Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door roger »

Iedereen heeft hier wat gelijk,ken het bos al 70 jaar ook de beginperiode van het mountainbiken in de jaren 80.Toen waren we al tevreden met enkele toffe padjes.Toertochten waren er nog niet,we zochten natuurlijk ook de leuke afdalingskes,misschien zijn die toen wel ontstaan.We amuseerden ons met een hardtail vaste vork,toen was het alleen in de winterperiode dat we met de mountainbike buiten kwamen om conditie wat op peil te houden,de rest van het seizoen was racefiets.

Ondertussen is het mountainbiken geëvolueerd,schijfremmen,dubbele vering,29'wielen wat het allemaal nog leuker maakt.Dan nog eens trail,enduro of afdalingsfietsen,die willen natuurlijk ook aan hun trekken komen.

We kennen ons geluk niet wat een mooie speeltuin we hier liggen hebben.

Bij de beginpost wil ik gewoon verwittigen dat we moeten oppassen dat ze ons dit niet afpakken,daarom probeer alleen die wegen te gebruiken die toelaatbaar zijn en niet in het wilde door het bos single tracks maken.

Veel plezier allemaal.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door spaghetti_2 »

[DHB]KweNi schreef:
dirkdierickx schreef: Als ik een pad zie en daar is verder niets aangeduid dan ga ik er vanuit dat ik er ook mag fietsen.
Uiteraard. De kritiek is aan de mensen die die paden maken.
Ik dacht eigenlijk dat het volgens de letter van de wet andersom is: namelijk dat er enkel op bewegwijzerde bospaden mag gefietst worden. Het kan ook zijn dat dit (enkel) in Wallonië zo is. Maar de regels zijn moeilijk te vinden, en op veel plekken heerst er een gedoogbeleid.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door [DHB]KweNi »

spaghetti_2 schreef:
[DHB]KweNi schreef:
dirkdierickx schreef: Als ik een pad zie en daar is verder niets aangeduid dan ga ik er vanuit dat ik er ook mag fietsen.
Uiteraard. De kritiek is aan de mensen die die paden maken.
Ik dacht eigenlijk dat het volgens de letter van de wet andersom is: namelijk dat er enkel op bewegwijzerde bospaden mag gefietst worden. Het kan ook zijn dat dit (enkel) in Wallonië zo is. Maar de regels zijn moeilijk te vinden, en op veel plekken heerst er een gedoogbeleid.
Zou kunnen dat dat de wetgeving is.
In elk geval heeft ANB een kaart op hun site waar er mag gewandeld, met het paard gereden worden en gefietst mag worden.
https://www.natuurenbos.be/sites/defaul ... leebos.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Vele van die paadjes hebben geen bewegwijzering.
Gebruikersavatar
demonic
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 20 jan 2008 22:22
Rijdt met: Scott Spark RC 900 World Cup

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door demonic »

wat kan/mag een boswachter en jachtopziener als hij je tegenhoudt op een stuk dat verboden is voor MTB'ers maar enkel voor voetgangers/paarden eigenlijk? Ne mens kan altijd eens missen en een bordje niet zien of via een andere weg inslaan zonder bordje zodat ge het niet weet he.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door madskatingcow »

spaghetti_2 schreef:Ik dacht eigenlijk dat het volgens de letter van de wet andersom is: namelijk dat er enkel op bewegwijzerde bospaden mag gefietst worden. Het kan ook zijn dat dit (enkel) in Wallonië zo is. Maar de regels zijn moeilijk te vinden, en op veel plekken heerst er een gedoogbeleid.
Is dat recent niet gewijzigd en heeft men het principe omgekeerd? Alle paden zijn toegankgelijk tenzij aangeduid. Vroeger was het andersom.
Gebruikersavatar
Jumping Jack
Mountainbiker
Berichten: 543
Lid geworden op: vr 04 mei 2018 13:52
Rijdt met: Kona Hei Hei / BMC URS / Scott Speedster Gravel

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Jumping Jack »

De omgekeerde toegankelijkheid geldt enkel voor wandelaars :wink: .
WS
Mountainbiker
Berichten: 74
Lid geworden op: di 20 mar 2012 18:23
Rijdt met: Cannondale scalpel

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door WS »

Ik snap wel waarom paadjes afgesloten worden, om bepaalde vakken rustgebied voor de beestjes te houden enz, en de laatste tijd duiken er idd meer nieuwe paadjes op in Meerdaalwoud, maar dat is dan vooral aan de steilere bergafstukskes tegen Nethen. De 3 paadjes die nu afgesloten werden noemen ze op hun aanplakbordjes 'recente sluikpaden die meer en meer een definitief karakter krijgen'. Ik heb hier thuis een topografische kaart van 1999 liggen waar die paadjes al opstaan, die hebben al minstens 20 jaar een definitief karakter lijkt mij.
RIBI
Mountainbiker
Berichten: 182
Lid geworden op: ma 02 jul 2007 18:23
Rijdt met: showa-massini

