Prijsafspraken fietsindustrie

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Plaats reactie
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Prijsafspraken fietsindustrie

Bericht door Jack77 »

Vandaag in De Standaard:


"Nederlandse fietsfabrikanten krijgen miljoenenboetes


10:15:36


DEN HAAG - De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) heeft drie Nederlandse fietsfabrikanten een boete opgelegd van miljoenen euro's, omdat zij prijsafspraken hebben gemaakt. Het gaat om Accell, Gazelle en Giant, die samen 70 tot 80 procent van de Nederlandse markt in handen hebben.



Gazelle moet 12,9 miljoen euro betalen. Accell, producent van onder meer Batavus, kreeg een boete opgelegd van 12,8 miljoen euro. Giant moet bijna 4 miljoen euro betalen.

De drie hebben volgens de NMA afspraken gemaakt over verhoging van de adviesprijs in het fietsseizoen 2001, dat loopt van september 2000 tot september 2001. De fabrikanten zijn in de zomer van 2000 tweemaal bij elkaar gekomen om te praten over de adviesprijs en verlaging van kortingen aan de rijwielhandel.

De NMA besloot een onderzoek in te stellen na tips en berichten in verschillende media dat de prijzen van fietsen in het najaar van 2000 fors zouden worden verhoogd.

Accell vindt de aantijging onterecht en de boete "buiten alle proporties". Het bedrijf heeft dan ook bezwaar aangetekend. Op de eerste bijeenkomst waarvan de NMA rept, in juni 2002, zijn volgens Accell alleen terloopse opmerkingen gemaakt over het doorberekenen van gestegen kosten. Die waren al eerder in het openbaar ook gemaakt. De tweede bijeenkomst, in augustus 2000, heeft volgens Accell niet plaatsgevonden.


22/04/2004 - belga - cdm "
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ze doen maar en het zal wel niet beperkt blijven tot het aangehaalde voorbeeld. :-? De veroordeling is natuurlijk wel terecht.
Nu een slimme consument die weet wat hij wil kijkt eens over het muurtje en zal wel op betere alternatieven stuiten.
Meer zorgen baart mij het feitelijk monopolie van giganten als Shimano die een veel grotere greep hebben op de fietsenindustrie en dan ook meer wegen op de prijszetting en modellenpolitiek.
Gebruikersavatar
chuck
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized

Bericht door chuck »

en dat lijken me nog de duurste niet. wat spreken die dan wel niet af?
greetz, chuck
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Batavus, zit daar ook Be One bij?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

Op dat moment wel, dacht ik (Accell Group). Maar ik dacht dat dat nu alleen stond. Of vergis ik me?
Plaats reactie