Toegestane banddikte bij xc wedstrijden van uci?

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
kristofbomans
Mountainbiker
Berichten: 269
Lid geworden op: do 19 dec 2002 23:19
Rijdt met: cube elite hpc

Toegestane banddikte bij xc wedstrijden van uci?

Bericht door kristofbomans »

Kan iemand mij vertellen met welke dikte van banden je mag rijden in een xc-wedstrijd(belgian cup ed.)? Ik zie Ronny Poelvoorde altijd met dunne bandjes rijden op z'n cyclocrossfiets, maar is dit toegestaan? (Zonder die bandjes zou hij ook wel winnen hoor, daar niet van), maar ik ben gewoon nieuwsgierig wat het reglement vertelt.(Ps Ronny als je dit leest, hebt ge gene pijn aan uwe rug of staan uw banden heel plat?)

Bikerke 83.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Officiëel 1.75, met 1.5 bandjes mag je dus in principe niet rijden. Tenzij ze hun regelement aan gepast hebben met die 29" fietsen.
Gebruikersavatar
Gobelijn
Mountainbiker
Berichten: 68
Lid geworden op: di 18 jun 2002 02:00
Rijdt met: Duratec Sonix C12

Bericht door Gobelijn »

Kleine correctie. Ronny fietst niet met een cyclo-crossfiets maar met een 29" mountainbike. Namelijk een Duratec Sonix CX. Een crossfiets is een Clon SX. Zowel qua banddikte als frame volgt hij volledig het reglement van de UCI.
Gebruikersavatar
kristofbomans
Mountainbiker
Berichten: 269
Lid geworden op: do 19 dec 2002 23:19
Rijdt met: cube elite hpc

Bericht door kristofbomans »

Hoe zit het dan bijvoorbeeld met het stuur? Mag je met een koersstuur starten? Rijdt Ronny met Tuben? Ik zie dat hij ksyrium wielen heeft instaan of niet? Dus mag je met een crossfiets starten?
Gebruikersavatar
Masjar
Mountainbiker
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 28 mar 2003 19:34
Rijdt met: scalpel Lefty XTR

Bericht door Masjar »

Onlangs stond in een Nederlands tijdschrift hier een artikel over. wedstrijdrijders die zich tegen de UCI verzetten omwille van de laksheid in de omschrijving van de fiets die je mag gebruiken. Ik zal het eens opzoeken in welk boekske
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

vorig jaar bij ne decca bike trophy heb ik eens met 1.4 banden gereden en aan de finish (khad kettingbreuk :cry: ) zeiden renners mij dat ik niet met die banden mocht starten. ik de dag daarop dus mailen naar den bond, en die stuurden me trug dat ik met gelijk welke bandenmaat mag rijden :-?
krij vanaf dan ook wel steeds met 2.0 ofzo hoor.

en wat dan met die schwalbe black shark mud ????? die heb ik al veel tegengekomen bij de mtb ze!!

nogmaals getuigt mijne mail van de onduidelijkheid die uitgaat van den bond :evil:
Gebruikersavatar
Bmweke
Mountainbiker
Berichten: 411
Lid geworden op: vr 29 aug 2003 23:42
Rijdt met: Ghost RT Scandium, Look 486 custom

Bericht door Bmweke »

euhm ik heb voor morgen XC langdorp Sharks 1.5 steken :oops:

mag dat ni
ik hoor toch benlange ni bij de favorieten,meer zowa bij de "gedubbelde in de wegrijders"... :-?
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Bericht door Dzjowie »

Bmweke schreef:euhm ik heb voor morgen XC langdorp Sharks 1.5 steken :oops:

mag dat ni
ik hoor toch benlange ni bij de favorieten,meer zowa bij de "gedubbelde in de wegrijders"... :-?
Niks van aantrekken, zolang niemand klacht indient zit je safe!

Maar owee als ge voor mij eindigt :P
Gebruikersavatar
kristofbomans
Mountainbiker
Berichten: 269
Lid geworden op: do 19 dec 2002 23:19
Rijdt met: cube elite hpc

Bericht door kristofbomans »

ik heb op de site van de uci gelezen dat je niet met een grotere wieldiameter dan 29" mag rijden. Voor de rest staan er geen beperkingen bij, dus mag een koersstuur volgens mij ook en mag je dus aan de start komen met een crossfiets.
Da zulde bij het crossen niet zien, daar zulde nooit met mtb mogen starten.
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

Ga ervoor jongens. Volledig on-topic! Maar kijk uit, je moet nog rekening houden met het Belgisch reglement (dat online niet te vinden is), niet enkel met dat van het UCI.

