Shimano XTR 12 speed

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
balphydus
Mountainbiker
Berichten: 782
Lid geworden op: za 04 nov 2006 09:16
Rijdt met: Scott Scale

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door balphydus »

Shimano heeft ondertussen wel een oplossing gevonden voor hun xtr cranks tóch te leveren.
Het wordt een no-name crank met dezelfde look, specs etc. Alleen zal deze crank niet de naam XTR dragen, omdat de afwerking van het tandwiel niet de norm van xtr haalt. Als je goed kijkt (ook bij mvdp zijn fiets op de beurs) zie je dat de overgang van het blinkende gedeelte naar de tanden niet mooi is afgewerkt, maar eerder afschilfert.
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door W_H »

Deze week is de XTR 12-speed bij mij geïnstalleerd. met 10-51 cassette.
De eerste indruk is dat het allemaal heel soepel werkt.
Kleiner schakelen kan met 4 sprongen tegelijk, groter max met 2. De hendel om groter te schakelen werkt door te duwen of trekken.
Over het crankstel kan ik mij niet uitspreken omdat er een Roter 2inpower is gemonteerd. De nieuwe 12-speed ketting bleek niet te werken op dit crankstel. Volgens mijn fietsenmaker viel de ketting niet meer mooi op de chainring vooraan na 4-5 tanden. De test met een 11-speed XTR ketting bood probleemloos een oplossing.
Deze waren reeds gemonteerd tijdens BEMC, ik kwam er niets mee tekort daar.
De grote test komt binnen 3 weken in de Alpen =D>

Bij deze mijn eerste bevindingen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door spaghetti_2 »

Nu hebben ze de XT 12 speed net aangekondigd. Hopelijk qua levertijden geen sukkelstraatje zoals de XTR (geweest) is
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door W_H »

Idd en ook met de vernieuwde body. Wie voor Shimano kiest moet zijn wielen gaan aanpassen. In mijn geval met dt swiss was het snel gefixt.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door kenny »

W_H schreef:Idd en ook met de vernieuwde body. Wie voor Shimano kiest moet zijn wielen gaan aanpassen. In mijn geval met dt swiss was het snel gefixt.
Gebruik een sunrace cassette. Werkt perfect met uw oude shimano body
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door spaghetti_2 »

kenny schreef:
W_H schreef:Idd en ook met de vernieuwde body. Wie voor Shimano kiest moet zijn wielen gaan aanpassen. In mijn geval met dt swiss was het snel gefixt.
Gebruik een sunrace cassette. Werkt perfect met uw oude shimano body
Maar dan heb je een 11 en geen 10T als kleinste krans. Het effect van dat kransje op je bereik is niet te onderschatten, en is tevens de reden waarom er een andere body nodig is voor Eagle en XTR: de diameter van de 10T is te klein in vergelijking met de diameter van een klassieke body
W_H
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 01 dec 2017 19:30

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door W_H »

spaghetti_2 schreef: Maar dan heb je een 11 en geen 10T als kleinste krans. Het effect van dat kransje op je bereik is niet te onderschatten, en is tevens de reden waarom er een andere body nodig is voor Eagle en XTR: de diameter van de 10T is te klein in vergelijking met de diameter van een klassieke body
Dit was inderdaad de reden om mijn schakelsysteem te gaan wijzigen, mijn DI2 had zijn beste tijd gehad.
Het was op het moment beslissen voor de XTR of Sram.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Swannie »

Zo hard heb je die 10 niet nodig hoor.
Ik rij nu toch al 6 jaar xx1, 1st met xd body en sinds vorig jaar met shimano body omdat de xx1 pions strontduur zijn.
Ik wissel nu afhankelijk parcours tussen 32 en 34 vooraan, achter 10/40 of 10/42.
Ik heb mn 10 nog nooit gemist of het zou eens een keertje bergaf geweest zijn, en dan was het tegen mannen met nen dubbel die toch nog altijd een voordeel hebben tov een 1x set-up.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door spaghetti_2 »

Daar ben ik echt niet mee akkoord, maar dat hangt af van ieder zijn rijstijl natuurlijk. Ikzelf rij wedstrijden (marathons) en daarin heb je toch vaak vlotbollende stukken waarin ik de 10 écht gebruik. In die zelfde wedstrijden lig ik toch ook regelmatig op de 50 te klimmen. Vorig jaar reed ik nog met een 1x11, 32T vooraan, 10-46 achter. Nu rijd ik dus met Eagle, 34T vooraan en 11-50 achter. Zowel bij hoge als lage snelheden is dit een welgekomen uitbreiding van de range voor mij. Die 10T is naar mijn mening dus essentieel in een 1x set-up met voldoende range. Natuurlijk hangt dit af van waar je rijdt, heb je weinig wisselend terrein, dan heb je natuurlijk ook minder nood aan een brede range.
Gebruikersavatar
_eli_
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: do 09 okt 2003 19:57
Rijdt met: your dreambike

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door _eli_ »

Kan je deze crank gebruiken met een XX1 11 speed? Met een gewone 11 speed ketting of gaat dit problemen geven? Zijn de XT spidertandwielen compatibel met de XTR?
balphydus schreef:Shimano heeft ondertussen wel een oplossing gevonden voor hun xtr cranks tóch te leveren.
Het wordt een no-name crank met dezelfde look, specs etc. Alleen zal deze crank niet de naam XTR dragen, omdat de afwerking van het tandwiel niet de norm van xtr haalt. Als je goed kijkt (ook bij mvdp zijn fiets op de beurs) zie je dat de overgang van het blinkende gedeelte naar de tanden niet mooi is afgewerkt, maar eerder afschilfert.
Plaats reactie