Eindelijk mtb op tv !!!!!!!!!!

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

viper schreef:
Feit is wel dat dat in ons geval meer bikers op de paden betekent. Vermoedelijk zal bij het "nieuwe volkje", waar ik niks op tegen heb, iedereen mag van MTB genieten, wel een deel andere waarden gaan meespelen dan bij - naar ik vermoed - een groot deel (maar zeker niet alle!) MTB'ers van de eerste uren.
Mag ik een paar vragen stellen?
-bespeur ik daar toch niet en wij en zij reactie?
-wat zijn moutainbikers van het eerste uur? Ben ik daar bij want ik rij sind '95. Of moet je 10.000 km per jaar bollen?
De vraag stellen bewijst dat je er geen bent, dat je ook niet weet waar het over gaat en de periode zeker niet meegemaakt hebt.
Ook onder de nieuwe mtb'ers zijn er met de ingesteldheid van de mtb'ers van het eerste uur. Maar af en toe wijst het niveau van dit forum er toch op dat het er niet veel zijn. En voor het mtb'en bestond vond je die mentaliteit ook bij randonneurs en de cyclo-muletiers.
Voel ik mij daarvoor beter? Neen maar wel anders. En het mtb'en evolueert in een richting die niet de mijne is. Ik heb maar één opmerking : als het aantal beoefenaars stijgt stijgt ook het aantal egoïstische klootzakken dat overal zijn voeten aan veegt en die heren zorgen voor bikeverboden. Daardoor kan ik nu op veel plaatsen niet meer rijden waar het vroeger wel kon.
Dus als ik eerlijk ben : hoe meer volk op de fiets hoe beter, zolang die fiets maar geen MTB is.
En wat ik ook niet versta is de neiging van mtb'ers om zich als lemmingen rijdend en file indienne in het toertochtgebeuren te storten en
in de winter de paden serieus te eroderen. Nog erger vind ik dat die toertochten ervoor zorgen dat volk dat te lui is om zijn weg op de kaart te zoeken, daarna de toertocht nog eens overdoet met zijn jeep/moto om al die mooie plekjes waar ze anders nooit gekomen waren nog eens te zien.
Vele stukken die ik in de jaren 80 zelf openhield(anders waren ze dicht gegroeid) zijn ondertussen tot puin gereden omdat ze opgenomen geweest zijn in toertochten.
Hoeveel van jullie doen er iets aan het openhouden en herstel van de paden?
Welke club verwijdert al zijn plastieklinten en wegwijzers na de toertocht?
Vanwaar komen al die verpakkingen/drinkbussen na een toertocht/chrono?
Om bij het topic te blijven mtb is een doe-sport. Maar voor mijn part mogen ze alles uitzenden, kijken doe ik toch niet, want er is niks aan te zien.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Niettegenstaande je antwoord een beetje kwetsend is, heb ik het toch wel begrepen. :-?
Het zal je verbazen maar ik reken mij ook tot die groep natuurrespecterende mensen die hunne brol terug meenemen en die even veel genieten van een zelf uitgestippelde tocht als van een TT. Alhoewel ik liever niet in "groepen" wordt ondergebracht. Daarom ga ik bvb ook lopen in het mooie Hallerbos maar rij dit kwetsbare bos niet met mijn bike kapot.

Dit heeft echter niets met het eerste uur te maken. Ook sommige nieuwe bikers zullen heus wel onder je definitie vallen en ook andere buitensporters zoals lopers, wandelaars, bergbeklimmers, enz...

Denk je nu echt dat er meer of minder kris-kras door de bossen wordt gereden en dat men vroeger geen verpakkingen wegwierp?

