Cannondale 2011 - 2011 catalogen beschikbaar (p. 123)

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Mister T.
Mountainbiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: di 21 nov 2006 14:38
Rijdt met: is schoner dan de uwe!
Contacteer:

Cannondale 2011 - 2011 catalogen beschikbaar (p. 123)

Bericht door Mister T. »

slecht nieuws en goed nieuws...

slecht: ik heb geen foto's

goed: ik heb dit weekend, in Houffa, Ol fosse d'outh een blik kunnen werpen op de nieuwe / opvolger van de Scalpel. Het Cannondale-Vredestein team zat aan de achterzijde van Ol Fosse D'outh, en sleutelde zaterdagnamiddag er duchtig op los, onder andere aan het prototype van de nieuwe / opvolger van de Scalpel in de zwart-oranje teamkleuren!

Het nieuwe veersysteem valt het best samen te vatten als een mix van de carbon liggende achtervorken van de huidige scalpel (heb hem slechts van op afstand gezien, maar kon rond de bracket geen scharnierpunten opmerken) met de demperophanging à la de Scott Spark. de voorste driehoek van het frame was volgens mij zelfs een aluminium versie van de voorste driehoek van de Rush, met een extra scharnierpunt op de bovenbuis, net voor de zadelbuis (dus tussen de bevestiging van de demper en de zadelbuis). Aan dit extra scharnierpunt ging een 'doggy bone' of 'scharnierbeentje' van een centimeter of tien a twaalf waaraan de demper was bevestigd (ongeveer in het midden van het beentje). Het andere uiteinde van de demper was bevestigd onderaan de bovenbuis, ongeveer in de midden, zoals bij de Rush. Aan het andere uiteinde van het scharnierbeentje waren de staande achtervorken bevestigd.

Kortom: onderste gedeelte van de scalpel met bovenste gedeelte zoals de Scott Spark ( en nog tal van andere merken).
Was blijkbaar nog een protoype, maar was een vreed schoon machine. Wellicht geeft deze demperopstelling wat meer veerweg, en een nog meer pedaalonafhankelijke vering (?).

Verdikke, had mijn toestel moeten mee hebben... #-o
Laatst gewijzigd door Mister T. op do 12 aug 2010 22:33, 49 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rikske
Mountainbiker
Berichten: 1332
Lid geworden op: do 06 mei 2004 20:31
Rijdt met: Merida Mission Carbon Team, Reba Team, full XT //// Merida Matts Speed LX gold edition

Re: Cannondale 2008

Bericht door Rikske »

Mister T. schreef:Verdikke, had mijn toestel moeten mee hebben... #-o
Of iemand aangesproken die wél een toestel bijhad, de kans was blijkbaar groot dat het toch iemand van op dit forum was :wink: .

(Ben wel benieuwd hoe deze bike er uitziet)
Gebruikersavatar
Steven vd Eynde
Mountainbiker
Berichten: 2896
Lid geworden op: di 02 jan 2007 18:19
Rijdt met: C'dale Flash - C'dale Rush Carbon 2 - C'dale SM500 - Endorfin Speed III
Contacteer:

Bericht door Steven vd Eynde »

De 'koppartij' van deze fiets zou iets hebben van de six-racemodellen. Fiets komt in feite tussen de huidige Scalpel en Rush te liggen. Zal wel iets knap zijn. Eerder waren er wel de geruchten dat de Scalpel uit het gamma ging verdwijnen.
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Hmm.. Ik heb bij Cdale al wel gemerkt dat zeer veel prototypes de productie niet halen.
Zoals je'm echter beschrijft lijkt hij redelijk productieklaar.
Bovendien, met je beschrijving valt er direct een redelijk beeld van te vormen. Zou hem wel eens willen zien.
Gebruikersavatar
Quadrifoglio
Mountainbiker
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 23 dec 2002 12:23

Bericht door Quadrifoglio »

Ik las ergens iets van een carbonnen fatty??
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Quadrifoglio schreef:Ik las ergens iets van een carbonnen fatty??
De dag dat ze met een Ti komen...
Gebruikersavatar
eekhoorn
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: do 03 jul 2003 19:10
Rijdt met: ijzer en alu

Bericht door eekhoorn »

Hubertje schreef: De dag dat ze met een Ti komen...
Mmm, dat lijkt me zinloos. Tita dient voor hardtails en eventueel vaste vorken, niet voor veringsystemen.
Gebruikersavatar
CameleonBike.com
Mountainbiker
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:04
Rijdt met: Endorfin - Cannondale - Rohloff - Hope - FRM

proto

Bericht door CameleonBike.com »

De voorbouw komt in carbon, liggende achterbrug zelfde principe als huidige scalpel maar met meer veerweg. De staande achterbrug ook in carbon met alu dropouts. Fiets was prototype met alu voorbouw maar definitief model zou er naar tschijnt zeer goed op gaan lijken...
Gebruikersavatar
Mister T.
Mountainbiker
Berichten: 1952
Lid geworden op: di 21 nov 2006 14:38
Rijdt met: is schoner dan de uwe!
Contacteer:

Re: proto

Bericht door Mister T. »

CameleonBike.com schreef:De voorbouw komt in carbon, liggende achterbrug zelfde principe als huidige scalpel maar met meer veerweg. De staande achterbrug ook in carbon met alu dropouts. Fiets was prototype met alu voorbouw maar definitief model zou er naar tschijnt zeer goed op gaan lijken...
Mijn lbs zie me dat ze van de scalpel geen volledige carbon voordriehoek zouden maken; het had iets te maken met de stevigheid en stijfheid van de verbinding tussen liggende achtervorken en de voorste driehoek (aan de bracket).

Misschien een voorste driehoek in Six13, zoals die van Paulissen nu?
Gebruikersavatar
CameleonBike.com
Mountainbiker
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 20 dec 2004 13:04
Rijdt met: Endorfin - Cannondale - Rohloff - Hope - FRM

proto

Bericht door CameleonBike.com »

Met de voorbouw bedoelde ik bovenbuis, balhoofd en schuine buis nr bracket, dus geen complete carbon driehoek... het bracket zelf zou alu zijn zoals Syst.Six.
De scalpelframes van het team hebben geen carbon balhoofd.
Plaats reactie