Het rommelt in Wallonie

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

viper schreef:Ben ik een onheilsprofeet of zal er straks een politieker zeggen dat die MTB'ers al voldoende verwend zijn met al die mooie parkoers en van de andere wegels moeten blijven :-?
Inderdaad. Je bent hier geen onheilsprofeet, eerder het Orakel, vrees ik :-?...
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Re: Het rommelt in Wallonie

Bericht door Thierry »

XVM schreef:Euh... als ik lees wat er staat dan verandert er toch niets???

De huidige situatie is:
...les VTTistes peuvent circuler sur l'ensemble des routes et chemins, quels qu'ils soient (balisés ou non); seul l'accès aux sentiers leur est interdit.
In het artikel 21 staat:
L'accès des cyclistes, ... est interdit en dehors des routes, chemins et sentiers balisés ...
Dus ik lees dat je niet buiten de routes, de chemins, en de sentiers balisés mag rijden.
Ik lees niet dat je niet buiten de routes balisés, de chemins balisées, en de sentiers balisés mag rijden.

Dus wat verandert er dan vergeleken met de huidige situatie? Integendeel zelfs, er staat zelfs dat je nu helemaal niet op de sentiers mag, en in het nieuwe artikel staat dat je er wel op mag als ze maar bepijld zijn.

Geef toe dat hier veel voor interpretatie vatbaar is, ik heb de indruk dat nogal snel de meest negatieve interpretatie hier naar boven komt. Kan er iemand trouwens een reden geven waarom dit zou doorgevoerd worden? De toeristische sector die toch redelijk belangrijk is in Wallonie kan hier toch niet echt om staan te springen, niet :bounce: ???

Just my opinion, of course...
XVM
Ik lees het als volgt :
- de MTBer heeft nu toegang tot ALLE straten, wegen en paden, van welke aard dan ook (verhard of niet), en ongeacht of die paden nu deel uitmaken van een uitgepijld parcours of niet. Je mag dus ook over normale bosdreven e.d. die niet bepijld zijn. Je hebt geen toegang tot de kleine boswegeltjes (wildpaden ?).
- in de toekomst hebben we NERGENS nog toegang toe, behalve de vaste uitgepijlde routes. Indien je op andere paden wil rijden, moet je hiervoor de UITDRUKKELIJKE toestemming hebben van de boswachter.

Het zit 'm dus in het verschil tussen "je mag overal rijden tenzij er een verbodsbord staat" en "je mag nergens rijden tenzij er uitdrukkelijk staat dat het wel mag : bepijling van een vaste route, of toelating van de boswachter".

Dat is ook wat de opsteller van de petitie voorstelt : ipv een ALGEMEEN VERBOD uit te vaardigen, en dan door middel van bepijling de 'uitzonderings-paden' aan te duiden, zouden ze beter zeggen : alles is toegelaten, tenzij het verboden is.

Allez kijk, gij zijt ook van dees kanten hé (Heverleebos en zo) : daar mag je dus overal rijden, tenzij er zo'n stop-handje staat, of een verbodsbord voor fietsers (ik heb het over individueel rijden op ne woensdagavond of zo, niet in TT-verband want dan zijn er ook regels die dienen gevolgd te worden). Als die Waalse pipo's hun reglement hier ook zou toegepast worden, mag je MTBen op de 3 bloso-lusjes (rood, groen en blauw), en that's it :( .

Nee, ik neem liever geen risico : mijne naam staat op de petitie-lijst ;-)
Gebruikersavatar
fox float
Mountainbiker
Berichten: 15
Lid geworden op: za 23 nov 2002 00:37
Rijdt met: specialized stumpjumper FSR COMP hopeM4 crosmax XL, gianni motta integro veloce
Contacteer:

Bericht door fox float »

Ik heb ook juist getekend, dat gaat gewoon te ver #-o
Gebruikersavatar
mountainsurfer
Mountainbiker
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 11 jan 2004 23:51
Rijdt met: giant 29 er

Bericht door mountainsurfer »

ook getekent
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Re: Het rommelt in Wallonie

Bericht door XVMx »

