Eindelijk mtb op tv !!!!!!!!!!

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Mick schreef:
catchup! schreef:aangezien dit toch een discussieforum is: kan er mijn eens iemand uitleggen waarom er per sé meer mtb op TV moet komen? Ik zie meer nadelen dan voordelen aan een superpopulaire sport.
Voila, nu zijn we er! Ik sluit me volledig aan bij jou catchup. :wink:
Aandacht en geld maakt onze sport kapot! Dus GEEN MTB op TV!!
(Oeioei wat heb ik nu weer gezegd... :D )
Verwarren we in deze discussie geen 2 dingen #-o
- MTB onze beleef-hobby-sport, waar we echt geen TV bij nodig hebben.
- MTB als wedstrijdsport waarbij meer TV ten goede kan komen aan de competitiesporters.

Ik denk niet dat door het tonen van een wereldbeker op TV al die voetbalsupporters plots een bike zullen kopen en ons in de bossen vervoegen. Dus kom maar op met die MTB op TV :D
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

viper schreef:
Verwarren we in deze discussie geen 2 dingen #-o
- MTB onze beleef-hobby-sport, waar we echt geen TV bij nodig hebben.
- MTB als wedstrijdsport waarbij meer TV ten goede kan komen aan de competitiesporters.

Ik denk niet dat door het tonen van een wereldbeker op TV al die voetbalsupporters plots een bike zullen kopen en ons in de bossen vervoegen. Dus kom maar op met die MTB op TV :D
Ja en nee. Het tonen van meer MTB op TV (waaronder waarschijnlijk ook de meer spectaculaire dingen) zal hoogstwaarschijnlijk de belangstelling voor MTB doen toenemen.

Media en dan vooral nieuwsberichten tonen volgens mij trouwens niet enkel wat belangrijk is, ze tonen ook waar je belang aan zou moeten hechten.

Ook de rol die massa-media vervullen bij het mede-creëren van idolen en de gevolgen daarvan zijn niet te onderschatten. En kijk maar eens hoe bepaalde sporters zoals Meirhaeghe, Henis, Clijsters, De Burghrave, etc. mee helpen om een sport op de kaart te zetten en een boost bezorgen onder meer via de toestroom van jongeren.

Soms zal het een kortstondige bevlieging blijven, soms niet. Ik meende hier ooit eens gelezen te hebben in een berichtje van iemand die zijn vrij nieuwe bike verkocht: "Het is niet zo spectaculair als het lijkt."

Feit is wel dat dat in ons geval meer bikers op de paden betekent. Vermoedelijk zal bij het "nieuwe volkje", waar ik niks op tegen heb, iedereen mag van MTB genieten, wel een deel andere waarden gaan meespelen dan bij - naar ik vermoed - een groot deel (maar zeker niet alle!) MTB'ers van de eerste uren. En mogelijk gaat de natuur dus niet enkel te lijden hebben door de toegenomen massa bikers, maar ook door een gebrek aan respect voor de natuur door een deel van die nieuwe gebruikers. Wat dan weer nadelige gevolgen kan hebben op de reputatie van MTB in het algemeen. En misschien vinden initiatieven zoals dat van Happart dan meer voedingsbodem.... en rijden we binnen 10-15 jaar enkel nog legaal in files op (matige?) platgereden bloso-routes bezaaid met afval.

Het is een scenario met veel "als", maar wat mij betreft: fingers crossed!
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Kijk eens naar het veldrijden... Daar is het al naar de klxxte. Als ze met 2 personen de streep naderen gaan ze al afspraken maken over wie er mag winnen, de ene biedt aan de andere een grote geldsom om hem te laten winnen... :roll: Wat heeft dat dan nog met sport te maken, het is gewoon degene met het meeste geld die gaat winnen! :(
Meer publiciteit = meer sponsers = meer geld
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Feit is wel dat dat in ons geval meer bikers op de paden betekent. Vermoedelijk zal bij het "nieuwe volkje", waar ik niks op tegen heb, iedereen mag van MTB genieten, wel een deel andere waarden gaan meespelen dan bij - naar ik vermoed - een groot deel (maar zeker niet alle!) MTB'ers van de eerste uren.
Mag ik een paar vragen stellen?

-bespeur ik daar toch niet en wij en zij reactie?
-wat zijn moutainbikers van het eerste uur? Ben ik daar bij want ik rij sind '95. Of moet je 10.000 km per jaar bollen?
-wat is het verschil in waarden tussen een bikers die al 10 jaar rijdt en ene die een paar weken rijdt?
- is er een verschil in de schade die de noppenbanden van hun fietsen aan de natuur toebrengen?


