Shimano XTR 12 speed

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door madskatingcow »

erwin.91 schreef:Cassette van Shimano zal volgens mij wel langer mee gaan dan de cassette van sram.

heb zelf al verschillende sram cassettes 11 en 12 speed met afgebroken tanden gezien, vooral bij de kleinste kransjes.

Ik denk het niet. De 3 grootste aluminium, midden titatnium, kleinste staal bij XTR. Bij SRAM is enkel de 50T in alumiunium, de rest staal. Staal is duurzamer dan Titanium, dat op zich dan weer duurzamer is dan aluminium.

Ik heb ook al een Eagle cassette (eerste generatie) onder garantie ontvangen omdat er een tand van het 50T blad verbogen was, maar de nieuwere cassettes (met Eagle logo en tekst opdruk op het 50T blad) hebben toch een update ondergaan, er zijn enkele kleine aanpassingen gebeurd.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door erwin.91 »

bij de Eagle cassettes die ik gezien heb is het niet de 50T die het probleem is, maar was het de 12T of 14T waar er 1 of meerdere tanden af waren,bij een XX1 cassette zelfs na amper 400km.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door BertG »

GX cassettes zijn met ruime voorsprong de beste 11sp cassettes die ik al gebruikt heb qua prijs/kwaliteit/duurzaamheid/schakelgedrag etc., gebruik ze ondertussen al geruime tijd op verschillende fietsen, vroeger meestal Shimano, die waren oké maar ook niet meer dan dat.
Zouden de eagles dan zoveel verschillen? Kan het mij moeilijk voorstellen.

Op het internet vind je ook gewoon veel bullshit, 'van horen zeggen' en niet zelden zitten achter zogezegde negatieve ervaringen marketingmannetjes achter, ga liever af op mijn eigen ervaring.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Hans wynants »

toch benieuwd hoe snel de losse stalen cogs in het alu zullen zitten, krijg regelmatig wielsetjes over de vloer waar ik verdorie werk mee heb om de losse cogs van de alu body te halen ... volgens hun nu verbeterd, ik vrees het tegenovergestelde ... nog meer randjes waar het kan blijven achter klemmen...
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Free_ltd »

Had fijtje gemaakt met deze post :-)
Laatst gewijzigd door Free_ltd op wo 30 mei 2018 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Free_ltd »

rubenv schreef:
Roel K schreef:... te laat. Binnenkort stellen ze bij Sram de XX1 eTap voor 8)
ben ik ook echt benieuwd naar. Gaat wel niet goedkoop zijn. Ik gok ongeveer 800euro voor een derailleur, shifter, batterij en toebehoren. Is natuurlijk maar een gok, maar hopelijk toch zeker niet duurder
Op FB had shimano op iemand gereageerd dat de adviesprijs voor complete groep €1849 is. Maar denk met remmen erbij.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door erwin.91 »

Hans wynants schreef:toch benieuwd hoe snel de losse stalen cogs in het alu zullen zitten, krijg regelmatig wielsetjes over de vloer waar ik verdorie werk mee heb om de losse cogs van de alu body te halen
dat is idd soms wel dikke miserie
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Edlisjas »

Shimano loopt hopeloos achterop. Als je ziet hoeveel nieuwe fietsen er afgemonteerd worden met Sram...een pak meer dan met Shimano. Ze zullen serieus uit hun pijp mogen komen om de achterstand in verkoop recht te zetten. Vooral de concurrentie met GX eagle valt hun heel erg zwaar.
Gebruikersavatar
Hans wynants
Mountainbiker
Berichten: 1640
Lid geworden op: zo 24 feb 2008 22:32
Rijdt met: NINER

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Hans wynants »

En die eagle GX is het ni waard Sram genoemd te worden , kwaliteit is ondermaats ...
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Edlisjas »

Hans wynants schreef:En die eagle GX is het ni waard Sram genoemd te worden , kwaliteit is ondermaats ...
Ik heb een tijd met een GX gereden en was daar toch zeer tevreden van. Vond het zelfs beter schakelen dan mijn huidige XT/XTR setup.
Plaats reactie