Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door dirkdierickx »

roger schreef:Ga eens op ontdekking in de verscholen bosjes van Willebringen,Hoksem,vertrijk ,Hoegaarden, je GPS is je beste vriend.
hoegaarden ken ik goed, maar is er in hoksem iets te doen (buiten dat ene stukje naast de autostrade?), heb je gpx'en?
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door roger »

dirkdierickx schreef:
roger schreef:Ga eens op ontdekking in de verscholen bosjes van Willebringen,Hoksem,vertrijk ,Hoegaarden, je GPS is je beste vriend.
hoegaarden ken ik goed, maar is er in hoksem iets te doen (buiten dat ene stukje naast de autostrade?), heb je gpx'en?
Hoksem heeft veel verborgen paadjes,goed zoeken dan zul je ze wel vinden.Bij centrum buiten rijden ri kerkhof tussen 2 huizen(0,5 breed),kleine afdaling waar je nadien in natuur reservaat komt,gewoon volgen tot einde en zo kun je naar Meldert.

Willebringen ri Kumtich,voor de autostrade naar rechts,gaat ook naar Hoksem,op 500m naar Re,nadien
T links,500m verder terug naar LI,dan zie je daar een bos liggen op je rechterkant,niet zo uitdagend maar wel mooi van natuur.

Pak eens stafkaart,de goeie oude methode is voor mij nog altijd het beste om een overzicht te krijgen.
Gebruikersavatar
[DHB]KweNi
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 30 mei 2018 13:22
Rijdt met: Giant
Contacteer:

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door [DHB]KweNi »

roger schreef:
dirkdierickx schreef:
roger schreef:Ga eens op ontdekking in de verscholen bosjes van Willebringen,Hoksem,vertrijk ,Hoegaarden, je GPS is je beste vriend.
hoegaarden ken ik goed, maar is er in hoksem iets te doen (buiten dat ene stukje naast de autostrade?), heb je gpx'en?
Hoksem heeft veel verborgen paadjes,goed zoeken dan zul je ze wel vinden.Bij centrum buiten rijden ri kerkhof tussen 2 huizen(0,5 breed),kleine afdaling waar je nadien in natuur reservaat komt,gewoon volgen tot einde en zo kun je naar Meldert.

Willebringen ri Kumtich,voor de autostrade naar rechts,gaat ook naar Hoksem,op 500m naar Re,nadien
T links,500m verder terug naar LI,dan zie je daar een bos liggen op je rechterkant,niet zo uitdagend maar wel mooi van natuur.

Pak eens stafkaart,de goeie oude methode is voor mij nog altijd het beste om een overzicht te krijgen.
Website van NGI kan je kijken.
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door roger »

Website van NGI kan je kijken.


Inderdaad.
Stino89
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 04 sep 2009 15:26
Rijdt met: Canyon Lux CF8

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Stino89 »

roger schreef:
dirkdierickx schreef:
roger schreef:Ga eens op ontdekking in de verscholen bosjes van Willebringen,Hoksem,vertrijk ,Hoegaarden, je GPS is je beste vriend.
hoegaarden ken ik goed, maar is er in hoksem iets te doen (buiten dat ene stukje naast de autostrade?), heb je gpx'en?
Hoksem heeft veel verborgen paadjes,goed zoeken dan zul je ze wel vinden.Bij centrum buiten rijden ri kerkhof tussen 2 huizen(0,5 breed),kleine afdaling waar je nadien in natuur reservaat komt,gewoon volgen tot einde en zo kun je naar Meldert.

Willebringen ri Kumtich,voor de autostrade naar rechts,gaat ook naar Hoksem,op 500m naar Re,nadien
T links,500m verder terug naar LI,dan zie je daar een bos liggen op je rechterkant,niet zo uitdagend maar wel mooi van natuur.

