Cannondale 2011 - 2011 catalogen beschikbaar (p. 123)

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

kawa schreef:
Kristof Huyck schreef:Er zijn wel degelijk merken die een small brengen in hun 29ers, kijk bvb naar de Specialized Stumpjumer Comp 29er 2010 of de Gary Fisher X-Caliber 2011, beiden verkrijgbaar in 15,5". Het feit dat Cannondale dit niet kan/wil vind ik een gemiste kans, net zoals hun aanbod aan 29er al vrij klein is.
Nu ben ik natuurlijk de geometry tabel van dees fietsen ook eens gaan checken.

Bovenbuizen van 55.7 (horizontaal 57) voor de Speci en 57cm voor de GF zijn nu eerder maten voor een Mediumfiets, niet?
De bovenbuis van mijnen Epic is 554mm horizontaal, 16mm meer is echt geen probleem hoor (rechte zadelpen ipv setback, zadel iets naar voor plaatsen, ...). Het grootste probleem (voor mij althans) is de zitbuis (lengte). De Giant Terrago die ik heb is een small, maar heeft 17" zitbuis en mijn zadel staat op het laagste dat mogelijk is (zadelpen komt tegen vijs drinkbushouder :roll: ) en dan nog is het nipt, dus maw 17" is voor mij echt geen optie. Mijn 'ideale' maat zou 16" zijn in feite, maar beter iets 'te klein' dan iets 'te groot' he :wink:

Enfin, het voelt hier alsof ik mij moet verantwoorden waarom ik een 29er in small (15,5" / 16") zoek? Feit is dat Cannondale 29ers geen optie zijn voor een bepaald aantal rijders door de keuze van Cannondale om geen small aan te bieden in hun 29ers.

Overigens heb ik bij de Niner Air 9 niet meteen problemen ondervonden met de bovenbuis lengte en deze is dus blijkbaar 587mm, dus dat lijkt wel snor te zitten aangezien de meeste andere 29ers in small een kortere bovenbuis hebben :-)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Kristof Huyck schreef: Enfin, het voelt hier alsof ik mij moet verantwoorden waarom ik een 29er in small (15,5" / 16") zoek? Feit is dat Cannondale 29ers geen optie zijn voor een bepaald aantal rijders door de keuze van Cannondale om geen small aan te bieden in hun 29ers.

Overigens heb ik bij de Niner Air 9 niet meteen problemen ondervonden met de bovenbuis lengte en deze is dus blijkbaar 587mm, dus dat lijkt wel snor te zitten aangezien de meeste andere 29ers in small een kortere bovenbuis hebben :-)
't Is helemaal de bedoeling niet dat je het gevoel moet krijgen dat je je moet verantwoorden. :wink:

Ik heb gewoon mijn gedacht even geschreven, ik vind 29ers gewoon geen zicht in kleine maten. Ben zelf ook niet van de grootste dus voor mij zal het nooit een 29er worden. :wink:
Ben ook moeilijk te overtuigen dat de voordelen van een 29er ook gelden in de kleinste fietsmaten. Volgens mij is de wendbaarheid helemaal zoek met zo'n grote wielen in zo'n klein frame.

Langs de andere kant, het valt wel op dat de bovenbuizen van die 29ers toch allemaal aan de lange kant zijn voor een S. (zeker die Niner)
Dat jij hier geen moeite mee hebt kan heel goed zijn natuurlijk, dat zal hier ook niemand ontkennen.
Timme
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 12 sep 2005 17:21
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team

Bericht door Timme »

Adviesprijslijst + gewichten van een aantal Cannondale's:
http://www.bikecenter.be/NieuwsDetail.aspx?genericid=47
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

Kristof Huyck schreef:Geen small in hun 29ers, dat bespaart mij de moeite om verder de specs te bekijken :roll:

En de prijs van lelijkste kleurencombinatie gaat voorlopig naar Cannondale: chocolade bruin met licht blauw en wit #-o
enne peuter van enne meter hoog zet ge toch ook niet op enne mtb met 26" wielen ?
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

He Kristof,

Wat die zitbuis/liggende achtervorklengte betreft, heb ik er blijkbaar wel even naast gekeken.

Neemt niet weg dat de bovenbuislengte wel erg belangrijk is. Met de zadelpositie spelen om een te lange bovenbuis te compenseren is doorgaans niet zo'n goed idee, omdat je dan ook de positie van je bekken (en knieën) ten opzichte van de trapas wijzigt.

Enfin, de vraag die een aantal - waaronder ikzelf - hier stellen is of zo'n big wheeler wel een goed idee is voor de (doorsnee) kleinere mens.

Maar niets staat je in de weg om er één te willen. Het kan trouwens best zijn dat zo'n bike jou wel uitstekend past.

