Testbike Christini ALL WHEEL DRIVE

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
hvd
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 02 mei 2004 21:19
Rijdt met: Christini ALL WHEEL DRIVE

Testbike Christini ALL WHEEL DRIVE

Bericht door hvd »

Cameleon Bike stelt twee bikes ter beschikking aan deelnemers van het LCMT.
De Christini MTB's hebben het voordeel dat ze door een eenvoudige switch aan het stuur in 2x2 kunnen rijden. Dit heeft voordelen in het afdalen, steile beklimmingen en modderige parcours. Kortom waar baanvastheid belangrijk is ben je in het voordeel.
Het gewicht van de testbike is 13.6kg. Dit is niet veel voor een Full Suspension.
De bikes zijn afgemonteerd met de nieuwe XT shimano groep en met carbon Zadelpen,stuurpen, stuur. Michelin UST banden

U bent deelnemer van het LCMT en we hebben uw interesse gewekt dan horen we graag van je.

www.cameleonbike.com
info@cameleonbike.com
Hans VAN DROOGENBROECK
Gebruikersavatar
Epic
Mountainbiker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 07 nov 2002 02:15
Rijdt met: 2002 S-Works - 2003 Stumpjumper

Bericht door Epic »

2x2 ?

Mag je zo'n fiets dan eigenlijk eens testen voor de LCMT, k'zie me dagelijks geen 100km rijden zonder enige gewenning en degelijke setting.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

ik kan eigl het verschil met gewone fietsen ni goe begrijpen :bounce:
ik zie wel een kabelke lopen naar beide naven, maar hoe da werkt? zouden dan u twee wielen aangedreven worden ofwa ?kunt ge dan wel deftig remmen en sturen ?
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Afbeelding

Viperke, check bovenstaande foto.

De aandrijving op het achterwiel gebeurt zoals bij een normale fiets : ketting, tandwielen en cassette, en stoempen maar op die pedalen :wink:

De aandrijving op het voorwiel gebeurt via een aantal cardan-assen ('k wee ni hoe ge dat anders moet noemen) :

vanaf het achterwiel vertrekt er zo'n cardan via de (dikke) rechtopstaande achterbrug, naar de demper. Vlak boven de demper zie je die cardan-as passeren : via de bovenbuis van het frame loopt die as door tot aan het balhoofd. Zoals je op de foto kan zien, is dat wat dikker uitgewerkt.
Vanaf het balhoofd is er dan een andere as die naar beneden loopt, naar de naaf van je voorwiel. Zo wordt de aandrijving (stoempen op de pedalen) via het achterwiel naar het voorwiel geleid.
Ik heb de fiets maanden geleden (ik schat een maand of 8 ) al eens gezien bij ProBike, die "vertegenwoordiger" kwam daarmee toevallig langs toen ik in de winkel stond. Ik heb dan maar meteen mijn ogen goed de kost gegeven (niet mee gereden jammer genoeg, de winkel was ni groot genoeg :P ).
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

@Thierry

Gewoon uit interesse : heb je dan toevallig ook gezien of die as die van het balhoofd naar het voorwiel gaat een telescopische as is ? Denk dat het niet anders kan met een voorvering.
Ziet er in ieder geval niet slecht uit.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Justin schreef:@Thierry

Gewoon uit interesse : heb je dan toevallig ook gezien of die as die van het balhoofd naar het voorwiel gaat een telescopische as is ? Denk dat het niet anders kan met een voorvering.
Ziet er in ieder geval niet slecht uit.
Dees fotoke staat op één van die sites die Adri opgeeft :

[img]http://www.popularmechanics.com/outdoor ... [1]-01.jpg[/img]

Zoals je zelf zei, Justin : een telescopische as ...
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Bericht door Justin »

Thierry schreef:Zoals je zelf zei, Justin : een telescopische as ...
Verdorie, totaal naast gekeken ! :oops:
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

a new mudbike is born

Bericht door nothing 's impossible »

Hey manne,
Net de mtb getest,
Moet gezegd, het marcheert.
Waar ge anders van de fiets moet kunt ge nu rustig doorploeteren, enkel als het echt kracht tekort is moet ge der nog af. Ge hebt bij het traag baggeren door de mud ook meer evenwicht.
In de bergop gaat ie ook vlotter.

Het op/afzetten van de 2x2 gaat zeer vlot.

Probleem was wel dat de fiets eigenlijk wat groot was, daardoor had ie ook niet het speelse van mijn eigen bike.
De bike voelt nogal zwaar aan, maar ik ben gewoon van met ne lichte hardtail ronde te bollen.

De dempers doen goed hun werk, de lockout vooraan gebruikt ge maar achteraan is hij eigenlijk niet echt nodig, echt pompen doet em niet.
Gebruikersavatar
Justin
Mountainbiker
Berichten: 815
Lid geworden op: ma 12 jan 2004 17:55
Rijdt met: Scott Spark 910 2017 / Orbea Alma Carbon OMG 2013 / Cube LTD4 2004

Re: a new mudbike is born

Bericht door Justin »

nothing 's impossible schreef:Hey manne,
Net de mtb getest,
Moet gezegd, het marcheert.
Waar ge anders van de fiets moet kunt ge nu rustig doorploeteren, enkel als het echt kracht tekort is moet ge der nog af. Ge hebt bij het traag baggeren door de mud ook meer evenwicht.
In de bergop gaat ie ook vlotter.

Het op/afzetten van de 2x2 gaat zeer vlot.

Probleem was wel dat de fiets eigenlijk wat groot was, daardoor had ie ook niet het speelse van mijn eigen bike.
De bike voelt nogal zwaar aan, maar ik ben gewoon van met ne lichte hardtail ronde te bollen.

De dempers doen goed hun werk, de lockout vooraan gebruikt ge maar achteraan is hij eigenlijk niet echt nodig, echt pompen doet em niet.
Wilt ge ons jaloers maken of wadde ! :wink: :D
Maw, tof ! Zal idd wel een speciale ervaring geweest zijn.
Plaats reactie