Pak eens stafkaart,de goeie oude methode is voor mij nog altijd het beste om een overzicht te krijgen.
Ik vind het persoonlijk leuker om andersom te rijden, dus vanuit Hoksem omhoog rijden en aan de Lourdeskapel links omhoog. Dan kom je uit waar jij bedoeld om naar dat bosje te rijden (waar overigens wel een paar prive bordjes hangen?). Als je dan uit het bosje komt ga je rechts en kan je terug een stuk door dat natuurreservaat richting willebringen. En dan daar links op de Doornstraat en daarna terug links richting Babelom. Dan kan je van Babelom terug richting Meldert en dan zo terug via jou route naar Hoksem (en vandaar richting Hoegaarden ofzo, bij Rommersom ligt een bosje waar ook een paar korte tracks liggen)
Aeromax
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: ma 21 okt 2013 10:53
Rijdt met: Scott RockyMountain

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Aeromax »

vandaag een lang gesprek gehad met de boswachter (20 jaar geleden ook al eens in het Zoniënwoud)

het wat een constructief gesprek waarbij ik vooral het punt heb gemaakt dat 'flow', 'bochtjes' en 'licht uitdagend' toch wel een modern mountainbike-parcours omschrijven, hopelijk krijgen we (trail-mountainbikers) in de toekomst een stem (ik heb mijn gegevens doorgegeven)

ik bouw zelf geen trails, er aan weerstaan om leuke tracks te rijden is een moeilijke maar het besef dat we onszelf zullen moeten intomen om het bos toegankelijk te houden voor mountainbikes is nu wel goed doorgedrongen
Bengo
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: wo 09 mar 2005 00:01
Rijdt met: Niner Air - Corratec

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Bengo »

Wat is daar toch gaande in dat Meerdaelwoud? Afgelopen vrijdag nog eens mijn parcours gedaan. En wat stelde ik vast: na de Savenelklim naar rechts naar beneden was er nu toch weer een singletrack gemaakt, op de plek waar een maand geleden dat nadrukkelijk verboden was en waar op professionele wijze het vorige singletrackje was vernietigd (door er het vol te leggen, dwars en in de lengte, met afgezaagde bomen, inclusief takken en twijgen ). Maar nu liep daar vlak naast toch weer zo'n leuk, flowy singletrackje, soms zelfs op exact dezelfde plek als voordien.

Daar stond tegenover dat weer honderden meters verder 'mijn' parcours op even professionele wijze weer was versperd. Ik heb het over de plek waar eind april een oudere biker zwaar is gevallen - daar aan die kraterachtige in- en uitstulpingen - om daar twee weken later aan te bezwijken. Vorige vrijdag kon ik dat onmogelijk zo naar beneden rijden, en was ik verplicht om langs opzij (veel minder tof) weer op mijn parcours te komen. Ik vond dat echt overdreven, want ondanks dat dodelijke ongeval, is die plek niet uitzonderlijk risicovol. Eventueel had een 'gevaarbordje of zo wel gemogen, maar toch niet meteen zo'n radicale censuur.

Dat was vrijdag, en nu zijn we drie dagen later en passeer ik daar weer. En wat stel ik vast: dat singletrackje aan het monumentje/krans en beertje voor de overleden biker is nu weer perfect toegankelijk, en is dus even professioneel (ik neem aan door een boswachter, en dus niet door een amateur-biker als ik) weer vrijgemaakt.
Het lijkt wel alsof daar eerst iemand (ik neem nog altijd aan:de boswachter) verplicht is geweest om zo'n padje dicht te metselen (bij manier van spreken), om dan van hogerhand weer verplicht te worden om dat weer open te maken.
In elk geval: tot plezier van menige mountainbiker - die tot voor kort bang was dat zijn bikeplezier stevig werd teruggeschroefd!
Johan23
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: do 16 aug 2007 15:59
Rijdt met: Scott Scale 60

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Johan23 »

Off Topic: Die oudere biker was een ervaren biker die het bos kende als zijn broekzak. Een slechte val kan ieder van ons overkomen. Begrijpelijk dat ze de plaats ff onderzocht
hebben om deze daarna weer vrij te geven.

Ik hoop dat het bos toch toegankelijk zal blijven voor MTB...
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door roger »

Gisteren mijn favoriet tochtje’ willen doen,weeral enkele paden afgesloten,nu met groot bord .

Mooi single trackje aan de kluis,rechterkant naast blosoroute naar boven.

Binnenkort nog enkel de blosoroutes. De tractors mogen dan wel alles stuk rijden om de bomen op te halen of te kappen. Van opruimen zie ik niet veel.
Flip FSR
Mountainbiker
Berichten: 3065
Lid geworden op: di 03 feb 2004 13:42

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Flip FSR »

De groenen overdrijven zwaar en zijn een bende hypocrieten. Punt.
Plaats reactie