is nog erger dan profs die "pakken": nl amateurs die pakken. Ik ben dus niet zo heel zeker of dat "geldgewin" er eigenlijk voor veel tussenzit!?

Hopelijk keert hij onze sport nu niet helemaal de rug toe.

Sterkte!
Hoezo geen geldgewin bij amateurs? Al ooit met een voetballer gesproken uit een provinciaal clubke? :roll:
Of met een Elite zonder contract ? Ook die gasten scheppen serieus wat geld. En ook daar wordt er geslikt :kijk maar naar de zegekoning van vorig jaar, levenslang geschorst.
Dan hebben we het nog niet over de wedstrijden die 'verkocht' of 'gekocht' worden voor de mooie ogen van de sponsor. Je verdient meestal meer in dat wereldje door je winstpremie af te staan aan een concurrent en het 'grote' geld van je sponsor op zak te steken (en dan spreek ik al op niveau van Jef den biersteker en Louis van den Bakker).
Gast

Bericht door Gast »

Euh, even een steentje in de kikker(modder)poel gooien?
Al die Univ studentjes die van die pillekes pakken om tijdens de examens 'wakker' te blijven of om je te kunnen concentreren. Gaan jullie dat nu ook nooit meer doen? Want dat is niet mooi hè voor die andere studentjes die het talent hebben om door een cursus te wandelen.
speich
Mountainbiker
Berichten: 47
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 22:25

Bericht door speich »

Ik ga even iets anders voorleggen.
't Zal stuiten op praktische bezwaren, maar ik zat te denken aan:

Laat alle renners een code ondertekenen:

"Ik ben een renner die geen doping gebruikt. Onder doping versta ik de dopingdefititie van het WADA* : 'Doping ist das Vorhandensein einer verbotenen Substanz, seines Metaboliten oder eines Markers in Körperbestandteilen eines Athleten. Doping ist die Verwendung von Substanzen aus den verbotenen Wirkstoffgruppen und die Anwendung verbotener Methoden, usw. Siehe auch WADA-Dopingdefinition, Worl Anti-Doping Code, Artikel 1 and 2.' Ik sta doorzoekingen van huis, auto, en bezit toe, en daarmee een schending van de privacywetten met bepaalde vastgelegde beperkingen daarin."

Verder veel veel controles. Meer controles = meer betrapten. Dat kost geld. Hoge boetes bij betrapten, hoge boetes aan artsen. De artsen en leveranciers proberen op te sporen op Franse/Italiaanse manieren. De Franse justitie is al goed bezig. Focussen op artsen en dergelijke begeleiders. Veel out-of-comptetition controles, mag over de hele wereld, dus geen trainingskamp is veilig. Doorzoekingen van huis, auto, arts' huis, trainers' huis, hotelkamer, enz; telefoontjes structureel aftappen. Daar stemmen de renners ook mee in.

* in die defenitie staat niet dat nog niet op de lijst-staande producten ook doping zijn, wat ze mijns inziens wel zijn; producten die nog experimenteel zijn. Deze moeten worden ontrafeld door bij het aftappen van telefoontjes, e-mails en contacten wanneer het ontdekt wordt, zo snel mogelijk door een proffesionele commissie moet worden bepaald of het op de lijst moet komen. Kost alleen veel geld...

Filosofisch, en praktisch onuitvoerbaar... een utopie. maar misschien de enige oplossing #-o
Gast

Bericht door Gast »

En nu even terug naar de essiëntie.
Het was vandaag HEEEL mooi op de rode route in THEUX. En het enige waar ik een zeer grote behoefte aan had was een groooooot glas water. :D
Gebruikersavatar
crazy ivan
Mountainbiker
Berichten: 276
Lid geworden op: za 12 jun 2004 16:55

Bericht door crazy ivan »

Amaai wat een hoop gezever hier op het het forum!Als ge pakt en geword gepakt is er geen weg naast dan ben je een oplichter (bij heel veel nog een halfgod) als geleest hoe baanrenners hier afgebroken worden wanneer zij betrapt worden.Alleen een standbeeld ontbreekt nog :evil: :evil: dat mag toch voor iemand die onze sport en onze hobby om zeep helpt :evil: :evil: En je bent tweede achter zo een gast tof he [-X [-X en nu gaan lopen naar de andere kant van de wereld gemakkelijk als ge de poen heeft [-X [-X
Plaats reactie