Shimano XTR 12 speed

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door _anonymus_ »

Ik wil jullie niet ongerust maken, maar de Next SL is nu ook niet de meest betrouwbare crank.
Ik hoor regelmatig over problemen met de insert waar de schroefdraad voor de pedaal in zit die los komt.
Ik vind het eigenlijk wel raar dat ze problemen hebben met het crankstel: als er nu één ding is wat Shimano tot nu toe degelijk kon maken was het wel crankstellen. Bij Sram-cranks heb ik ook al twee keer problemen gehad met de schroefdraad voor de pedalen die los kwam uit het carbon. Net daarom wil ik geen carbon cranks meer en vind ik het top van Shimano dat ze die uit alu blijven maken.
Misschien zijn ze nu iets té licht willen gaan? Te licht is bij aluminium ook niet goed, ik heb al een traparm van een Tune crank gebroken daardoor.
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Jannemanneke »

_anonymus_ schreef:Ik wil jullie niet ongerust maken, maar de Next SL is nu ook niet de meest betrouwbare crank.
Ik hoor regelmatig over problemen met de insert waar de schroefdraad voor de pedaal in zit die los komt.
Ik vind het eigenlijk wel raar dat ze problemen hebben met het crankstel: als er nu één ding is wat Shimano tot nu toe degelijk kon maken was het wel crankstellen. Bij Sram-cranks heb ik ook al twee keer problemen gehad met de schroefdraad voor de pedalen die los kwam uit het carbon. Net daarom wil ik geen carbon cranks meer en vind ik het top van Shimano dat ze die uit alu blijven maken.
Misschien zijn ze nu iets té licht willen gaan? Te licht is bij aluminium ook niet goed, ik heb al een traparm van een Tune crank gebroken daardoor.
Ik heb die ervaringen met carbon SRAM cranks niet. Op de koersfiets een SRAM Red carbon crank, momenteel 30.000 km zonder één enkel probleem. Op de MTB een SRAM S2210 (X0) carbon crank, ook 21.000 km zonder problemen. En beide fietsen hebben allebei al wel afgezien.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door _anonymus_ »

Zal wat pech zijn geweest.
Ik heb al twee Force cranks moeten vervangen daardoor. Sindsdien geen carbon cranks meer voor mij.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door zaskar72 »

_anonymus_ schreef:Zal wat pech zijn geweest.
Ik heb al twee Force cranks moeten vervangen daardoor. Sindsdien geen carbon cranks meer voor mij.
Ik ben mee in je verhaal
Heb het ook voorgehad met een Li FSA crank in carbon op de racefiets.
Was topmodel destijds en na 10.000km bingo...

Maar schijnt zou FSA nu dat hebben opgelost en zou dat niet meer mogen/kunnen gebeuren.

De crankset die CANYON nu wil geven ipv de XTR is wel de laatste nieuwe die pas voorzien was in productie te gaan in 2020, de G5.
Dus het kan zijn dat deze ook al voorzien is om te voorkomen dat de schroefdraadbus los komt in de carbon crank....
balphydus
Mountainbiker
Berichten: 782
Lid geworden op: za 04 nov 2006 09:16
Rijdt met: Scott Scale

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door balphydus »

Shimano heeft dit jaar een brand gekend in de anodisatie fabriek waar hun cranks afgewerkt worden. Niet alleen de xtr, maar ook de ultegra en dura ace cranks hebben dus problemen met levering.

Dus ALLE fietsen van ALLE merken zullen problemen hebben met levering van desbetreffende cranks.
Vandaar de keuze om de shimano trapstellen te switchen naar race face bij Canyon EN Scott.

Hierdoor kunnen bestelde fietsen uitgeleverd worden, ipv te wachten op stukken die dit seizoen niet meer uitgeleverd zullen worden.

https://www.cyclingweekly.com/news/late ... pan-374394
Jannemanneke
Mountainbiker
Berichten: 585
Lid geworden op: wo 06 jun 2007 18:27
Rijdt met: Vragen via PB worden niet meer beantwoord.

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door Jannemanneke »

balphydus schreef:Shimano heeft dit jaar een brand gekend in de anodisatie fabriek waar hun cranks afgewerkt worden. Niet alleen de xtr, maar ook de ultegra en dura ace cranks hebben dus problemen met levering.

Dus ALLE fietsen van ALLE merken zullen problemen hebben met levering van desbetreffende cranks.
Vandaar de keuze om de shimano trapstellen te switchen naar race face bij Canyon EN Scott.

Hierdoor kunnen bestelde fietsen uitgeleverd worden, ipv te wachten op stukken die dit seizoen niet meer uitgeleverd zullen worden.

https://www.cyclingweekly.com/news/late ... pan-374394
Mijn bestelde Radon is volledig XTR, behalve het crankstel, die is van RaceFace. Maar ook bij mij is de levering uitgesteld tot april. :(
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door aresius »

Afgelopen weekend de nieuwe groep live gezien op Velofollies, bij Cannondale stond er eentje mee afgemonteerd.
Schoon spul.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door spaghetti_2 »

Op grote events krijgen ze hem inderdaad geleverd :lol: en voor MVDP kan het er ook wel af
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door madskatingcow »

Op de Shimano stand op Velofollies kon je met de nieuwe XTR goep testrijden op een Scott Spark. Ik moet zeggen 'wow' : schakelt razendsnel op en neer, je moet amper kracht zetten met je duim en de lever throw is echt zéér kort. Aan Di2 is bij deze update totaal geen nood.
balphydus
Mountainbiker
Berichten: 782
Lid geworden op: za 04 nov 2006 09:16
Rijdt met: Scott Scale

Re: Shimano XTR 12 speed

Bericht door balphydus »

Jannemanneke schreef:
balphydus schreef:Shimano heeft dit jaar een brand gekend in de anodisatie fabriek waar hun cranks afgewerkt worden. Niet alleen de xtr, maar ook de ultegra en dura ace cranks hebben dus problemen met levering.

Dus ALLE fietsen van ALLE merken zullen problemen hebben met levering van desbetreffende cranks.
Vandaar de keuze om de shimano trapstellen te switchen naar race face bij Canyon EN Scott.

Hierdoor kunnen bestelde fietsen uitgeleverd worden, ipv te wachten op stukken die dit seizoen niet meer uitgeleverd zullen worden.

https://www.cyclingweekly.com/news/late ... pan-374394
Mijn bestelde Radon is volledig XTR, behalve het crankstel, die is van RaceFace. Maar ook bij mij is de levering uitgesteld tot april. :(

Dar zal eerder aan Radon liggen denk ik. Alle andere xtr onderdelen zijn redelijk vlot leverbaar
Plaats reactie