Debatavond Ponnet - Wellens

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

guntherds schreef:ik denk dat je die uitspraak in de volledige context van die avond moet zien en niet als losstaande zin (voor de volledigheid, ik was daar ook niet aanwezig) en bijgevolg daar moeilijk kunt over discussiëren
Dat is toch wat ik vroeg. Een witze is een mop, dooddoender.... Als de aanwezige stelt dat die opmerking interessant is en een item waard, dan noem ik die stelling idd. geleuter. Het feit dat een aanwezig biker en loper die opmerking onthoudt en hier op het forum brengt toont minstens aan dat deze uitpraak verwarring heeft veroorzaakt.

Met mijn reactie zeg ik toch niets over de rest van de themaavond, alleen dat ik hoop dat de rest van een ander niveau was.
Gebruikersavatar
Nico Wils
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: vr 25 jul 2003 06:34
Rijdt met: Scott team issue Scandium 7,5kg + custom brand Lx

Bericht door Nico Wils »

viper schreef:
guntherds schreef:ik denk dat je die uitspraak in de volledige context van die avond moet zien en niet als losstaande zin (voor de volledigheid, ik was daar ook niet aanwezig) en bijgevolg daar moeilijk kunt over discussiëren
Dat is toch wat ik vroeg. Een witze is een mop, dooddoender.... Als de aanwezige stelt dat die opmerking interessant is en een item waard, dan noem ik die stelling idd. geleuter. Het feit dat een aanwezig biker en loper die opmerking onthoudt en hier op het forum brengt toont minstens aan dat deze uitpraak verwarring heeft veroorzaakt.

Met mijn reactie zeg ik toch niets over de rest van de themaavond, alleen dat ik hoop dat de rest van een ander niveau was.
Even een verduidelijking!!! :roll: Je moet mijn antwoord inderdaad in de context zien. Dit onderwerp kwam ter sprake toen iemand uit het publiek vroeg :" Als we dan waarschijnlijk toch 1 man tekort hebben voor de OS in Athene waarom zetten we Bart dan nie op ne Mtb en sturen hem naar daar."Toen maakte Paul zijn vergelijking zoals ik hierboven vermeldde. 8)
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

Die vraag stelden wij en Ponnet zijn antwoord was: vergelijk nu eventjes veldrijden met de 400 m van de atletiek en mtb met de 10000 m van de atletiek ( hij bedoelt hier helemaal niet mee dat 400 m= veldrijden is). Hij bedoelt gewoon dat veldrijden hetgeen is van het wielrennen, wat de 400 m is van de atletiek. Hij stelde dat je een 400 m loper onmogelijk kunt laten presteren op een 10 km zeker niet op OS nivo. Hij stelt dus met andere woorden dat Bart en Mario of eender welke veldrijder het niet zou gelukt zijn.

ik vind zijn antwoord helemaal geen geleuter en wees gerust dat de rest van de avond van een hoog nivo was. We spreken hier over een toptrainer, weet ge !
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

dit geheel ter zijde. Wil het even kwijt

Weet ook dat lopen beter voor u conditie is: als je een 30 minuten loopt heb je ander half uur gefietst ( maw indien de conditietoename/conditiebehoudend effect is gelijk bij beiden)

dit geheel ter zijde. Wou het even kwijt
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Masjar schreef:Die vraag stelden wij en Ponnet zijn antwoord was: vergelijk nu eventjes veldrijden met de 400 m van de atletiek en mtb met de 10000 m van de atletiek ( hij bedoelt hier helemaal niet mee dat 400 m= veldrijden is). Hij bedoelt gewoon dat veldrijden hetgeen is van het wielrennen, wat de 400 m is van de atletiek. Hij stelde dat je een 400 m loper onmogelijk kunt laten presteren op een 10 km zeker niet op OS nivo. Hij stelt dus met andere woorden dat Bart en Mario of eender welke veldrijder het niet zou gelukt zijn.

