Re: Sram Eagle AXS
Geplaatst: di 17 dec 2019 13:18
review update ;
Een kleine 12.000 off-road kilometers later lijkt het tijd om nog eens iets over de AXS neer te pennen.
Sinds in mijn bezit heb ik de groep serieus onder druk gezet in verschillende omstandigheden. Doorsnee trainingsritten inclusief stevige uphill sprints, meerdaagse back to back races van 5u non-stop getrap en weinig gesmeer, river crossings, droge woestijnachtige rondjes en uiteraard enorm wat echte vlaamse ritten door weilanden, modder & klei.
Qua onderhoud en werking van de shifter ben ik best tevreden. Slechts 1 keertje heb ik de CR batterij moeten vervangen, en in al die kilometers is er nooit een probleem geweest met signaalbereik. Zelfs na een zware val tijdens een wedstrijd gaf het onderdeel geen krimp. Het materiaal lijkt vrij stevig en hij werkt dus nog steeds even accuraat als tijdens de eerste week. ( Ik hoop nog steeds op een optie om het plastic deel te shapen naar je eigen voorkeur, al ben je snel gewoon aan de standaard vorm.)
Ik zit zelf aan de 2de 'niet goedkope' rainbowcassette + ketting. In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik best iets langer had kunnen rijden met de eerste set, maar heb gewoon graag nieuw gerief als ik voor een meerdaagse race naar het buitenland vertrek. Het grootste probleem voor mij is het feit dat vooral de kleinste kroontjes slijten tijdens vlaamse trainingsritten (omwille van het vlakke karakter). Zou eventueel van 34 naar 36 kunnen gaan vooraan, maar ben nogal van luie soort :p. Slijtage is dus vrij normaal op deze componenten tov andere groepen.
Over naar de derailleur. Buiten 1x het vervangen van de 2 wieltjes heb ik hier nog geen onderhoud aan gehad. Ben een plastic stukje verloren tijdens de afdaling van een woeste Kroatische berg, maar dat deert het apparaat duidelijk niet. Elke shift is raak, zelfs tijdens mindere weersomstandigheden. Heb het gevoel dat hij vlotter loopt en iets minder lawaai maakt dan de normale XX1. Tijdens elke buitenlandse trip haal ik hem van het frame ter bescherming ( een 8x dit jaar) en na montage hoef ik nooit opnieuw af te stellen. Alles loopt soepel en netjes. De batterij doet nog steeds wat ze moet doen, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een reserve tijdens lange marathonweken is zeker een aanrader!
De standaard DUB lagers lopen nog steeds als een zonnetje, voor de profs onder ons is het zeker niet de moeite op zoek te gaan naar keramische alternatieven. Tenzij euromillions voor jou geen geheimen kent
Overall ben ik gewoon super tevreden van deze groep. Topproduct voor een 'top'prijs Once you go AXS, you never go white ( ofzoiets... ). Goede kwaliteit van materialen, eenvoudig in onderhoud/afstelling, accuraat en betrouwbaar.
Als ik dan toch een negatief puntje moet geven, is het de prijs van de cassette van de XX1. De non-weightweenies opteren dus misschien beter voor de X01. Ben er zeker van dat buiten gewicht, er zeer weinig verschil te voelen is tijdens normale ritten.
Ik droom alvast van AXS front fork lock button , misschien ooit ..
Een kleine 12.000 off-road kilometers later lijkt het tijd om nog eens iets over de AXS neer te pennen.
Sinds in mijn bezit heb ik de groep serieus onder druk gezet in verschillende omstandigheden. Doorsnee trainingsritten inclusief stevige uphill sprints, meerdaagse back to back races van 5u non-stop getrap en weinig gesmeer, river crossings, droge woestijnachtige rondjes en uiteraard enorm wat echte vlaamse ritten door weilanden, modder & klei.
Qua onderhoud en werking van de shifter ben ik best tevreden. Slechts 1 keertje heb ik de CR batterij moeten vervangen, en in al die kilometers is er nooit een probleem geweest met signaalbereik. Zelfs na een zware val tijdens een wedstrijd gaf het onderdeel geen krimp. Het materiaal lijkt vrij stevig en hij werkt dus nog steeds even accuraat als tijdens de eerste week. ( Ik hoop nog steeds op een optie om het plastic deel te shapen naar je eigen voorkeur, al ben je snel gewoon aan de standaard vorm.)
Ik zit zelf aan de 2de 'niet goedkope' rainbowcassette + ketting. In alle eerlijkheid moet ik toegeven dat ik best iets langer had kunnen rijden met de eerste set, maar heb gewoon graag nieuw gerief als ik voor een meerdaagse race naar het buitenland vertrek. Het grootste probleem voor mij is het feit dat vooral de kleinste kroontjes slijten tijdens vlaamse trainingsritten (omwille van het vlakke karakter). Zou eventueel van 34 naar 36 kunnen gaan vooraan, maar ben nogal van luie soort :p. Slijtage is dus vrij normaal op deze componenten tov andere groepen.
Over naar de derailleur. Buiten 1x het vervangen van de 2 wieltjes heb ik hier nog geen onderhoud aan gehad. Ben een plastic stukje verloren tijdens de afdaling van een woeste Kroatische berg, maar dat deert het apparaat duidelijk niet. Elke shift is raak, zelfs tijdens mindere weersomstandigheden. Heb het gevoel dat hij vlotter loopt en iets minder lawaai maakt dan de normale XX1. Tijdens elke buitenlandse trip haal ik hem van het frame ter bescherming ( een 8x dit jaar) en na montage hoef ik nooit opnieuw af te stellen. Alles loopt soepel en netjes. De batterij doet nog steeds wat ze moet doen, en heeft me nog nooit in de steek gelaten. Een reserve tijdens lange marathonweken is zeker een aanrader!
De standaard DUB lagers lopen nog steeds als een zonnetje, voor de profs onder ons is het zeker niet de moeite op zoek te gaan naar keramische alternatieven. Tenzij euromillions voor jou geen geheimen kent
Overall ben ik gewoon super tevreden van deze groep. Topproduct voor een 'top'prijs Once you go AXS, you never go white ( ofzoiets... ). Goede kwaliteit van materialen, eenvoudig in onderhoud/afstelling, accuraat en betrouwbaar.
Als ik dan toch een negatief puntje moet geven, is het de prijs van de cassette van de XX1. De non-weightweenies opteren dus misschien beter voor de X01. Ben er zeker van dat buiten gewicht, er zeer weinig verschil te voelen is tijdens normale ritten.
Ik droom alvast van AXS front fork lock button , misschien ooit ..