Het rommelt in Wallonie

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Het rommelt in Wallonie

Bericht door phille »

Net weer een mailtje gehad van enkele TT en Chrono organisatie in d'Ardennen.
CELA NOUS CONCERNE TOUS

Ci-joint l'adresse d'une pétition on-line contre le
projet de décret sur la circulation en forêt:

http://www.b-m-b.be/petition/

Merci de faire circuler l'adresse auprès de vos
connaissances.

Ce projet, a des conséquences extrêmement importantes pour la pratique du VTT en Wallonie.
Dans l'état actuel de la législation (art. 193 du Code forestier), les VTTistes peuvent circuler
sur l'ensemble des routes et chemins, quels qu'ils soient (balisés ou non); seul l'accès aux sentiers leur est interdit.

Dans le projet de décret, le nouvel article 21 prévoit ceci:

"Art. 21. L'accès des cyclistes, skieurs et conducteurs d'animaux de trait, de charge, de monture ou d'élevage est interdit en dehors des routes, chemins et sentiers balisés ainsi qu'en dehors des aires publiques balisées.

L'accès des cyclistes, skieurs et conducteurs d'animaux de trait, de charge, de monture ou
d'élevage aux sentiers et aux aires non visés à l'alinéa 1er peut être autorisé de manière exceptionnelle et temporaire par l'agent forestier désigné comme tel par le Gouvernement, pour des raisons médicales, pédagogiques, scientifiques, culturelles ou de conservation de la nature. "
Ceci signifie, en clair, si le projet de texte est adopté par le Parlement Wallon, que plus aucun
VTT ne pourra circuler en-dehors des seuls chemins (forcément rares) désignés à cet effet.

Les restrictions de possibilité de parcours sont donc immenses. La pratique du VTT en Wallonie se réduira à un jeu de piste qui se répétera perpétuellement sur les rares itinéraires balisés.

La forêt doit certes être protégée, mais des interdictions de circulation locales ou temporaires
semblent plus appropriées qu'une interdiction de principe avant éventuelle dérogation par balisage.
Lees het eens rustig door, lees het best 2 of 3 maal door. Gouden raad onderteken deze petitie misschien best ...
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Ondertussen getekend, komaan jongens, iedereen tekenen. Dit is te gek voor woorden :-?
Gebruikersavatar
Cannonneke
Mountainbiker
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 06 aug 2003 15:17
Rijdt met: Scott Spark RC WC

Bericht door Cannonneke »

OK, maar wat met de uitzonderingen ?

Een toertocht organiseren kan met wat goede wil toch ondergebracht worden bij één van de uitzonderingsredenen (alinea 2)

Veel ahngt dus af van de concrete invulling die aan dit begrip wordt gegeven door de "agent forestier, désigné comme tel par le Gouvernement"

#-o

Toch maar best de petitie tekenen :evil:
XVMx
Mountainbiker
Berichten: 202
Lid geworden op: di 20 aug 2002 02:00
Rijdt met: Scott Spark 30 / Thompson Zeus-SL

Re: Het rommelt in Wallonie

Bericht door XVMx »

Euh... als ik lees wat er staat dan verandert er toch niets???

De huidige situatie is:
...les VTTistes peuvent circuler sur l'ensemble des routes et chemins, quels qu'ils soient (balisés ou non); seul l'accès aux sentiers leur est interdit.
In het artikel 21 staat:
L'accès des cyclistes, ... est interdit en dehors des routes, chemins et sentiers balisés ...
Dus ik lees dat je niet buiten de routes, de chemins, en de sentiers balisés mag rijden.
Ik lees niet dat je niet buiten de routes balisés, de chemins balisées, en de sentiers balisés mag rijden.

Dus wat verandert er dan vergeleken met de huidige situatie? Integendeel zelfs, er staat zelfs dat je nu helemaal niet op de sentiers mag, en in het nieuwe artikel staat dat je er wel op mag als ze maar bepijld zijn.

Geef toe dat hier veel voor interpretatie vatbaar is, ik heb de indruk dat nogal snel de meest negatieve interpretatie hier naar boven komt. Kan er iemand trouwens een reden geven waarom dit zou doorgevoerd worden? De toeristische sector die toch redelijk belangrijk is in Wallonie kan hier toch niet echt om staan te springen, niet :bounce: ???

Just my opinion, of course...
XVM
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2055
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

done!

komaan mensen, tekenen die handel

:evil:
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Voila ook getekend.
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

+1 kriebel erbij...... :evil:
Gebruikersavatar
viper
Mountainbiker
Berichten: 713
Lid geworden op: ma 13 okt 2003 12:40
Rijdt met: Vipermobiel
Contacteer:

Bericht door viper »

Ik heb de volgende gedachte. Momenteel schieten de vaste routes als paddesteolen uit de grond. De kwaliteit laat echter soms (zeer) te wensen over. Zojuist het nieuwe parkoers van Meise gereden. Pfft.

Ben ik een onheilsprofeet of zal er straks een politieker zeggen dat die MTB'ers al voldoende verwend zijn met al die mooie parkoers en van de andere wegels moeten blijven :-?
Laatst gewijzigd door viper op wo 14 apr 2004 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
etienne
Mountainbiker
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 03 nov 2002 19:01
Rijdt met: kost minder dan mijn vrouw

Bericht door etienne »

viper schreef: Ben ik een onheilsprofeet of zal er straks een politieker zeggen dat die MTB'ers al voldoende verwend zijn met al die mooie parkoers en van de andere wegels moeten blijven :-?
ik vrees dat het die richting uitgaat.
Gebruikersavatar
scott racer
Mountainbiker
Berichten: 1639
Lid geworden op: zo 02 nov 2003 11:54
Rijdt met: bolt als ik trap!

Bericht door scott racer »

[-X Ze moeten ni met ons voeten spelen zelle .
Dus heb ook mijne poot gezet. \:D/
Plaats reactie