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door RIBI »

ivm de boswachter,
mogelijk heeft die de bevoegdheid van "officier van gerechtelijke politie" en is hij een beédigd ambtenaar met bevoegdheid van het opstellen van een proces-verbaal. overtredingen volgens het veldwetboek geen onmiddellijke inning maar steeds rechtbank die beslist
ivm al dan niet borden, ik zie niet graag het hele bos vol borden staan. en die uitleg van "ik heb geen bord gezien, ik ben mijne weg kwijt, ik kom van de andere kant en er stond daar niks" vind ik zo kinderachtig en zal de zaak zeker niet vooruit helpen.
beetje begrip zal al veel oplossen. De mensen die met niks rekening houden maken het ook onmogelijk voor wie wel een beetje oppast.
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Bengo »

Vandaag door Meerdaalwoud gebiked, en toch iets merkwaardigs vastgesteld: 3 dagen geleden kom ik daar op een plek - 50 m. voorbij de Savenelklim naar rechts, daar na een paar honderd meter nog eens ietwat rechts afbuigen - die daar al een paar maand (sinds corona, geloof ik) als een nieuwe singletrack ligt: heel leuk stuk (flowy downhill) dat ik meteen in mijn eigen parcours had geïntegreerd.
Maar 3 dagen geleden was die singletrack ineens versperd doordat er op professionele wijze een verbodsbord midden op dat singletrackje was aangebracht (samen met uitleg over bescherming van lokale fauna en broedgebieden etc).

Heel jammer voor de mountainbikers, maar als het zo is, dan is het zo. Vandaag kom ik daar terug, en wou ik een foto nemen van die versperring met het verbodsbord. En wat blijkt: nu is dat bord toch wel weg zeker! En even professioneel verwijderd als het was opgesteld, want geen spoor van afbraak of vandalisme te zien. Juist dat maakte me nieuwsgierig, en daarom ben ik die ex-verboden singeltrack gevolgd. Wat niet zo makkelijk was, want die mooi aangelegde singletrack was nu helemaal uitgewist, met bladeren en takken er nadrukkelijk overgelegd, en zelfs met meerdere bomen langs de zijkant die gekapt waren om ze dwars over dat ex-pad te kunnen leggen. Die jongens van Natuur en Bos (neem ik aan) hebben er echt werk van gemaakt. Daardoor ben ik meer te voet dan met de bike dat ex-pad min of meer gevolgd (wat niet goed lukte, want er was geen pad meer), tot ik beneden kwam. Daar zag ik nog wel een laatste duidelijk stuk van het vroegere singeltrackje, maar tegelijkertijd ook een professioneel verbodsbord midden op dat pad, onderaan het dalletje dat het einde van de afdaling markeert.

Eerst begreep ik er niets van, en misschien nu ook nog niet, maar mijn hypothese is dat de Boswachter of een andere bevoegde persoon eerst bovenaan de afdaling het verbodsbord op de singletrack had geplaatst om veilig de versperringen (bladeren, takken, en zelfs opzettelijk omgekapte struiken en bomen) aan te brengen. En dat hij nu, enkele dagen later, even opzettelijk het verbodsbord bij het begin van de afdaling heeft verwijderd, precies om er niet de aandacht op te vestigen (zodat de bikers dit verboden pad niet als een uitdaging zouden aanzien), kwestie van niemand op het verkeerde idee te brengen om dit niet-bestaande singletrackje uit te proberen. Bij mij is dat dus niet gelukt...
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door roger »

Zoals ik in men beginpost duidelijk maak,zijn die single tracks geen bestaande wegen maar wel gemaakt door bikers die zelf de paadjes aanleggen,dat is nu het probleem aan het worden.
Corona en het mooie weer zijn daar een beetje de schuldige van,nooit zoveel bikers in het bos gezien,zelfs in downhill kledij,dus dat zegt genoeg.

.I.p.v. de savanel klim te nemen kun je ook rechtdoor gaan en daar heb je langs beide kanten leuke afdalingen en klimmetjes waar je wel wat je techniek kan oefenen.

Volgens mij zullen daar binnenkort ook beperkingen komen want het is daar een echte speelzone aan het worden.

Ook het slingerpad aan de Kluis waar je beneden uitkomt aan de camping ,is ook geen bestaand paadje,volgens mij is dit binnenkort ook afgesloten,de sporen worden steeds maar dieper en dieper.

Daarom ook men vraag,blijf op de paden en zoek bestaande paadjes om je sport te beoefenen of het zal nog enkel de bloso route zijn waar we mogen biken.


Ga eens op ontdekking in de verscholen bosjes van Willebringen,Hoksem,vertrijk ,Hoegaarden, je GPS is je beste vriend.
Plaats reactie