Persoonlijk voel ik mij eerder als een reiziger door de natuur die dit nu toevallig met een MTB doet. Maar is de man/vrouw die met zijn racy bike en met het oog op de chrono door het bos stormt daarvoor minder? En berokkent hij de natuur meer schade? Niet noodzakelijk dacht ik.
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

Pfff sorry Peter maar ik kan mij helemaal niet vinden in hetgeen jij schrijft.
Net zoals Viper begrijp ik wel waar je naartoe wil, maar ik vrees dat jij je als biker van het eerste uur teveel rechten wil toeëigenen t.o.v. bikers die nog maar net bezig zijn (zoals ik dus)
Na de eerste keer lezen had ik al bijna de intentie me te excuseren dat ik nu pas met deze sport begonnen ben.
Dus enkel mensen die al van in de jaren 80 MTB'en, hebben het recht om in de bossen te rijden want die houden de paden open en zorgen zo voor het behoud van het natuurschoon?
En ik zorg voor erosie omdat ik nog maar sinds 2002 bike?
Begrijpe wie begrijpe kan :roll:
Ik stort mij ook elk weekend op een TT. Waarom?
Ten eerste voor het plezier van de sport uiteraard.
Ten tweede weet ik dat de organisatoren vergunningen hebben om de gekozen paden te berijden. Ik weet dus dat ik op goedgekeurde paden rij.
Buiten TT's rij ik ook permanente routes ... alweer omdat ik weet dat dat mag. Je zal mij dan niet gauw tot nooit zien afwijken van de bewegwijzerde paden.
Het mom "zo houd ik de paden vrij van struikgewas" vind ik een zwak gekozen vrijgeleide om je eigen weg te kiezen door het bos.
Als jij dat mag, dan mag de rest dat ook en is de bal aan het rollen #-o
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

als ik die massa bikers zie vertrekken in theux, vloekend, sleurend, stampend. Als ik al die verpakkingen zie liggen in hun zog. Als ik zie hoe met een weidse boog lege verpakkingen in het veld over de prikkeldraad worden gekieperd. Dan heb ik achteraf iets van; 'dit is het niet meer.'

In de begindagen, toen mtb'ers nog rariteiten waren, had je dit soort crapuul mss. bij pakweg 2% van de bikers. Meestal waren beginnende bikers natuurliefhebbers die een mtb kochten en stilaan bezeten werden door de sport op zich. De groene beweging remember. Voorheen was het bos voor de beesten. Naarmate er meer massa's volk de sport ontdekten, steeg het percentage eikels naar pakweg 5%. Het doorsnee gemiddelde in elke sport vermoed ik. Op duizend bikers zijn er dat 50 die de lul uithangen. Terwijl er vroeger op hetzelfde event maar 100 bikers startten met twee lullen erbij.
Dus ja er wordt nu meer kriskras gereden en kapotgereden en respectloos omgesprongen. Dat is de tol van een populaire sport. Dat is wat peter en anderen een spijtige zaak vinden. Dat is wat de oorspronkelijke spirit teloor doet gaan.
Ik denk niet dat het de bedoeling is dat peter hierbij alle 'recentere' bikers viseert. Het is gewoon een kritische reflectie op een schaduwzijde van de hoge populariteit van de mtb, maar dan onverbloemd op zijn peters uitgedrukt.

BP, toen ik begon met mtb, bestonden er nog niet eens gepijlde routes. Dat was nl een initiatief om de sport toegankelijk te maken voor iedereen. Nu ken ik veel mensen die in een straal van 25km zich verplaatsen met de auto om en masse een TT te gaan rijden. Wat heeft dat in godsnaam met de oorspronkelijke geest van de sport te maken?
#-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o