Persoonlijk zou ik het toejuichen dat TV zou aanzetten tot actieve sportbeoefening, het mag zelfs het verderfelijke voetbal zijn :drunk: Belgikske blinkt op het terrein van actieve sportbeoefening niet echt uit en zeker niet bij de jongeren.
Gebruikersavatar
Eldee
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 14:08
Rijdt met: Joven

Bericht door Eldee »

A d r i schreef:Wat dat extra VRT kanaal betreft, dat is het eerste wat ik hiervan hoor (zit teveel op m'n fiets blijkbaar) maar dat is idd straf.
Als Adri niet naar de berg fiets, komt de berg wel naar Adri :D Bij deze: http://www.sporza.be/tv.html :wink:
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

viper schreef:
Feit is wel dat dat in ons geval meer bikers op de paden betekent. Vermoedelijk zal bij het "nieuwe volkje", waar ik niks op tegen heb, iedereen mag van MTB genieten, wel een deel andere waarden gaan meespelen dan bij - naar ik vermoed - een groot deel (maar zeker niet alle!) MTB'ers van de eerste uren.
Mag ik een paar vragen stellen?

-bespeur ik daar toch niet en wij en zij reactie?
-wat zijn moutainbikers van het eerste uur? Ben ik daar bij want ik rij sind '95. Of moet je 10.000 km per jaar bollen?

wij en zij? Misschien wel, maar dan enkel indien er anders met de natuur wordt omgesprongen (dat eventuele geval). Let ook op mijn voorzichtige uitdrukkingen in dat verband bij mijn eerste post. Ik sprak trouwens ook van de "eerste uren", waarmee ik veel ruimte laat (en geen uistspraken doe over hoeveel iemand al dan niet bolt).

-wat is het verschil in waarden tussen een bikers die al 10 jaar rijdt en ene die een paar weken rijdt?

Dat is er niet automatisch zo. Hoor je mij niet zeggen. Maar hoe groter de massa wordt, hoe meer MTB volgens mij VERDER uitdeint buiten natuurbehoudsgezinde mensen (zoals er nu al meer dan genoeg rijden). Dat is ergens onvermijdelijk. Wat niet wil zeggen dat iedereen die er bij komt zijn laars gaat lappen aan wat voor mij elementaire bike-regels zijn. En het wil ook niet zeggen dat nieuwkomers die er eerst hun laars aan lappen, zich op den duur niet anders gaan gedragen. Niks is uitgesloten, maar ik vrees er wel een beetje voor het totaaleffect als ik in deze samenleving rondkijk op populaire plaatsen en het menselijk gedrag daar.

- is er een verschil in de schade die de noppenbanden van hun fietsen aan de natuur toebrengen?

Ja en nee. In wezen niet, en nieuwkomers hebben evenveel recht om ergens te rijden, laat dat duidelijk zijn. Het enige wat nog meer gaat meespelen is het massa-effect. De statische kans dat er mensen langs de paden gaan rijden alsook (daardoor?) fauna en flora andere schade toebrengen wordt eveneens groter. Zie in dit verband ook mijn opmerking hoger. Daarbij komt dat langs de paden rijden mogelijk spectaculairder zal ogen (en lijken t.a.v. "de vrienden") en dus mogelijk meer diegenen zal aanspreken die op zoek zijn naar een "kick".

En wie weet zet het bikers die propere, niet platgetreden paden willen zelfs aan om verder voorheen meer onbetreden natuurgebieden te gaan doorkruisen, wat ook zijn gevolgen KAN hebben...


Persoonlijk zou ik het toejuichen dat TV zou aanzetten tot actieve sportbeoefening, het mag zelfs het verderfelijke voetbal zijn :drunk:

Dat zou inderdaad wel een positieve zaak zijn, daar hoor je mij ook geen kwaad woord over zeggen. Maar dat betekent niet dat het allemaal een beetje binnen bepaalde grenzen zou moeten kunnen blijven (wat bij voetbal bvb. meer evident is).

[randopmerking]Bespeur ik daar een wij en zij mentaliteit ten aanzien van voetballers[/randopmerking]

Voor mij is iemand namelijk vrij om te doen (en laten) wat hij of zij wil zolang het een ander geen (wezenlijke) schade toebrengt. En met die ander bedoel ik nu niet enkel MTB'ers, maar eenieder die van de natuur geniet. Eigenlijk bedoel ik zelfs iedereen, want de gevolgen van ondoordacht met de natuur omgaan dragen we op lange termijn toch allemaal.

