Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Bericht door Dickie »

Imo geen slecht compromis voor de Vlaamse dokkertrails?
" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Bericht door spaghetti_2 »

Op het Nederlandse mountainbike forum is er een groot topic over: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 6&t=142775

Wat de looks van de bike betreft, vind ik het zeer geslaagd. De demper is zeer netjes weggewerkt in het frame. Langs de ene kant juich ik elke innovatie toe, of toch zeker het out-of-the-box denken. Maar ik heb toch ook enkele bedenkingen. Laat ons beginnen met de verschillen tussen een hardtail en een full-suspension. Op zich een full-suspension altijd een goede keuze. Moeilijk zwart op wit te bewijzen, maar tests waarbij er met een zo constant mogelijk vermogen rondjes worden afgelegd op verschillende fietsen, duiden quasi altijd fully's aan als de snelste fiets. En dit gaat dan niet over een technisch WB parcours maar bv de Utrechtse Heuvelrug. Je hebt dan nog het extra comfort, de verminderde vermoeidheid na enkele uren in het zadel, meer tractie, meer controle bergaf etc.. Nadelen van een fully zijn dan weer de meerprijs, het extra onderhoud, de verminderde laterale stijfheid door extra links en lagers, en het extra gewicht. Het kan dus perfect rationeel zijn om voor een hardtail te kiezen, op basis van één van de vernoemde nadelen van een fully.

Het enige voordeel van de Supercaliber tov een 'gewone' fully van 100 mm (genre Scott Spark) is de (vermoedelijk) verhoogde laterale stijfheid door het elimineren van zoveel mogelijk links en lagers in/aan het frame. Nu zijn er weinig renners die klagen over een gebrek aan stijfheid op bv een Scott Spark, we spreken dan ook over marginal gains die van tel kunnen zijn op het hoogste wedstrijd-niveau. Dat is ook het inzetgebied van de fiets, en niet recreatief gebruik in de Lage Landen. Niet dat hij hier niet nuttig kan zijn, maar de geometrie is zeer racy. Het gewicht van de Supercaliber ligt niet lager dan dat van een 100 mm fully, en de prijzen voor afmontages met GX zijn excuberant.

Wat het rijden op onze lokale trails betreft: nee je hebt geen 100 mm veerweg nodig. Maar het is ook geen nadeel. En voor iedereen die één fiets in de garage heeft staan, lijkt het mij beter om een polyvalente fully te hebben, dan een zeer XCO-geörienteerde semi-fully
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Bericht door Dickie »

Idd zeer racy, reach is 2cm langer en stack zelfs 3.7cm lager dan mijn huidige Niner hardtail.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 533
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Bericht door Boebbel »

Mooie samenvatting spaghetti_2 =D>

De prijzen zijn er inderdaad over: basismodel Supercaliber 9.7 €4500. Carbon kader en wielen met Reba en NX, 11,24 kg :cry:
Thibault
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 16 okt 2013 23:26

Re: Nieuwe Trek supercaliber isostrut

Bericht door Thibault »

spaghetti_2 schreef:Op het Nederlandse mountainbike forum is er een groot topic over: https://www.mountainbike.nl/forum/viewt ... 6&t=142775
Ik vind het vooral leuk dat er al velen een mening hebben gevormd zonder erop te hebben gereden
mtb.nl schreef:De isospeed van de Procaliber is leuk, maar erg minimaal. Voor een gravelbike prima, maar te weinig voor een MTB. Dan kan je net zo goed een comfortabele zadelpen monteren.
Ok dan #-o


Maar ik ga wel akkoord met dit, zeker voor de niet racers:
spaghettie_2 schreef:Wat het rijden op onze lokale trails betreft: nee je hebt geen 100 mm veerweg nodig. Maar het is ook geen nadeel. En voor iedereen die één fiets in de garage heeft staan, lijkt het mij beter om een polyvalente fully te hebben, dan een zeer XCO-geörienteerde semi-fully
Plaats reactie