ik vind zijn antwoord helemaal geen geleuter en wees gerust dat de rest van de avond van een hoog nivo was. We spreken hier over een toptrainer, weet ge !
Zo wordt het wel wat duidelijker. Hij heeft natuurlijk gelijk dat een 400m loper niet kan presteren op een 10.000 en andersom. Maar de vraagstelling was anders wel de moeite waard. Ik zie nie goed in waarom een "fietsatleet" die een uur voluit gaat in wedstrijden geen goede basis zou hebben om aan wedstrijden van 2 uur deel te nemen.
Als Ponnet (ikzelf ook) dan toch zo graag met de atletiek vergelijkt dan kan ik tegenargumenteren dat een 5000 of 10000 meter loper gemakkellijk overstapt naar de marathon. Meer zelfs, meestal zijn de toppers op beide afstanden dezelfde. Dus Wellens is eerder een 10.000 meter loper en Meirhaeghe een halve-marathonloper.
Daarom is de vraagstelling zo interessant. Op atletisch vlak ligt deelnemen aan MTB-wedstrijden in het natuurlijke verlengde voor een cyclocrosser. Maar ja, ik ben geen toptrainer, ook geen deskundige in fietstraining en met een dergelijke redenering doorbreek je waarschijnlijk weeral een van de vele taboes van de fietswereld.
Een zeer goede cyclocrosser laten deelnemen aan wereldbekers MTB is zeker niet op voorhand een mislukking.
Ik begrijp natuurlijk dat beide disciplines, gezien de kalender, niet meer te combineren vallen en dat de extra-sportieve belangen een dergelijke kruisbestuiving ook niet zullen aanwakkeren.
Gebruikersavatar
catchup!
Mountainbiker
Berichten: 521
Lid geworden op: wo 09 apr 2003 11:14

Bericht door catchup! »

Masjar schreef:dit geheel ter zijde. Wil het even kwijt

Weet ook dat lopen beter voor u conditie is: als je een 30 minuten loopt heb je ander half uur gefietst ( maw indien de conditietoename/conditiebehoudend effect is gelijk bij beiden)

dit geheel ter zijde. Wou het even kwijt
Dat vind ik wel interessant.
Ik zit met wat bedenkingen ivm looptrainingen en hun nut in verhouding met de prestaties van een mountainbiker.

nadelen lijken mij:
grotere belasting van pezen en gewrichten
andere spiergroepen worden getraind
opletten voor éénzijdige trainingen, maw wie goe wil fietsen moet veel fietsen (en dus niet alleen lopen)

voordelen:
snellere conditieopbouw
andere trainingsprikkel, groter effect
afwisseling
kortere trainingen
gemakkelijker om diep te gaan (tenzij ge in de ardennen woont natuurlijk)
op kortere trainingstijd beter effect sorteren

enfin, zie ik iets over het hoofd? Wielrenners lopen toch quasi nooit (als training bedoel ik)?

wat is de ervaring van canonneke? Moet je ergens op letten als je beide trainingen wil combineren?

Concreet: ik woon in een mooie omgeving maar om echt te mountainbiken moet ik eerst een kwartier tot een half uur saaie baan rijden. Met de koersfiets kan ik hier al helemaal niets aanvangen, tenzij vlakke duurtrainingen. Om te lopen is de omgeving hier wel perfect...
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

catchup! schreef:
Masjar schreef:dit geheel ter zijde. Wil het even kwijt

Weet ook dat lopen beter voor u conditie is: als je een 30 minuten loopt heb je ander half uur gefietst ( maw indien de conditietoename/conditiebehoudend effect is gelijk bij beiden)

dit geheel ter zijde. Wou het even kwijt
Dat vind ik wel interessant.
Ik zit met wat bedenkingen ivm looptrainingen en hun nut in verhouding met de prestaties van een mountainbiker.

Als je voldoende tijd hebt en liever fietst, is fietsen steeds te verkiezen boven lopen, want sportspecifiek
nadelen lijken mij:
grotere belasting van pezen en gewrichten
andere spiergroepen worden getraind
opletten voor éénzijdige trainingen, maw wie goe wil fietsen moet veel fietsen (en dus niet alleen lopen)

Idd. Als biker kan je reeds een zeer goede uithoudingsbasis hebben en dus relatief goed kunnen lopen. Maar je gewrichten zijn die klappen niet gewend, waardoor als je te snel het volume opdrijft je zo meteen met een kanjer van een blessure kan zitten. Het gevaar is merkbaar groter dan voor beginnende joggers.

voordelen:
snellere conditieopbouw
andere trainingsprikkel, groter effect
afwisseling
kortere trainingen
gemakkelijker om diep te gaan (tenzij ge in de ardennen woont natuurlijk)
op kortere trainingstijd beter effect sorteren

Yep! :D

enfin, zie ik iets over het hoofd?

Een pittige training kunnen uitvoeren tussen soep en patatten, terwijl je anders toch maar voor het scherm/klavier zit. Dus MEER training per week mogelijk.

Wielrenners lopen toch quasi nooit (als training bedoel ik)?


wat is de ervaring van canonneke? Moet je ergens op letten als je beide trainingen wil combineren?

