Sram Eagle AXS

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Powerflor »

Gisteren op bikemotion de axs gezien en gevoeld en natuurlijk met gespeeld.
De derailleur is wel een beest. Groot en lang.

Was niet op een fiets gemonteerd , maar op een stander. Dat is wel spijtig. (trouwens altijd bij Sram).
Er was een persoon van Sram Vs bij om de nodige uitleg te geven.
Daardoor sprak hij engels of nederlands met haar op.(trouwens voor hem was mijn engels ook met haar op.)
De kerel die aanvankelijk het word en de vertaling ging toen tussen ons en de sram kerel, voelde al snel dat hij nu zelf dhet luistered oor was. Waardoor het gesprek eigelijk tussen mij en die kerel liep.

Toffe vlotte amerikaan , kon je zo horen.
Heeft een heel uitgebreide uitleg gedaan over de werken van de axs en de diepere werking van de eagle.
Op gegeven moment werd er de vgl gemaakt met de nieuwe xtr 12speed. Hebben we samen filmpjes bekeken met uitleg waarom de eagle zo reageert en anders tov de xtr.

Volgens de sram kerel: xtr vs sram:
1. sram direct schakelen , dus geen soft gevoel, direct erop.
2. xtr geeft dus een gevoel tijdens schakelen.
3. sram hun geleiding is minder schokkend, ketting loopt eraf en valt er niet af.
4. xtr valt er dus al bij afschakelen. ervaren op velofollies en ook de reden om misschien toch niet shimano te nemen(waarmee ik al 25j rij)
5. je kan met de eagle axs onder belasting schakelen, maar dan wel stap /stap.
6. de xx1 cassette zijn anders gemaakt waardoor ze een ander tandvorm hebben. zijn gemaakt volgens shimano principe)
7. ketting wisselen geeft geen meerwaarde aan velenging levensduur cassette.
8. prijs verschil!!!!!
Powerflor
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 09 apr 2012 11:01
Rijdt met: Speci

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Powerflor »

Als er iemand geinterresseerd moest zijn in één van de andere onderdelen van de groep X01:
Crankstel X01
Lagers.

Ik overweeg deze groep te kopen maar met de lagers en de cranck ben ik niets.
Is nog niet besteld.
wimwimwim
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 02 okt 2017 14:53

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door wimwimwim »

Ik heb ondertussen een 500-tal trainingskilometers met de AXS gereden, en ik moet zeggen dat ik super tevreden ben.
In het begin was het een beetje zoeken naar de instellingen en het feit dat er minder kracht nodig is om te activeren tov het klassieke systeem. Eens ge daarmee weg zijt is het een droom om mee te rijden.

Het schakelen verloopt echt smooth, ook tijdens het kracht zetten tijdens sprintjes bergop.
Hierbij moet ik wel toegeven dat bij 15"-30" voluit gaan de 'sprint button' (of hoe je hem ook wil noemen) aan de voorzijde van de schakelaar voor mij te moeilijk te bereiken is ... Met mijn kleine handen + het feit dat mijn magura mt8 raceline lever in de weg zit is het niet sneller om te zoeken naar deze knop. Eenvoudiger is het om gewoon de voorste buttons te gebruiken. Misschien dat ze hier in de toekomst betere 'personalized' opties aanbieden à la Nino.

Batterij doet wat ze moet doen. Ben nog niet platgevallen (+- 20 aansluitende rituren zonder opladen was geen probleem), maar nog niet tot het uiterste getest. Eenvoudig in en uit te nemen en compatible met de koersfietsbatt.

Handig is dat mijn Wahoo de stand van de ketting aangeeft. Zo zie ik vaak in een oogopslag tijdens het klimmen/hogere zone of ik nog een kleiner of groter kroontje over heb, folieke but handy.
Ook leuk om te zien dat ik tijdens een technische trainingsrit van 2u ongeveer 724 keer schakel. You do the math.
Mijn favo versnelling is blijkbaar 34x12, al zal dat afhangen van de intensiteit van de training.

De derauilleur heeft na 100km een harde zijdelingse slag van een klein rotske ( 'Rocky trail' in de Schorre) gehad, maar het inklapsysteem deed zijn werk. Buiten een kraske geen issues te melden.