Begrijp me niet verkeerd: ik kan ook genieten van een goeie MTB reportage. Maar anderzijds hoeft MTB voor mij ook weer geen giga-gebeuren te worden. Voor mij is het, zonder elitair te willen doen, groot genoeg. Dus als het huidige MTB-aanbod op TV min of meer behouden de prijs daarvoor de prijs is, dan heb ik dat er voor over. Zoals hier trouwens al gezegd is geweest: MTB is tenslotte in de eerste plaats een doe-sport/hobby. En naast het doen wordt er al genoeg gezeverd - daar ben ikzelf het mooiste bewijs van. :wink:


Belgikske blinkt op het terrein van actieve sportbeoefening niet echt uit en zeker niet bij de jongeren.
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Op die uitvoerige antwoorden op die paar kleine sugestieve vraagkes, het volgende:

- ik ben geen actieve of passieve voetballer. Dus voetbal zien op TV zet niet noodzakelijk aan tot voetballen 8)
- ik ben er dan ook nogal gerust in dat het tonen van een paar bemodderde bikers, die een niet mediagenieke sport uitoefenen, Jan of Viper modaal niet zullen aanzetten tot het zich gaan uitsloven in de bossen.
- het is niet omdat je een hobby in de natuur uitoefent dat je ook de natuur respecteert, vaak zelfs integendeel, ook bikers. :-? Vandaar misschien de regelneverij? Klaarblijkelijk betreur je dat.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

viper schreef:Op die uitvoerige antwoorden op die paar kleine sugestieve vraagkes, het volgende:

- ik ben geen actieve of passieve voetballer. Dus voetbal zien op TV zet niet noodzakelijk aan tot voetballen 8)

[color= blue]Heb ik ook niet gezegd dat het NOODZAKELIJK aanzet tot MTB'en... Maar als je ziet wat bvb. het succes van Vincent Kompanie (juist geschreven?; om maar 1 voorbeeld te geven) doet ten aanzien van het sporten door een deel in België wonende jongeren van min of meer andere origine, kan je ook niet ontkennen dat er een invloed kan zijn.[/color]

- ik ben er dan ook nogal gerust in dat het tonen van een paar bemodderde bikers, die een niet mediagenieke sport uitoefenen, Jan of Viper modaal niet zullen aanzetten tot het zich gaan uitsloven in de bossen.

Red Bull Rampage en andere bike-stunts, het succes en aanzien van Meirhaege, de "coolheidsfactor" van de ruige sport,... 't is ook weer geen darts, hé (en zelfs daar zal het effect ten aanzien van de liefhebbers misschien nog wel spelen). Sorry, dartsliefhebbers...

FF ter illustratie: won er onlangs ne gast 25000 euro met een wedstrijd van een commerciële radio. Het eerste wat hij deed was "exact" dezelfde MTB kopen als Popeye - de duurste Epic, dus. (Voorwaar geen slechte bike, maar had hij het nodig en waren er geen andere, al dan niet meer geschikte bikes? Ik wil geen antwoorden geven, maar ik vraag het me wel af en vind de uitspraak in dit opzicht opmerkelijk.)

Kijk eens rond je heen, sla eens wat populaire boekskes open. Volgens mij kan je niet zeggen dat media en "bekendheden" geen invloed hebben.


- het is niet omdat je een hobby in de natuur uitoefent dat je ook de natuur respecteert, vaak zelfs integendeel, ook bikers. :-?

Dat blijkt ook uit mijn voorgaande posts, dacht ik. Maar ik meen op dit forum toch een deel of zelfs aardig wat of zelfs veel bikers te zijn tegengekomen die afgaande op wat ze zeggen toch een soort MTB-code respecteren.

Vandaar misschien de regelneverij?

Soms zijn regels goed. Maar soms zijn ze langs de kwestie en veranderen ze weinig. Het wordt volgens mij tijd dat mensen gaan beseffen dat ze verandering zelf in de hand hebben. En niet liggen vertrouwen op nog meer regels zaken gecompliceerder maken dan nodig en die toch niet nageleefd worden (en bijgevolg hun doel voorbij schieten). Zonder te veel te willen uitwijden: de samenleving, dat ben jij. (zowel persoonlijk als algemeen bedoeld)

Klaarblijkelijk betreur je dat.
Als natuurliefhebber betreur ik het gebrek aan respect voor de natuur en de schade die vaak achteloos wordt toegebracht. Maar verwijt me geen "terug naar de plaggenhutten"-mentaliteit, want ik zal de eerste zijn om te zeggen dat men realistisch moet zijn: de mens zal altijd "schade" toebrengen aan de natuur, de intensiteit en de hoeveelheid daarvan, da's wat anders... Harmonie lijkt me een mooi woord en een goede uitdaging.

Als biker betreur ik het negatieve imago dat bikers krijgen (en de gevolgen daarvan) hoofdzakelijk door het gedrag van een deel "sujetten" die naar mijn gevoel voorbij gaan aan de spirit van MTB.

Tot hier mijn pleidooi, edelachtbare. :wink:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ga in vrede :D
scottboy
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: do 18 dec 2003 03:12
Rijdt met: SCOTT COMP RACING
Contacteer:

Bericht door scottboy »

En wij maar zeggen dat de Hollanders nogal een eind kunnen lullen.....
Plaats reactie