Pagina 1 van 1

Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Geplaatst: di 10 sep 2019 10:46
door Dickie
Imo geen slecht compromis voor de Vlaamse dokkertrails?
" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Geplaatst: di 10 sep 2019 11:25
door spaghetti_2
Op het Nederlandse mountainbike forum is er een groot topic over: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 6&t=142775

Wat de looks van de bike betreft, vind ik het zeer geslaagd. De demper is zeer netjes weggewerkt in het frame. Langs de ene kant juich ik elke innovatie toe, of toch zeker het out-of-the-box denken. Maar ik heb toch ook enkele bedenkingen. Laat ons beginnen met de verschillen tussen een hardtail en een full-suspension. Op zich een full-suspension altijd een goede keuze. Moeilijk zwart op wit te bewijzen, maar tests waarbij er met een zo constant mogelijk vermogen rondjes worden afgelegd op verschillende fietsen, duiden quasi altijd fully's aan als de snelste fiets. En dit gaat dan niet over een technisch WB parcours maar bv de Utrechtse Heuvelrug. Je hebt dan nog het extra comfort, de verminderde vermoeidheid na enkele uren in het zadel, meer tractie, meer controle bergaf etc.. Nadelen van een fully zijn dan weer de meerprijs, het extra onderhoud, de verminderde laterale stijfheid door extra links en lagers, en het extra gewicht. Het kan dus perfect rationeel zijn om voor een hardtail te kiezen, op basis van één van de vernoemde nadelen van een fully.

Het enige voordeel van de Supercaliber tov een 'gewone' fully van 100 mm (genre Scott Spark) is de (vermoedelijk) verhoogde laterale stijfheid door het elimineren van zoveel mogelijk links en lagers in/aan het frame. Nu zijn er weinig renners die klagen over een gebrek aan stijfheid op bv een Scott Spark, we spreken dan ook over marginal gains die van tel kunnen zijn op het hoogste wedstrijd-niveau. Dat is ook het inzetgebied van de fiets, en niet recreatief gebruik in de Lage Landen. Niet dat hij hier niet nuttig kan zijn, maar de geometrie is zeer racy. Het gewicht van de Supercaliber ligt niet lager dan dat van een 100 mm fully, en de prijzen voor afmontages met GX zijn excuberant.

Wat het rijden op onze lokale trails betreft: nee je hebt geen 100 mm veerweg nodig. Maar het is ook geen nadeel. En voor iedereen die één fiets in de garage heeft staan, lijkt het mij beter om een polyvalente fully te hebben, dan een zeer XCO-geörienteerde semi-fully

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Geplaatst: di 10 sep 2019 12:55
door Dickie
Idd zeer racy, reach is 2cm langer en stack zelfs 3.7cm lager dan mijn huidige Niner hardtail.

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Geplaatst: di 10 sep 2019 13:39
door Boebbel
Mooie samenvatting spaghetti_2 =D>

De prijzen zijn er inderdaad over: basismodel Supercaliber 9.7 €4500. Carbon kader en wielen met Reba en NX, 11,24 kg :cry:

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Geplaatst: wo 11 sep 2019 11:56
door Thibault
spaghetti_2 schreef:Op het Nederlandse mountainbike forum is er een groot topic over: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 6&t=142775
Ik vind het vooral leuk dat er al velen een mening hebben gevormd zonder erop te hebben gereden
mtb.nl schreef:De isospeed van de Procaliber is leuk, maar erg minimaal. Voor een gravelbike prima, maar te weinig voor een MTB. Dan kan je net zo goed een comfortabele zadelpen monteren.
Ok dan #-o


Maar ik ga wel akkoord met dit, zeker voor de niet racers:
spaghettie_2 schreef:Wat het rijden op onze lokale trails betreft: nee je hebt geen 100 mm veerweg nodig. Maar het is ook geen nadeel. En voor iedereen die één fiets in de garage heeft staan, lijkt het mij beter om een polyvalente fully te hebben, dan een zeer XCO-geörienteerde semi-fully