Maar of een 29'er ook bvb pluimgewicht vrouwen van 1m60 goed uitkomt als ze sterk geaccidenteerd terrein willen doen, daar heb ik persoonlijk (!) dus sterk mijn twijfels bij.
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

Dat van de zadelpositie aanpassen was een voorbeeld hoe je dat kan compenseren, ik zou de positie ook maar voor max 1 cm aanpassen. Een andere mogelijkheid is een kortere stuurpen bvb, maar zoals reeds gezegd: Met de Niner Air 9 small, die dus een vrij lange bovenbuislengte kent, had ik geen problemen.

Mijn bedoeling is trouwens een 29" HT te kopen voornamelijk voor tourtochten in Vlaanderen, met mijn Epic heb ik reeds een goede fiets voor bvb een Ardennenrit. Hoewel een 29" HT daar ook inzetbaar zou zijn natuurlijk :P

Trouwens de wendbaarheid van een 29er, ook in small, is geen probleem hoor. Op voorhand had ik hier ook mijn twijfels over, maar de testrit met de Niner heeft mij op dat gebied echt aangenaam verrast. Sommige 26" fully's vond ik minder wendbaar eerlijk gezegd.

Voor diegenen die nog niet met een 29er hebben gereden, zou ik zeggen: doen! En overtuig/verras jezelf :wink:
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Bericht door erwin.91 »

kawa schreef:
Kristof Huyck schreef: Enfin, het voelt hier alsof ik mij moet verantwoorden waarom ik een 29er in small (15,5" / 16") zoek? Feit is dat Cannondale 29ers geen optie zijn voor een bepaald aantal rijders door de keuze van Cannondale om geen small aan te bieden in hun 29ers.

Overigens heb ik bij de Niner Air 9 niet meteen problemen ondervonden met de bovenbuis lengte en deze is dus blijkbaar 587mm, dus dat lijkt wel snor te zitten aangezien de meeste andere 29ers in small een kortere bovenbuis hebben :-)
't Is helemaal de bedoeling niet dat je het gevoel moet krijgen dat je je moet verantwoorden. :wink:

Ik heb gewoon mijn gedacht even geschreven, ik vind 29ers gewoon geen zicht in kleine maten. Ben zelf ook niet van de grootste dus voor mij zal het nooit een 29er worden. :wink:
Ben ook moeilijk te overtuigen dat de voordelen van een 29er ook gelden in de kleinste fietsmaten. Volgens mij is de wendbaarheid helemaal zoek met zo'n grote wielen in zo'n klein frame.

Langs de andere kant, het valt wel op dat de bovenbuizen van die 29ers toch allemaal aan de lange kant zijn voor een S. (zeker die Niner)
Dat jij hier geen moeite mee hebt kan heel goed zijn natuurlijk, dat zal hier ook niemand ontkennen.
Ik heb de indruk dat u nog niet [-X met een 29er (goede 29er)ge fietst hebt, ik zou zeggen eerst een testritje en dan oordelen :wink:

Laat dit nu een Niner zijn in maat S, Prachtige bike.


Afbeelding
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

erwin.91 schreef:
kawa schreef:verhaaltje
Ik heb de indruk dat u nog niet [-X met een 29er (goede 29er)ge fietst hebt,
Binnen een paar weken kan en mag ik ook weer meer,
dan zal ik 'm de mijne (medium) eens onder zijn gat schuiven ;)
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Ik beken... :oops:

Ik heb nog niet op een 29er gereden, da's waar.

Maar ik blijf erbij, grote wielen op een kleine fiets vind ik persoonlijk op niks trekken.
En dat de wendbaarheid een factor is waar een 26er het toch nog beter doet dan een 29er, daar is men het toch over eens, niet?
Dat dit te verwaarlozen is als alles wat in proportie is kan en wil ik gerust aannemen, maar mij lijken zo'n grote wielen in een klein frame vooral in de weg te zitten op technische draai- en keerpaadjes.

Een testrit zal me misschien van gedacht kunnen veranderen, dat ontken ik niet.
Maar voor mij hoeft het iig niet echt, die grote wielen. :wink:
Gebruikersavatar
K2-er
Test team
Berichten: 3630
Lid geworden op: vr 04 jul 2003 11:35
Rijdt met: Orbea Rallon/Commencal Meta/ Nicolai Helius/Kona Jake the snake
Contacteer:

Bericht door K2-er »

kawa schreef:Ik beken... :oops:

Ik heb nog niet op een 29er gereden, da's waar.

Maar ik blijf erbij, grote wielen op een kleine fiets vind ik persoonlijk op niks trekken.
En dat de wendbaarheid een factor is waar een 26er het toch nog beter doet dan een 29er, daar is men het toch over eens, niet?
Dat dit te verwaarlozen is als alles wat in proportie is kan en wil ik gerust aannemen, maar mij lijken zo'n grote wielen in een klein frame vooral in de weg te zitten op technische draai- en keerpaadjes.

Een testrit zal me misschien van gedacht kunnen veranderen, dat ontken ik niet.
Maar voor mij hoeft het iig niet echt, die grote wielen. :wink:
Kawa, probeer eens een 29-er, je gaat er toch versteld van staan hoe wendbaar dat blijft.
Plaats reactie