Is dit een referentie? Toppers moeten nu eenmaal sportspecifiek trainen als de omstandigheden het toelaten. Maar voor (ook maniakale) amateurs gelden er andere regels.
In mijn vriendenkring ken ik een jonge veertiger die top 3 is in de Duatlon, een marathon loopt onder de 2u35 en verleden jaar beste Belg was in de Jungfraumarathon. Ik zal er meteen bijzeggen dat de hoofdmoot van zijn trainingen uit lopen bestaat. Alleen de lange duurtrainingen worden op de fiets gedaan.

Het evenwicht tussen beide disciplines wordt aangepast volgens de noden van het seizoen. In de winter wordt er vooral gelopen als voorbereiding van een 1ste marathon. Met deze brede basis wordt er verder voor het lopen eerder kwaliteitstrainingen gedaan en worden de duurtrainingen op de fiets afgehaspeld. In de periode van de belangrijke duatlonwedstrijden wordt er dan uiteiendelijk meer fiets- als looptraingen uitgevoerd.

Concreet: ik woon in een mooie omgeving maar om echt te mountainbiken moet ik eerst een kwartier tot een half uur saaie baan rijden. Met de koersfiets kan ik hier al helemaal niets aanvangen, tenzij vlakke duurtrainingen. Om te lopen is de omgeving hier wel perfect...
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

catchup! schreef:enfin, zie ik iets over het hoofd? Wielrenners lopen toch quasi nooit (als training bedoel ik)?
Wat er ook van zij, in Wellens' trainingsschema zitten ook loopsessies, dat is ooit gezegd op tv... Niet onlogisch natuurlijk, als je coach zo denkt.
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

Mijn ervaring ? Die is dat de training in één van de beide disciplines (lopen of fietsen) ook vooruitgang doet boeken in de andere discipline.

Ik ken een aantal duatleten die vroeger enkel liepen (competitie) en die mij vertelden dat ze door de extra fietstrainingen nu ook sneller liepen. De reden is gewoon de extra trainingsuren. Voor een loper heeft fietsen immers het grote extra voordeel dat de gewrichten en pezen veel minder worden belast. Rustige duurtrainingen en hersteltrainingen kunnen dus op de fiets worden afgewerkt, dus als extra uren trainign bij de gelijk gebleven looptrainingen.

En dan voor de MTB'er ? Zeker en vast ook nuttig.

Ctachup en viper geven dit correct aan, ik kan dat vanuit de praktijk bevestigen. Bij tijdsgebrek ga ik eerder eens lopen ipv bvb een uurtje te fietsen.

Maar wie veel tijd heeft, spendeert best AL zijn training aan de specifieke sport.

Let trouwens op : spieren, pezen en gewrichten moeten de loopbelasting gewoon raken, en niet iedereen kan daar goed tegen, vooral niet zij die steevast op monsterverzetten rijden.
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

hey Steven,

Toen in het begin mijn profiel werd opgemaakt, was het zo dat ik een anaeroob profiel had. Dat wil zeggen dat ik de zondagse tochten met de Zoenk waar we na 5 km begonnen te koersen tot op het einde mijn ding waren. Echter zodra er meer dan 2 uur moest gereden worden heb je aan dat anaeroob profiel niks. Dus voor de TAC had ik eigenlijk niet veel in mijn mars.

Ik had toen nog 7 maand om mij voortebereiden. Omdat ik bij het lopen een beter conditie had waarvan het aeroob profiel aanvaardbaar was, moest ik ook 1 a 2 maal gaan lopen in de week. Dit steeds op dinsdag en donderdag ( altijd 1 dag tussen laten !!! ) en dit steeds onder de hartslag 150 ( mijn max. is 195 moest je de zone willen weten).

De eerste 3 weken was dat dus 2*20 minuten de week.
Daarna werd het opgedreven tot 40 minuten ( net voor bk marathon ) Sindsdien heb ik niet meer moeten lopen omdat de loopcondite vrij goed is en ik die toch onderhoud bij het sporten op school.

Voor mij was het dus interessant om in korte tijd blijvende conditie te kweken en een AEROOB tac profiel te krijgen.

en zeg nu zelf, tis toch goed aant lukken :-)

tips:

loop in het bos of op kurkpiste -> beter voor je beenderen, spieren, gewrichten.
loop met goei schoeisel ( ASICS )
Begin met 20 minuten
en doe als mountainbiker geen interval training in looptrainingen.

marius
Plaats reactie