Forumoverzicht All about MTB MTB Nieuws Sram Eagle AXS

Sram Eagle AXS

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team


Bericht ma 11 feb 2019 14:23
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1274
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Boebbel schreef:
Ze zijn Shimano toch weer een stap voor. :lol:

"Wat zei je? 12-speed XTR? Oja, wij hebben een compleet draadloos systeem." :P

Het is wel bijzonder interessant dat je eigenlijk enkel een derailleur en shifter nodig hebt om je bestaande (12-speed) groep om te vormen. Het zal nu natuurlijk nog keiduur zijn, maar eens dat in de lagere groepen gaat komen, wordt het wel interessant...

Ben wel benieuwd wat de volgende evolutie zal zijn: iemand voorspellingen?


https://www.vojomag.nl/presentatie-sram-eagle-axs-daar-is-de-draadloze-aandrijving/

"Mogen we ons in de toekomst op draadloos vlak aan verdere ontwikkelingen verwachten? Op dit moment weten we nog van niets, maar wanneer Sram aankondigt dat dit slechts het begin is, mogen we in de toekomst nog heel wat vergelijkbare producten verwachten. We denken dan in de eerste plaats aan onze veringen of aan AXS-onderdelen die nog uitgebreider kunnen communiceren met de sensors die reeds beschikbaar zijn in het gamma van Sram/Quarq, zoals de TireWizz voor de bandendruk en de Shockwizz om de veringen te regelen. De goede oude stalen kabel is nog lang niet dood en begraven, maar we twijfelen er niet langer aan dat de toekomstige mountainbike steeds meer elektronica zal bevatten …"

Bericht ma 11 feb 2019 15:54
Jemp Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1470
Mijn bike: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Draadloos lijkt me idd de toekomst. Geen kabels die spannen of uitrekken, geen gepruts om kabels via het frame naar achter te leiden.
De prijs is er momenteel zwaar over, maar hier zal ook vraag en aanbod wel voor een balans zorgen.

Bericht di 12 feb 2019 11:49
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1274
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
De prijs van de eerste Eagle groep was ook sappig, en nu is er een betaalbare GX en NX eagle. Zoals altijd en overal zal er komende jaren dus wel doorstroming naar de 'lagere' reeksen zijn.

Bericht di 12 feb 2019 16:40
Swannie Mountainbiker

Berichten: 3829
Wat het mechanische betreft akkoord.
Maar wat de eTap weggroep betreft, is er nog steeds alleen 'maar' een Red.
De Force zou nu in april komen in eTap, ben benieuwd of dat dan de 'oude' red gaat zijn, 11 speed.

Bericht di 12 feb 2019 17:32
RigolleM Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 6457
Jemp schreef:
Draadloos lijkt me idd de toekomst. Geen kabels die spannen of uitrekken, geen gepruts om kabels via het frame naar achter te leiden.
De prijs is er momenteel zwaar over, maar hier zal ook vraag en aanbod wel voor een balans zorgen.

Mja, laat het dan maar heel verre toekomst zijn... Fietsen is voor mij ff geen kopzorgen: fietskledij aantrekken, banden oppompen, fiets uit de garage en gaan... In de toekomst: tussen banden oppompen (al dan niet elektronisch begeleid) en fiets uit de garage: app opstarten - nieuwe firmware - eerst updaten - shit update mislukt of bug in nieuwe update of damn batterij vergeten opladen... oef gelukkig mijn mechanische fiets niet verkocht, kunnen toch nog gaan rijden...
Die kabels heb je éénmaal last van en daarna kan je lange tijd fietsen zonder zorgen te maken... Just my 2 cents!