Voor de rest heeft zowel ketting als cassette nog steeds zijn mooi regenboogkleurke :)

Vanaf volgende week komen er enkele marathons aan (La Rockalienne, LCMT, Ardennes Trophy,..) waar ik eindelijk eens aan RacePace kan testen, al denk ik dat mijn positieve gevoel enkel zal bevestigd worden.

Wim
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door spaghetti_2 »

Voila, zo'n product review is nuttig! Zegt veel meer dan alle kritische vooraf-analyses. Benieuwd naar de lange termijn review
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door madskatingcow »

wimwimwim schreef:Handig is dat mijn Wahoo de stand van de ketting aangeeft. Zo zie ik vaak in een oogopslag tijdens het klimmen/hogere zone of ik nog een kleiner of groter kroontje over heb, folieke but handy.
Ook leuk om te zien dat ik tijdens een technische trainingsrit van 2u ongeveer 724 keer schakel. You do the math.
Mijn favo versnelling is blijkbaar 34x12, al zal dat afhangen van de intensiteit van de training.
Bekijk je dat op je Wahoo? In de AXS app voor de smartphone zijn geen statistieken zichtbaar. Hier de link voor config op Garmin https://www.youtube.com/watch?v=UzD5TnAK9ME, maar op mijn Edge 520 (met de laatste firmware) zie ik enkel 2x of 3x systemen staan, geen 1x.

Ikzelf heb +/- 300km gereden met mijn AXS groep, batterij is nagenoeg nog volledig vol. Schakelt zeer vlot, lijkt wel geruislozer te lopen eenmaal in versnelling dan de mechanische groep. De trigger ziet er wat raar uit, maar de ergonomie met de trigger gekoppeld via de matchmaker aan mijn SRAM Guide G2 remmen is perfect. Je duim valt als het ware op de juiste plaats, dankzij de opstaande vleugels moet je maar een kleine beweging maken om te schakelen.
wimwimwim
Mountainbiker
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 02 okt 2017 14:53

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door wimwimwim »

Ik kon dat programmeren op mijn wahoo ja. Die neemt automatisch programmatie van de AXS op van zodra verbonden...

Ergonomie ( buiten die sprintknop voor mij) is inderdaad erg goed. Mijn duim valt ook heel natuurlijk in de trigger en heb nog nooit het gevoel gehad perongeluk te schakelen
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Enfant terrible »

Hoe is het hier inmiddels met de testen op langere duur ?
Waar zit het verschil tss de axs XX1 en x01 : ik zie dat die gelijk geprijsd staan.. :-k
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door madskatingcow »

Enfant terrible schreef:Hoe is het hier inmiddels met de testen op langere duur ?
Waar zit het verschil tss de axs XX1 en x01 : ik zie dat die gelijk geprijsd staan.. :-k
De XX1 heeft tov de X01 titanium boutjes, holle cranks, de buitenste plaat van de achterderailleur is carbon ipv aluminium en een 34T blad ipv een 32T. Verschil in gewicht is ...48g.

Ik rijd er al sinds begin dit jaar mee, nog geen enkel probleem gehad. Schakelen gaat zuiver, zelfs onder belasting (heb ik bij mijn collega gezien) en de batterij gaat verrassend lang mee, zelfs bij koud weer. Met de lagers van de DUB crank nog geen problemen gehad, draaien nog altijd zoals dag 1.

De AXS is gekoppeld aan mijn Garmin, daarop kan ik zien in welke versnelling ik sta, batterijstatus en na de rit hoeveel keer er van versnelling veranderd is.
Gebruikersavatar
Enfant terrible
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: za 05 feb 2005 22:09
Rijdt met: Lapierre XR 629 2017 / Giant ATX Team

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door Enfant terrible »

madskatingcow schreef: De AXS is gekoppeld aan mijn Garmin, daarop kan ik zien in welke versnelling ik sta, batterijstatus en na de rit hoeveel keer er van versnelling veranderd is.
Hoe werkt dat, via ANT+ ? Ik heb een Garmin Oregon 600.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Sram Eagle AXS

Bericht door madskatingcow »

Ant+
Plaats reactie