Nu worden we al geviseerd omdat we van een pad afwijken. Wel, ik heb nieuws: de MTB is een alle terrein fiets, speciaal ontwikkeld om naast de paden te rijden. Met respect voor de natuur uiteraard.
mtb IS al veel te populair. Al die internetshops, de moordende concurrentie, de flashy magazines. MTB is BIG BUSINESS geworden. Zelfs TT's worden al georganiseerd louter en alleen voor de opbrengst.
Ik versta wel dat de meesten zich niet in deze uitleg zullen vinden, maar ja, ik hoop dat jullie het een beetje verstaan.
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

viper schreef:Niettegenstaande je antwoord een beetje kwetsend is, heb ik het toch wel begrepen. :-?
Niks persoonlijks, jouw mail was enkel de aanleiding tot mijn betoog
Het zal je verbazen maar ik reken mij ook tot die groep natuurrespecterende mensen die hunne brol terug meenemen en die even veel genieten van een zelf uitgestippelde tocht als van een TT. Alhoewel ik liever niet in "groepen" wordt ondergebracht. Daarom ga ik bvb ook lopen in het mooie Hallerbos maar rij dit kwetsbare bos niet met mijn bike kapot.
siert je
Dit heeft echter niets met het eerste uur te maken. Ook sommige nieuwe bikers zullen heus wel onder je definitie vallen en ook andere buitensporters zoals lopers, wandelaars, bergbeklimmers, enz...
Denk je nu echt dat er meer of minder kris-kras door de bossen wordt gereden en dat men vroeger geen verpakkingen wegwierp?
Waar heb ik beweerd dat het met het eerste uur te maken heeft en dat er onder de huidige bikers geen met deze mentaliteit zijn?
Er wordt meer kris kras gereden en verpakking weggeworpen omdat er meer volk is en een deel van die mensen een gebrek aan respect hebben.
Alles mag volgens hun

Persoonlijk voel ik mij eerder als een reiziger door de natuur die dit nu toevallig met een MTB doet. Maar is de man/vrouw die met zijn racy bike en met het oog op de chrono door het bos stormt daarvoor minder? En berokkent hij de natuur meer schade? Niet noodzakelijk dacht ik.
Waar heb ik zoiets geschreven? Alleen vind ik dat die racy biker een bel moet hebben en die gebruiken ook. wat wel opvalt is dat er op chrono's meer afval ligt dan op tourtochten.[/i]
[
Gebruikersavatar
Black Phantom
Mountainbiker
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 12 aug 2002 02:00
Rijdt met: Trek 4700
Contacteer:

Bericht door Black Phantom »

catchup! schreef:Meestal waren beginnende bikers natuurliefhebbers die een mtb kochten en stilaan bezeten werden door de sport op zich. De groene beweging remember.
Awel en dat is nu niet anders (in mijn persoonlijk geval toch)
catchup! schreef:Nu ken ik veel mensen die in een straal van 25km zich verplaatsen met de auto om en masse een TT te gaan rijden. Wat heeft dat in godsnaam met de oorspronkelijke geest van de sport te maken?
Don 't see your point? :roll: Moeten die mensen dan vérder dan 25 km km met de auto bollen? Of moeten ze met de fiets naar de start rijden als het minder dan 25 km ver is?
catchup! schreef:Nu worden we al geviseerd omdat we van een pad afwijken. Wel, ik heb nieuws: de MTB is een alle terrein fiets, speciaal ontwikkeld om naast de paden te rijden. Met respect voor de natuur uiteraard.
Tja, maar als jij dat mag, dan mag ik dat ook. En die na mij ook en die daarna en ... en zo rijden we binnen de kortste keren allemaal naast de paadjes en is alles wél naar de knoppen :(
catchup! schreef:Ik versta wel dat de meesten zich niet in deze uitleg zullen vinden, maar ja, ik hoop dat jullie het een beetje verstaan.
Ik versta je absoluut hoor. Ik kan me alleen inderdaad niet volledig vinden in je uitspraken, vandaar mijn antwoorden. En als we mekaar tegenkomen dan gaan we ne pot pakken hé :wink:
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Bericht door peter »