VOORBESCHOUWING MOUNTAINBIKE-SEIZOEN 2004
Door Marcel Slagman, Wielerrevue - Het nieuwe technisch reglement van de UCI aangaande MTB-wedstrijden heeft grote invloed op het mountainbiken in Nederland. Het reglement staat namelijk sinds 1 januari het gebruik van 29inch-wielen toe. En dat houdt in dat, zeker op vlakkere parkoersen, mountainbikers voordeel hebben bij het gebruik van deze grotere wielen. In Berlicum stonden zelfs renners met veldritfietsen aan het vertrek. Het leidde tot veel protestgeluiden van zowel renners, teamleiders als sponsors.

Op verzoek van hun teammanager Jan ten Tusscher verschenen Maarten Nijland en Maarten Krommendijk in Berlicum aan de start met een cross-fiets. De gevolgen bleven niet uit. De KNWU-jury wilde ze niet laten vertrekken. Maar toen de officials inzagen dat ze geen recht van spreken hadden, konden Nijland en Krommendijk op het vlakke parcours aantonen, hoeveel voordeel ze van hun veldritfiets hadden. Achter Brentjens en Al werd Nijland knap derde. ,,En gezien mijn huidige vorm, was me dat op een mountainbike nooit gelukt. Overigens ben ik ook tegen die reglementswijziging. Er moet een duidelijk onderscheid blijven. Veldrijden is veldrijden en mountainbiken is mountainbiken.'' Vervolgens werd Krommendijk bij de junioren zowaar tweede, achter winnaar Hans Becking.

,,We hebben dit gedaan om een reactie uit te lokken, want nergens staat omschreven dat je niet met een dergelijke fiets mag meedoen'', verklaarde Ten Tusscher, die daarmee aangaf hoe gebrekkig en summier het technisch reglement voor MTB-wedstrijden is en tot welke excessen en wedstrijdvervalsing dat kan leiden. ,,Als je zou willen, kun je zelfs met een ligfiets meedoen. Ook staat bij de UCI niet omschreven wat voor een soort stuur je bij een MTB-race moet gebruiken. Dat is toch te gek voor woorden. Hiermee verkwanselen ze het mountainbiken volledig. Straks rijdt er een allegaartje van fietsen rond en heeft het niets meer met mountainbiken te maken. Hopelijk leidt onze actie tot veel discussie en gaan ze bij de UCI inzien waar ze mee bezig zijn.'' Jan Weevers, renner en lid van de MTB-commissie van de KNWU, denkt er net zo over. Ook hij deed in Berlicum mee met een fiets, die nog het beste kan worden omschreven als een kruising tussen een racefiets en een mountainbike. ,,Ook ik wil een discussie op gang brengen. In het wegwielrennen en ook bij het baanfietsen omvat het technisch reglement van de UCI vele pagina's. Voor het mountainbiken bestaat de omschrijving, waar een fiets aan moet voldoen, uit slechts drie punten. Ik ben niet tegen nieuwe ontwikkelingen, maar dit slaat nergens op. Dat reglement biedt te veel ruimte, met als gevaar dat de identiteit van het mountainbiken mogelijk verdwijnt. In het verleden zag men het mountainbiken als concurrent van het veldrijden. Toen was men doodsbang, dat het veldrijden zou worden weggevaagd. Juist nu die twee sporten naast elkaar hun eigen plek hebben, lijkt het erop alsof ze toch alles op één hoop willen gooien.''

OP EIGEN HOUTJE
MTB-pionier Gary Fisher heeft vorig jaar de MTB-commissie van de UCI het toestaan van 29inch wielen aangepraat en dit zeskoppige gezelschap, waar ook de Nederlander Bas de Bever deel van uitmaakt, heeft het idee klakkeloos overgenomen. De normale procedure waarin er eerst uitvoerig ruggespraak met de achterban (lees: de nationale wielerbonden, renners, coaches en sponsors) wordt gehouden, werd dus niet gevolgd. Een gang van zaken, waarover binnen de UCI ook het laatste woord nog niet is gezegd, verkaarde UCI-werknemer Gerrit Middag vorig jaar bij het WK in Lugano. Het steekt Jan Weevers dat de internationale bond niet duidelijk heeft aangegeven, waarom deze verandering is ingevoerd en welk doel men ermee voor ogen heeft. ,,Je zou verwachten dat er een overgangsjaar zou komen, waarna het idee al dan niet wordt uitgevoerd. Maar toen we ermee werden geconfronteerd, was het besluit al genomen. En als wij samen met Henk van Beusekom van de KNWU de UCI om een reactie vroegen, kregen we telkens nul op het rekwest.'' Volgens Van Beusekom zal een eventuele reglementswijziging pas in 2005 kunnen ingaan. ,,Een half jaar voor de Olympische Spelen mogen ze dit niet opnieuw aanpassen. Ik ben dus benieuwd welke gevolgen het straks in Athene heeft.''

