Filip Meirhaeghe: "watch me"
Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Kan geen kwaad vind ik, er mag gerust wat meer concurrentie zijn/komen.Qube schreef:Wat een kaakslag voor shitmano.....I will change from Shimano to SRAM
En volgens mij hebben ze met hun nieuwe systemen echt geen vooruitgang geboekt...
'k Heb laatst met een bike gereden met de nieuwe dual-control, amaai m'n Kl***
Da's om uw vingers in ne knoop te wringen als ge gripshift gewoon zijt
op de ene fiets heb ik gripshift Sram XO en op de andere Dual control en het zijn beide schitterende systemen als alles goed afgeregeld is tenminste. Gripshift lijkt me wel iets steviger in geval van vallen (kan niks aan afbreken) maar je moet het gewoon worden dat draaien in tegengestelde richtingen: achtertandwielen versus voorbladen. Bij de dualcontrols is dit logischer opgelost.
- swerkfiets
- Mountainbiker
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 06 feb 2004 19:35
- Rijdt met: olmo sramX0
- Contacteer:
Bericht door swerkfiets »
eindelijk nen topper die tegen de shimanostroom ingaat. Hopelijk luisteren ze naar eventuele op en of aanmerkingen van hem en upgraden ze nog hun matriaal
Nu volgens de inside info die ik heb zal het daar niet bij blijven.
Gezien Shimano voor 2005 ook de LX groep zal aanpassen naar het dual control systeem is voor veel fabrikanten de maat wel vol.
In 2005 zullen dan ook de eerste (top) fietsen van bepaalde merken opduiken OEM afgemonteerd met SRAM.
Niet omdat het ene systeem beter of slechter is dan het andere maar omdat door de politiek van Shimano men zelf niet meer kan kiezen hoe de bike af te monteren terwijl dit met SRAM nog steeds mogelijk is (cfr. de remmen).
Tot nu toe kon SRAM niet echt in de markt doordringen door de monopoly positie van Shimano (ze zetten niet alleen de kopers onder druk maar nog meer de fabrikanten omdat ze de enige zijn die volledige groepen kunnen aanbieden). Blijkbaar hebben ze het nu toch iets te gortig gemaakt.
Gezien Shimano voor 2005 ook de LX groep zal aanpassen naar het dual control systeem is voor veel fabrikanten de maat wel vol.
In 2005 zullen dan ook de eerste (top) fietsen van bepaalde merken opduiken OEM afgemonteerd met SRAM.
Niet omdat het ene systeem beter of slechter is dan het andere maar omdat door de politiek van Shimano men zelf niet meer kan kiezen hoe de bike af te monteren terwijl dit met SRAM nog steeds mogelijk is (cfr. de remmen).
Tot nu toe kon SRAM niet echt in de markt doordringen door de monopoly positie van Shimano (ze zetten niet alleen de kopers onder druk maar nog meer de fabrikanten omdat ze de enige zijn die volledige groepen kunnen aanbieden). Blijkbaar hebben ze het nu toch iets te gortig gemaakt.
Yep, maar die houden naar het schijnt geen rekening met die inverse spring. Dat betekent concreet dat je wel verschillende versnellingen kan opschakelen (in tegenstelling tot vroeger), maar dat in 1 keer verschillende versnellingen afschakelen niet meer kan (wat vroeger het geval was). Zeer tof als je plots een hindernis voor de wielen krijgt en niet snel genoeg kan afschakelen...
Voor mensen met meerdere RapidFire-bikes gaat dat ook * lachen * worden: afschakelen op de ene is opschakelen op de andere.
Shimano doet een toegeving door RapidFires te introduceren, maar ze weten heel goed dat ze de gewone consument toch naar Dual Control drijven door het schakelen met de RapidFires minder praktisch te maken.
Voor zover ik met Dual Control gereden heb, vond ik het enkel OK in combinatie met die extra hendel om af te schakelen. En dan heb je een halve RapidFire. Alleen al door die hendel geeft Shimano toe dat DC niet ideaal is.
RapidFire en XT'03 is geen lange-termijnoplossing aangezien een achterderailleur wel eens stuk kan gaan of simpelweg verslijt. En wat doe je dan?
Voor mij is het duidelijk: op mijn volgende bike zullen SRAM triggers en een X.9 derailleur staan.
Voor mensen met meerdere RapidFire-bikes gaat dat ook * lachen * worden: afschakelen op de ene is opschakelen op de andere.
Shimano doet een toegeving door RapidFires te introduceren, maar ze weten heel goed dat ze de gewone consument toch naar Dual Control drijven door het schakelen met de RapidFires minder praktisch te maken.
Voor zover ik met Dual Control gereden heb, vond ik het enkel OK in combinatie met die extra hendel om af te schakelen. En dan heb je een halve RapidFire. Alleen al door die hendel geeft Shimano toe dat DC niet ideaal is.
RapidFire en XT'03 is geen lange-termijnoplossing aangezien een achterderailleur wel eens stuk kan gaan of simpelweg verslijt. En wat doe je dan?
Voor mij is het duidelijk: op mijn volgende bike zullen SRAM triggers en een X.9 derailleur staan.