Kevin Van Hoovels en OS

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Plaats reactie
geromino
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 25 okt 2011 07:19
Rijdt met: Haibike greed 29er

Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door geromino »

Als mtb liefhebber ben ik ook ontgoocheld door de niet- selectie van Kevin en steun ik hem voor
deze moeilijke periode waar hij door moet.Zijn vrouw haar brief is er pal op .
Je hebt dan jaren geinvesteerd in jezelf en voor je sport vele opofferingen gedaan, ook van je dichte familie en entourage. Ook voor de bondscoach is het niet gemakkelijk om knopen door te hakken maar alles begint idd bij de regels van het BIOC en IOC en hun bobo's in hun ivoren toren.
Als je ziet dat er dan landen kunnen meedoen die bij wijze van spreken nooit aan de start van een WB staan.Welke potten gaan die jongens breken op de OS in Rio?
Dan vind ik,dat je landen moet belonen die wel extra inspanningen leveren om UCI punten te sprokkelen
belonen.Dit heeft Kevin zeer zeker gedaan voor onze sport.Alleen de media heeft hem niet bejubeld zoals ze bij anderen wel hebben gedaan.Maar gepassioneerde XCliefhebbers kijken hier door .

sterkte Kevin
balphydus
Mountainbiker
Berichten: 782
Lid geworden op: za 04 nov 2006 09:16
Rijdt met: Scott Scale

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door balphydus »

Kevin en zijn entourage moeten inzien dat hij (jammer genoeg) op zijn limiet zit en niet meer kan groeien imo.
De andere jongens zijn ook al jaren aan het investeren in hun sport, maar zij boeken steeds vooruitgang t.o.v. Kevin. Deze resultaten staan dan ook garant voor hun selectie.
Topsport is nu eenmaal hard, als je niet presteert ga je niet mee: simpel.
Bovendien waren alle mtbers vooraf op de hoogte van de selectiecriteria... dus niet afkomen met prestaties van jaar en dag geleden.

Bergijp me zeker niet verkeerd. Kevin is en zeer goede mtber die over enorm veel karakter beschikt, maar het talent is bij hem niet zo opvallend aanwezig als een Jens Schuermans.

Met zijn juridische stappen is Rio nu wel de laatste halte waar hij zal komen.
jorre28
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 02 jan 2008 11:13
Rijdt met: canyon grand canyon cf slx 29

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door jorre28 »

Kevin en zijn woordvoerder (zijn geobsedeerde madam) kunnen gewoon niet aanvaarden dat Kevin alles uit zijn carrière gehaald heeft en fin de carrière is. Hij mag al blij zijn dat hij een goede vijf jaar van zijn sport heeft kunnen leven. Ik kan zo twintig renners of meer aanduiden bij de elites zonder contract op de weg die meer kunnen als hem maar niet van hun sport kunnen leven. Hij heeft gewoon veel geluk gehad dat in 2011 Nys zijn derrailleur kapotreed op het BK en op die manier Belgisch kampioen is geworden. Toen is zijn trein vertrokken. In die 5 jaar (2011-2016) heeft hij 2 uitslagen gereden die er wat toe doen (15de op het WK in Champèry en 10de op het WK in Andorra). Al die plekken tussen plek 20 en plek 30 op de wereldbekers doen er gewoon niet toe als je betaald sportbeoefenaar bent (en dan bespreek ik nog het beste scenario, vaak was het veel minder dan top 30). En dat argument van 'beste Belgische MTBer' gaat ook niet op als je al die jaren gereden hebt tegen janneke en mieke, als Nys of Pauwels kwamen meedoen op het BK kreeg hij telkens een pak slaag. Dat de buitenwereld hem alleen kent van zijn gejank op het BK in 2012 is veelzeggend. Dat hij nu een advocaat onder de arm neemt om deze beslissing aan te vechten zegt veel over zijn zin voor realiteit en respect voor zijn collega's. Men moet geen selecties maken gebaseerd op prestaties uit het verleden, hij heeft dit jaar al slecht gepresteerd dus zijn er andere jongens die het veel meer verdienen, ook al heeft hij 'veel punten gesprokkeld'. Over de selectie van Schuermans doe ik geen uitspraken, die heeft ook nog niet veel gepresteerd dit jaar (maar hij beschikt wel over het meeste talent). Men had beter het tweede ticket via het systeem van allocatie aan Zwitserland gegeven, daar moeten nu jongens thuisblijven die geregeld WB-podium rijden of in ieder geval een vaste waarde zijn in de top 10 (Florian Vogel, Fabian Giger).
Dat hij een slechte verliezer is heeft hij in 2012 reeds bewezen en met deze lachwekkende vertoning bevestigd hij dit eens te meer (het levert hem intussen ook wel de bijnaam 'den bleiter' op). Tijd om de fiets aan de haak te hangen en te gaan werken...
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door JWP »

jorre28 schreef: Men had beter het tweede ticket via het systeem van allocatie aan Zwitserland gegeven, daar moeten nu jongens thuisblijven die geregeld WB-podium rijden of in ieder geval een vaste waarde zijn in de top 10 (Florian Vogel, Fabian Giger).
.
Volledig mee eens.