Van zo'n reactie word ik moe. :cry: Half lezen en er dan een amalgaam van brouwen vol dingen die ik nooit schreef. Ik word graag letterlijk geciteerd.
Maar als jij vindt dat je tot het de minderheid van de bikers waar ik niet zo tevreden over ben behoort, wie ben ik om dat tegen te spreken. :wink: Catchup verwoordt mijn standpunt ietentwat diplomatischer.
Waar ik niet mee kan lachen :D is het verdraaien van mijn uitleg over het openhouden van paden. Ik hou al sins 20 jaar samen met mensen van de GR-organisatie zeker 25 km singletrack en paden open met de zaag, snoeitang en de schop, aangetekende brieven en klachten tegen wie onrechtmatig afsluit. Daar profiteren alle mtb-clubs uit de buurt van, maar als je belt om te helpen komt er geen kat van die clubs opdagen. Halverwege de jaren 80 was alles aan het dichtgroeien en verdwenen enorm veel paden(omploegen, afsluiten, vuilnis storten). Wat er nu gebeurt is dat die paden die wij openhielden afgesloten worden wegens overlast door mtb'ers na de zoveelste toertocht op een winter die daar langskomt.
Het is niet omdat het papiertje van de organisatie in orde is dat een tocht geen schade aanricht. Er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Maar mensen daarop wijzen is niet populair. Klein vraagje :
Rij jij met je fiets naar die toertocht?
Waarom ik mtb legt het citaat van Xavier Buffet: le vtt c'est les bottes à sept lieues de la montagne.( een mtb dat zijn de 7-mijlslaarzen van de bergen.)perfect uit.
Black Phantom schreef:Pfff sorry Peter maar ik kan mij helemaal niet vinden in hetgeen jij schrijft.
Net zoals Viper begrijp ik wel waar je naartoe wil, maar ik vrees dat jij je als biker van het eerste uur teveel rechten wil toeëigenen t.o.v. bikers die nog maar net bezig zijn (zoals ik dus)
Na de eerste keer lezen had ik al bijna de intentie me te excuseren dat ik nu pas met deze sport begonnen ben.
Dus enkel mensen die al van in de jaren 80 MTB'en, hebben het recht om in de bossen te rijden want die houden de paden open en zorgen zo voor het behoud van het natuurschoon?
En ik zorg voor erosie omdat ik nog maar sinds 2002 bike?
Begrijpe wie begrijpe kan :roll:
Ik stort mij ook elk weekend op een TT. Waarom?
Ten eerste voor het plezier van de sport uiteraard.
Ten tweede weet ik dat de organisatoren vergunningen hebben om de gekozen paden te berijden. Ik weet dus dat ik op goedgekeurde paden rij.
Buiten TT's rij ik ook permanente routes ... alweer omdat ik weet dat dat mag. Je zal mij dan niet gauw tot nooit zien afwijken van de bewegwijzerde paden.
Het mom "zo houd ik de paden vrij van struikgewas" vind ik een zwak gekozen vrijgeleide om je eigen weg te kiezen door het bos.
Als jij dat mag, dan mag de rest dat ook en is de bal aan het rollen
#-o
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Black Phantom schreef:
catchup! schreef:Nu ken ik veel mensen die in een straal van 25km zich verplaatsen met de auto om en masse een TT te gaan rijden. Wat heeft dat in godsnaam met de oorspronkelijke geest van de sport te maken?
Don 't see your point? :roll: Moeten die mensen dan vérder dan 25 km km met de auto bollen? Of moeten ze met de fiets naar de start rijden als het minder dan 25 km ver is?
Ik denk inderdaad dat Catchup bedoelt dat een beetje biker in een straal van 25 km gemakkelijk met de fiets op en af kan. Waarom de wagen nemen als je op een uurtje op en af bent met de fiets? Of kan er na die 40km vlammen geen 25 km rustig losfietsen meer bij??
Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik de wagen neem om bvb naar de Ardennen te rijden om daar voor 1 dag te gaan biken. naar TT's in mijn streek neem ik altijd de fiets.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