Marcel Arntz, ex-mountainbiker en tegenwoordig uitgerekend werkzaam voor het merk Gary Fisher, denkt dat de invloed van de 29inch-wielen mee zal vallen. ,,Je hebt er alleen voordeel van op vrijwel vlakke parcoursen. Op een echte mountainbike-omloop met steile beklimmingen en moeilijke afdalingen, kun je beter 26inch-wielen (de traditionele MTB-wielen, MS) steken. Als de UCI merkt dat het nieuwe reglement niet aanslaat, zullen ze het wel weer terugdraaien'', zegt Arntz, die overigens wel vindt dat een mountainbike als zodanig herkenbaar moet blijven. ,,Om de identiteit van het mountainbiken te waarborgen, zal men beter moeten omschrijven wat een MTB-fiets is en waaraan die moet voldoen. Dat heeft men op de weg immers ook gedaan, zodat nu iedereen weet waar hij aan toe is. Ik denk dat die commissie zich helemaal niet heeft gerealiseerd, welke gevolgen hun besluit kan hebben.''

OPEN GOOIEN
Eén van de mensen, die in de ogen van Jan Weevers cum suis weinig goed kan doen, is Bas de Bever. De Nederlandse downhiller (en tegenwoordig tevens assistent-baancoach) maakt sinds enige jaren deel uit van de MTB-commissie van de UCI. De Bever was onmiddellijk een voorstander van het besluit, om een maximale wielmaat van 29inch toe te staan. ,,Het is een voorstel dat afkomstig is van de commercie'', geeft De Bever onomwonden toe. Overigens fietst hij zelf voor Be One, één van de drie merken - naast Gary Fisher en Nishiki - die 29inch-mountainbikes in het gamma heeft opgenomen. ,,Na het betoog van Gary Fisher is er ook binnen de commissie over gediscussieerd en we hebben besloten om het reglement open te gooien. Dan zien we wel waar dat toe leidt, was onze gedachte. Het mountainbiken is altijd de formule 1 van het fietsen geweest, waarin de meeste ontwikkelingen plaatsvonden. En dat kon, omdat er weinig restricties waren. Persoonlijk vind ik dat ze het eigenlijk op de weg ook gewoon vrij moeten laten. De aard van het parcours en de omstandigheden bepalen immers welke fiets je het beste kan gebruiken. Dat is in negentig procent van de MTB-wedstrijden dus ook daadwerkelijk een mountainbike. Maar ik kan me wel voorstellen, dat je in Nederland met een cross-fiets meestal sneller bent.'' De Bever merkt op, dat de discussie over de bandenmaat en de identiteit van het mountainbiken nog altijd wordt gevoerd. ,,Om die combinatie van veldrijden en mountainbiken te voorkomen, zou de KNWU misschien in nationale wedstrijden beperkingen kunnen invoeren. Ik weet dat de Franse bond dat in eigen land ook bij BMX-wedstrijden doet. Maar ik geef toe dat het huidige UCI-reglement voor het mountainbiken wellicht teveel vrijheid biedt'', waarna De Bever verklaart te willen nadenken over voorstellen om in het mountainbiken het racestuur te verbieden en de bandenmaat vast te leggen. Immers, als er een minimale banddikte wordt omschreven, zal men niet meer met veldritwielen kunnen deelnemen aan een mountainbike-wedstrijd. ,,Maar nogmaals, de omstandigheden bepalen wat voor een soort MTB-fiets je gebruikt: een conventionele, een dubbelgeveerde of ééntje met 29inch-wielen.'' Weevers hoort de mening van De Bever met verbazing aan. ,,De oergedachte van het mountainbiken was om het simpel te houden. Je had één fiets en moest je banden zelf verwisselen als je lek reed. Straks heeft iedereen dus drie fietsen nodig, met diverse soorten wielen en banden. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?'' Kortom, het lijkt er dus op, dat de identiteit van het mountainbiken onder druk staat en dat vreemdgenoeg de eigen MTB-commissie van de UCI daar debet aan is, terwijl er vanuit het wereldje overwegend afkeurend wordt gereageerd. En de commercie? Nishiki, Be One en Gary Fisher zijn uiteraard voorstanders, al is het opmerkelijk dat het laatsgenoemde merk uitgerekend dit jaar, nu goeroe Gary Fisher himself zijn zin heeft gekregen, het aantal 29inch-mountainbikes in het gamma heeft verminderd. Begrijpt u nog, waar het nu in feite om te doen is? Wij ook niet. Tenzij de UCI de achterliggende, maar niet uitgesproken gedachte heeft, om van het veldrijden en mountainbiken één off-the-road-sport te willen maken...

TECHNISCH REGLEMENT UCI
1. Alle fietsen die gebruikt worden in iedere vorm van MTB- competities moeten worden aangedreven via menselijke kracht.
2. Het gebruik van schroeven en spijkers in de banden van de fietsen is verboden.
3. De fietsen mogen zowel voor als achter geen banden gebruiken die groter zijn dan 29inch.

© Marcel Slagman
http://www.wielerrevue.nl
Plaats reactie