Thierry schreef:Ik lees het als volgt :
- de MTBer heeft nu toegang tot ALLE straten, wegen en paden, van welke aard dan ook (verhard of niet), en ongeacht of die paden nu deel uitmaken van een uitgepijld parcours of niet. Je mag dus ook over normale bosdreven e.d. die niet bepijld zijn. Je hebt geen toegang tot de kleine boswegeltjes (wildpaden ?).
- in de toekomst hebben we NERGENS nog toegang toe, behalve de vaste uitgepijlde routes. Indien je op andere paden wil rijden, moet je hiervoor de UITDRUKKELIJKE toestemming hebben van de boswachter.
Thierry,
Dat is niet wat er staat, je vertaling bevat nogal wat vrije interpretatie. Ik heb dit gisteren nog uitgebreid bediscussieerd met een paar franstalige collega's (dus geen vertaling) hier op het werk, en onze conclusie was uiteindelijk dat de tekst nogal voor interpretatie vatbaar is #-o ... maar dat wisten we dus al :roll: ...
Thierry schreef: Allez kijk, gij zijt ook van dees kanten hé (Heverleebos en zo) : daar mag je dus overal rijden, tenzij er zo'n stop-handje staat, of een verbodsbord voor fietsers (ik heb het over individueel rijden op ne woensdagavond of zo, niet in TT-verband want dan zijn er ook regels die dienen gevolgd te worden). Als die Waalse pipo's hun reglement hier ook zou toegepast worden, mag je MTBen op de 3 bloso-lusjes (rood, groen en blauw), en that's it :( .
Ik ben van ietskes verder, maar kom daar wel regelmatig biken, dat klopt. Nu, stel dat die "Waalse pipo's" inderdaad de strikte interpretatie voor ogen hebben, dan vraag ik mij het volgende af:
1. Waarom wordt die maatregel genomen? Economische belangen wegen ook in Wallonië veel zwaarder door dan milieubelangen, en deze maatregel zou ongetwijfeld een economische impact hebben.
2. Hoe ga je dit in de praktijk toepassen? Een dergelijke regel is gewoonweg niet controleerbaar, en dus ook niet toepasbaar. Vergeet niet dat het hier niet enkel gaat over MTB'ers, maar ook over wandelaars. Hoeveel duizenden wandelaars en bikers zouden er op een mooie zomerdag in de Ardennen rondhossen? Je kan toch moeilijk een boswachter achter iedere den plaatsen #-o ???
Thierry schreef: Nee, ik neem liever geen risico : mijne naam staat op de petitie-lijst ;-)
Volledig mee akkoord. Baat het niet, dan schaadt het ook niet. Mijn naam staat er dus ook op :wink: .
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Ik heb ook getekend, maar als het er ooit doorkomt dan bekijk ik het zo:
Ik zal altijd blijven biken in de ardennen, ook buiten de afgepijlde routes!
Ze kunnen me enkel pakken als ze met een Crossmotor achter me aan komen... Ofwel met den boswachter me van mijn fiets schieten met zijnen tweeloop! :wink:
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Bericht door blubberduck »

Ziezo, ook ondertekend \:D/
Komaan iedereen meedoen O:)
greetz
Gast

Bericht door Gast »

yip. Pootje gelplaatst :bounce:
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

ik reed vroeger enduro met de moto, dat hebben ze ook al aan "banden" gelegd, neeje, tekenen mensen, want vroeger begon het ook op zo'n dubbelzinnige manier, de ene zei dat het zo geen vaart ging lopen, anderen waren er dan weer van overtuigd dat het volledig zou gedaan zijn, de waarheid ligt nu daartussen, nu worden er sporadisch nog enduro's georganiseerd op circuits die geen enkele funwaarde meer hebben en is de voornaamste actie verlegd naar 4uurse, dat is dan in één of andere weide zoveel mogelijk toerkes draaien in 4 uur, ... TEKENEN !!!!!!
Gebruikersavatar
fieldbiker
Mountainbiker
Berichten: 604
Lid geworden op: do 21 nov 2002 22:15
Rijdt met: Canyon CF SLX 9.9

Bericht door fieldbiker »

Heb ook getekend,

Fieldbiker
Plaats reactie