Cannabis bij mountainbikers?

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Dzjowie
Mountainbiker
Berichten: 1002
Lid geworden op: vr 27 dec 2002 15:28
Rijdt met: Specialized - Radon

Cannabis bij mountainbikers?

Bericht door Dzjowie »

De Standaard schreef:Cannabis rukt op onder sporters

Van onze redacteur
© rr
BRUSSEL -- Bijna een derde van de sporters die door Vlaamse dopingcontroleurs worden betrapt, gebruikt cannabis. De sportlui deden dat niet om hun prestaties te verbeteren, maar rookten de jointjes in hun vrije tijd. Ze wisten niet dat de sporen van de drug ook een maand later nog in hun lichaam konden worden teruggevonden.
Het fenomeen doet zich volgens rechter Guy Van Raemdonck, voorzitter van de disciplinaire commissie, in toenemende mate voor bij tieners. Van Raemdonck en twee andere leden van de commissie bestraffen om de veertien dagen betrapte atleten.

Cannabis staat nog steeds op de lijst van verboden producten van het World Anti-Doping Agency (Wada), een organisatie van het Internationaal Olympisch Comité. Omdat Vlaanderen de richtlijnen van het Wada volgt, is het volgens de Vlaamse minister van Sport, Marino Keulen (VLD), niet meer dan normaal dat sporters bij gebruik van het product worden geschorst. Dat lijkt nochtans in tegenspraak met het federale gedoogbeleid inzake softdrugs.

Sportartsen zeggen dat cannabis en andere narcotica geen prestatieverhogend effect hebben, maar wel de angst verminderen. Om die reden wordt het gebruikt door boksers en fietsers die aan snelle afdalingen zoals de downhills op mountainbikes, deelnemen.

In andere sporttakken, zoals het tennis, werd cannabis verwijderd uit de lijst van verboden middelen. Volgens de artsen blijft één simpel jointje niet wekenlang in het lichaam, maar gaat het bij betrapping om meervoudig cannabisgebruik.

Rechter Van Raemdonck stelt dat de meeste atleten niet de bedoeling hadden zich te doperen. Daarom zet de commissie een deel van de minimumstraf van drie maanden om in een straf met uitstel.

De gegevens over het dopinggebruik zullen in de toekomst worden ondergebracht in een centrale databank en een ,,atletenpaspoort'', dat aan iedere topsporter wordt uitgereikt. Het paspoort bevat ook alle medische onderzoeken waaraan diverse sporters bij regelmaat zullen worden onderworpen.

Met het paspoort zegt minister Keulen sporters veel nauwkeuriger te kunnen opvolgen in hun prestaties.

De minister plant ook de publicatie van de namen van dopingzondaars op de dopinglijn, maar krijgt daarvoor kritiek van diverse instanties, waaronder de Raad van State.

08/01/2004

Guy Fransen
©Copyright De Standaard


Komaan jongens, geef maar toe, wie zijn hier de dealers? :lol:
Gebruikersavatar
Qube
Mountainbiker
Berichten: 940
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 12:31

Bericht door Qube »

tsss goe bezig :roll:
Gebruikersavatar
flyboy
Mountainbiker
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 11 mar 2002 02:00

Bericht door flyboy »

als ge absoluut uw conditie zo snel mogelijk wilt verneuken. het kan veel sneller dan door te stoppen met trainen, gewoon beginnen met smoren, binnenkort zie je ze op een tt de pijltjes voor je neus weghalen!
Gebruikersavatar
InSaNe_ClowN
Mountainbiker
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 08 sep 2003 18:10
Rijdt met: Giant Terago/Orbea Aspin

Bericht door InSaNe_ClowN »

:lol: ik wil er wel eens ene nen downhill zien doen na een het roke
van een joint :lol:
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

huhuhuh
Laatst gewijzigd door Fry op zo 01 jun 2008 02:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Evil Mogwai
Mountainbiker
Berichten: 196
Lid geworden op: do 12 dec 2002 01:44
Rijdt met: Allemaal beestjes!

Bericht door Evil Mogwai »

En het reactievermogen, evenwichtsgevoel, spiercoordinatie,... Wie heeft da nu allemaal nodig om downhill te doen, alle. #-o #-o #-o
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

Evil Mogwai schreef:En het reactievermogen, evenwichtsgevoel, spiercoordinatie,... Wie heeft da nu allemaal nodig om downhill te doen, alle. #-o #-o #-o
wel, ik heb al mensen met een hasj pijpje bezig gezien net voor ze de DH trail opgingen en die mensen gingen toch wel een meter of 5 - 6 hoger dan ik op de sprongen op de trail dus ja, ge ziet gewoon minder risicos komen das al
Fluffy
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: do 31 jul 2003 10:28

Bericht door Fluffy »

Tip: het is niet zo verstandig om over je druggebruik te praten op het net...

Eén van de eerste vragen die mijn nieuwe werkgever me stelde, was: "Ben jij soms Fluffy?"

Zo anoniem ben je dus niet op dit soort forums...
Gebruikersavatar
Pascal Geerts
Mountainbiker
Berichten: 90
Lid geworden op: za 03 aug 2002 02:00
Rijdt met: Thompson Team Carrosi; Kona Kula

Bericht door Pascal Geerts »

Haha, jamma fluffy, zo'n verzameling fietsen, als ge bij ne fietsboer werkt, neem ik aan da't dieje mens ook wel weet welke fietsen gij hebt eh.

En iemand die toevallig net dezelfde fietsen heeft.... Et zou al moeten lukken!
Gebruikersavatar
Fry
Mountainbiker
Berichten: 930
Lid geworden op: do 24 okt 2002 21:45

Bericht door Fry »

ik neem geen drugs buiten alcohol af en toe en ik zit meestal nuchter ook op mijn velo en da verklaart natuurlijk ook waarom dak zo ne sissy ben
Plaats reactie