peter schreef:...Ik hou al sins 20 jaar samen met mensen van de GR-organisatie zeker 25 km singletrack en paden open met de zaag, snoeitang en de schop, aangetekende brieven en klachten tegen wie onrechtmatig afsluit. Daar profiteren alle mtb-clubs uit de buurt van, maar als je belt om te helpen komt er geen kat van die clubs opdagen. Halverwege de jaren 80 was alles aan het dichtgroeien en verdwenen enorm veel paden(omploegen, afsluiten, vuilnis storten). Wat er nu gebeurt is dat die paden die wij openhielden afgesloten worden wegens overlast door mtb'ers na de zoveelste toertocht op een winter die daar langskomt.
..
Wat je hier eigenlijk zegt Peter, is dat dank zij jouw (en die mensen van de GR) initiele werk, er nu hordes mtb'ers over die GR paadjes rijden. Dus eigenlijk profiteren van jou. Een kleine vraag dringt zich in mij op : Voor wie hield je die paadjes open, voor de wandelaars (GR = wandelroutes) of voor de fietsers??
En een vaststelling : blijkbaar krijgen die TT organisaties toch vrij gemakkelijk toelating om over GR paden te gaan.
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

A d r i schreef:
Black Phantom schreef:
catchup! schreef:Nu ken ik veel mensen die in een straal van 25km zich verplaatsen met de auto om en masse een TT te gaan rijden. Wat heeft dat in godsnaam met de oorspronkelijke geest van de sport te maken?
Don 't see your point? :roll: Moeten die mensen dan vérder dan 25 km km met de auto bollen? Of moeten ze met de fiets naar de start rijden als het minder dan 25 km ver is?
Ik denk inderdaad dat Catchup bedoelt dat een beetje biker in een straal van 25 km gemakkelijk met de fiets op en af kan. Waarom de wagen nemen als je op een uurtje op en af bent met de fiets? Of kan er na die 40km vlammen geen 25 km rustig losfietsen meer bij??
Ik voel me altijd een beetje schuldig als ik de wagen neem om bvb naar de Ardennen te rijden om daar voor 1 dag te gaan biken. naar TT's in mijn streek neem ik altijd de fiets.
Wat ik eigenlijk bedoel zit dieper. Ik wil er niet verder over afwijken, maar dit is wat ik bedoel met die 25km-woorden: de pioniers van onze sport hadden een "missie": to bike where no man has ever biked before. Met andere woorden een drang tot 'verkenning' van het onbekende, de weide natuur in (toen het exclusieve domein van de voetganger of deels de 4x4), 5x sneller dan te voet. Ik heb de mooiste herinneringen toen ik 15 jaar geleden (ik was 14) met mijn bike (toen mijn 3e) en mijn beste maat naar de ardennen fietste om daar rond te trekken met de mtb.
Nu merk ik dat vele newbies zich zonder verdere drang beperken tot tt's rond de kerktoren. Dat is geen verwijt, het is een vaststelling. Een soort van 'nieuwe' generatie die radicaal voorbijgaat aan de roots. No offence, maar dat klikt niet echt 100% met de 'verkenners' van weleer. Het is een heel andere instelling. Mtb wordt door hen ervaren als een sport zoals er 13 in een dozijn zitten, en die ze eerder toevallig graag beoefenen. Het is moeilijk uit te leggen.

manman, me beperken tot gepijlde routes, waar gaan we naartoe? Dat waren ooit ONgepijlde routes, weet je. En als er 10 paden zijn waarvan 1 bewegwijzerd, dan rijden er 100 bikers over, met alle gevolgen. Mocht er geen enkel pad bewegwijzerd zijn, dan reden er over elk van die paden 10 bikers. Mooi verdeeld. Of neen, er reden er maar 2 over, want de anderen zouden enkel gaan rijden waar er pijltjes hangen of waar het op TV is geweest. nah. (sorry die laatste is een karikatuur ter illustratie)
Plaats reactie