Cannondale 2011 - 2011 catalogen beschikbaar (p. 123)
Geplaatst: zo 22 apr 2007 23:16
slecht nieuws en goed nieuws...
slecht: ik heb geen foto's
goed: ik heb dit weekend, in Houffa, Ol fosse d'outh een blik kunnen werpen op de nieuwe / opvolger van de Scalpel. Het Cannondale-Vredestein team zat aan de achterzijde van Ol Fosse D'outh, en sleutelde zaterdagnamiddag er duchtig op los, onder andere aan het prototype van de nieuwe / opvolger van de Scalpel in de zwart-oranje teamkleuren!
Het nieuwe veersysteem valt het best samen te vatten als een mix van de carbon liggende achtervorken van de huidige scalpel (heb hem slechts van op afstand gezien, maar kon rond de bracket geen scharnierpunten opmerken) met de demperophanging à la de Scott Spark. de voorste driehoek van het frame was volgens mij zelfs een aluminium versie van de voorste driehoek van de Rush, met een extra scharnierpunt op de bovenbuis, net voor de zadelbuis (dus tussen de bevestiging van de demper en de zadelbuis). Aan dit extra scharnierpunt ging een 'doggy bone' of 'scharnierbeentje' van een centimeter of tien a twaalf waaraan de demper was bevestigd (ongeveer in het midden van het beentje). Het andere uiteinde van de demper was bevestigd onderaan de bovenbuis, ongeveer in de midden, zoals bij de Rush. Aan het andere uiteinde van het scharnierbeentje waren de staande achtervorken bevestigd.
Kortom: onderste gedeelte van de scalpel met bovenste gedeelte zoals de Scott Spark ( en nog tal van andere merken).
Was blijkbaar nog een protoype, maar was een vreed schoon machine. Wellicht geeft deze demperopstelling wat meer veerweg, en een nog meer pedaalonafhankelijke vering (?).
Verdikke, had mijn toestel moeten mee hebben...
slecht: ik heb geen foto's
goed: ik heb dit weekend, in Houffa, Ol fosse d'outh een blik kunnen werpen op de nieuwe / opvolger van de Scalpel. Het Cannondale-Vredestein team zat aan de achterzijde van Ol Fosse D'outh, en sleutelde zaterdagnamiddag er duchtig op los, onder andere aan het prototype van de nieuwe / opvolger van de Scalpel in de zwart-oranje teamkleuren!
Het nieuwe veersysteem valt het best samen te vatten als een mix van de carbon liggende achtervorken van de huidige scalpel (heb hem slechts van op afstand gezien, maar kon rond de bracket geen scharnierpunten opmerken) met de demperophanging à la de Scott Spark. de voorste driehoek van het frame was volgens mij zelfs een aluminium versie van de voorste driehoek van de Rush, met een extra scharnierpunt op de bovenbuis, net voor de zadelbuis (dus tussen de bevestiging van de demper en de zadelbuis). Aan dit extra scharnierpunt ging een 'doggy bone' of 'scharnierbeentje' van een centimeter of tien a twaalf waaraan de demper was bevestigd (ongeveer in het midden van het beentje). Het andere uiteinde van de demper was bevestigd onderaan de bovenbuis, ongeveer in de midden, zoals bij de Rush. Aan het andere uiteinde van het scharnierbeentje waren de staande achtervorken bevestigd.
Kortom: onderste gedeelte van de scalpel met bovenste gedeelte zoals de Scott Spark ( en nog tal van andere merken).
Was blijkbaar nog een protoype, maar was een vreed schoon machine. Wellicht geeft deze demperopstelling wat meer veerweg, en een nog meer pedaalonafhankelijke vering (?).
Verdikke, had mijn toestel moeten mee hebben...