Bericht di 12 feb 2019 18:07
spaghetti_2 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1274
Mijn bike: Trek Procaliber 9.8, Rose X-Lite
Waar en niet waar.. zelf ben ik een amateur-mechanieker en sleutel ik met veel plezier aan m'n fiets. Vandaar ben ik ook voorstander van simpele kabels, want met logisch verstand kan je dit altijd wel herstellen. Geen risico onderweg van een lege batterij of een falende elektronica. Maar.. kabels kunnen ook slecht afgesteld zijn, daar waar een elektronische derailleur zichzelf kan corrigeren. Zeker bij een 12sp kan de afstelling zeer nauw komen. Als je dan nog eens twee wielsets combineert dan kan je ook niet vertrekken vooraleer je versnellingen nog eens te controleren. Om maar te zwijgen van alle kabels die intern lopen. Deze vervangen is geen pretje. Een draadloze Eagle is werkelijk gewoon derrie en shifter monteren. Elektronica brengt complexiteit met zich mee maar versimpelt ook een aantal dingen serieus. Om nog een ander voorbeeld te geven, ik ben vorige week in Spanje gaan fietsen. Ik heb 5 (!) huurfietsen gehad tot er eentje deftig in orde was. De enige waarvan de versnellingen perfect werkten was er eentje met Di2. Ik begrijp je argumenten want ik denk er vaak ook zo over. Maar anderzijds is het de toekomst en zal elektronica steeds betrouwbaarder worden. De introductie van elektronica in de autosector zal ook eerst kritisch onthaald zijn.

Bericht di 12 feb 2019 21:42
van_hoof Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 1194
Mijn bike: Specialized Epic, Trek 8500

Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat dit de toekomst is, Sram RED etap is echt top! Gewoon set en forget, geen gedoe met kabels en automatische trim functie van voorderailleur. Qua opladen valt dit echt goed mee, elke 500-600 km opladen en shifters >1jaar. Wel is de prijs nog wat ](*,) .

Bericht wo 13 feb 2019 09:25
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1520
Mijn bike: big wheels - steel is real
Ik heb hier ook een beetje gemengde gevoelens bij, maar het zal wel de toekomst zijn.
Ik vind die elektronische innovaties allemaal super, maar je kan er zelf toch minder aan werken.
Ik vind vooral die batterijduur niet zo super, dat is volgens mij bij Shimano wel beter. Ik vind dat eigenlijk nu al een gedoe: als ik eens met de fiets wil gaan werken ipv met de auto, moet ik al zien dat voorlicht, achterlicht en fietscomputer opgeladen zijn. Als je dan ook nog de batterijen van derailleurs en shifters moet gaan monitoren...
Maar aan de andere kant heb je bij Di2 dan weer al die kabels die ook weer door het frame moeten, een batterij die moet weggewerkt worden... Daar doet Sram dan weer beter.

Bericht wo 13 feb 2019 13:39
KWBiker Avatar gebruiker
Mountainbiker

Berichten: 425
Mijn bike: Orbea Alma 29 / Lynskey M230
Qua opladen valt dit echt goed mee, elke 500-600 km opladen en shifters >1jaar.


Mja, dat vind ik wel heel snel. Dat is in de zomer elke twee weken en voor elke grote uitstap checken of je batterijen nog voldoende opgeladen zijn. En in het hotel zoeken achter een stopcontact als je de fiets op reis neemt.

Bij het mountainbiken schakel je dan nog eens veel meer dan op de weg. Ik rij zelf op de weg met Di2 en het is super vervelend als je niet meer kan schakelen.

Niettemin zal elektronica hoe dan ook de toekomst zijn.

Bericht wo 13 feb 2019 16:17
_anonymus_ Mountainbiker

Berichten: 1520
Mijn bike: big wheels - steel is real
Uit het artikel van Vojo:
'Naargelang het gebruik en de discipline bedraagt de autonomie van het Sram Eagle AXS-schakelsysteem tien uur op een terrein waar je veel moet schakelen, tot zelfs twintig uur wanneer je amper moet schakelen. “Het is vooral het schakelen dat energie vergt van de batterij, maar wanneer je lange tijd met dezelfde versnelling rondrijdt, is het verbuik quasi nul”, aldus een van de leden van de staff van Sram.'

Als je dus een meerdaagse doet waarbij er in tenten wordt geslapen en je fiets 's nachts in een bewaakte stalling gaat, heb je een probleem?

VorigeVolgende

Keer terug naar MTB Nieuws