Topsport is in zekere zin een zware (mentale) stiel waar je veel met frustraties en onrechtvaardigheden te maken krijgt. Maar dat geldt voor elke sporter in meer of mindere mate. Mij lijkt het altijd dat Van Hoovels denkt dat hij de enige is die met zo'n dingen moet 'worstelen'. Er zijn zeker collega's van hem met evenveel pech en frustratie maar die zich toch waardiger opstellen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat Van Hoovels niet op wat meer empathie recht heeft. Als alles meezit kan hij echt wel goede prestaties neerzetten
Gebruikersavatar
vedet
Mountainbiker
Berichten: 787
Lid geworden op: zo 07 okt 2007 10:57
Rijdt met: Epic Comp 29!, Drössiger XMA 27,5+

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door vedet »

Dat meezitten dwing je toch voor een deel zelf af, of denk je dat Schurter en Absalom geluksvogels zijn?
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door JWP »

vedet schreef:Dat meezitten dwing je toch voor een deel zelf af, of denk je dat Schurter en Absalom geluksvogels zijn?
Natuurlijk, maar pech hoort er gewoon bij. Paar seizoenen geleden valt Fumic = breuk = seizoen nr de kl*ten. Absalon breekt derailleur af in Albstad, Nino's platte banden vorige WC. Voorbeelden genoeg denk ik. Je hebt niet altijd alles onder controle. En dat bedoel ik met 'als het meezit'. Geluk speelt wel degelijk een rol.

Maar ik spreek mij niet uit over de mate waarin Van Hoovels dat al dan niet consequent afdwingt. Ik denk dat weinigen onder ons daar echt een correct inzicht in hebben. En omdat je nooit de volledige context kent, vind ik dat je hem niet te snel mag veroordelen. Tis gemakkelijk om een karikatuur van hem te maken als 'blijter'.
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door Goohooni »

Goed dat ze voor de jeugd kiezen, hopelijk kunnen ze de vruchten ervan plukken in 2020. Ik verwacht er nu niet veel van en geloof ook niet dat kvh er veel kan gaan doen dit jaar, dus jeugd ervaring laten opdoen.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: Kevin Van Hoovels en OS

Bericht door Sunn Xtreme »

Kevin van Hoovels is een goed mtb renner, maar ondanks zijn leeftijd lijkt hij nog altijd niet te beseffen dat zijn echte specialiteit in de langere afstanden zit.... dat is bij hem lichaamseigen bepaald en zijn gebrek aan pure explosiviteit doet hem daarbij de das om die laatste 2 treden hogerop te nemen.
MTB kenners weten dat zelf ook zeer goed. De korte afstanden in de cross country op dat niveau zijn nooit echt zijn ding geweest, zeker niet na het inkorten van de afstand CC dicipline..
helaas lijkt het er sterk op dat zijn entourage (invl de vrouw) niet beseffen dat hij nu het maximale eruit heeft gehaald in de cross country en niet gaat verbeteren.....
en eerder het moet gaan afleggen tegen nieuw jong talent en hij weer verder wegzakt En je kan het niet wegsteken dat jong Belgisch geweld gewoon beter is dan hem in dit soort werk..... de bondscoach had een moeilijke keuze, maar ook de juiste genomen.

Als ze meelezen, en even terugkijken in de tijd, moeten ze weten dat daar zijn echte specialiteit ligt, en hij op een leeftijd zit dat je geen groei maakt in de CC.... tenzij ze de afstand terug ouderwets leggen... crossen van ca 2.5 a 3u of 48-55 km op zware omlopen.
De laatste jaren is het verkorten van de crossafstand vooral in zijn nadeel.
Ook als trainer moet je inzien dat hij in de CC goed is maar nu echt helemaal aan het plafond zit, en fysiek de echte specialiteit elders ligt en eventueel de omvorming overwegen.
dit wil niet zeggen dat hij geen CC mag doen...integendeel, maar ook meer en meer lang afstandswerk of etappewedstrijden met specifieke trainingsvorm als voorbereiding zullen hem op dat vlak zeker op hoog niveau brengen.
Fysiek ligt hem dat beter, en ik ben al jaren overtuigd dat zijn echte kracht daar ligt.
Plaats reactie