SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door JWP »

henkdetank schreef: Bijna alle wedstrijd rijders rijden 1x. Dat is toch een teken dat er iets erg goed aan is
Inderdaad. Voor wedstrijdrijders. Het is ook voor die doelgroep dat XX1 oorspronkelijk is ontwikkeld.

Ik ken de voordelen van 1x. Mijn hardtail is een 1x. Heel plezant allemaal.

Maar het valt mij op dat er precies heel moeilijk objectief kan worden over gesproken. 1x heeft dus ook echt wel nadelen. En hoe extremer uw terrein of tocht, hoe meer uitgesproken die zich laten voelen. (bereik, kettinglijn in sommige gevallen, grotere sprongen, efficiëntie van het geheel, etc... Eagle (NX) gewicht cassette, ... )

Mijne fully had 2x10, nu 2x11. Dat heb ik echt wel nodig als ge echt het stevige werk doet. (In de Alpen etc) Veel pro's (Shimano gesponsorden toch :-) ) zie je toch zeer vaak met 2x. En die hebben de keuze, integenstelling tot de SRAM - athleten =D> .


Het valt voor sommigen toch moeilijk te aanvaarden dat er verschillende opties zijn en dat niet één daarvan 'de beste' is.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door SD2E »

Kostprijs vd eagle cassette is echt gek, 400eur #-o
Wat doen de eagle rijders in de winter-modder-strandraces?
2e fiets of binnen blijven :)
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door madskatingcow »

SD2E schreef:Kostprijs vd eagle cassette is echt gek, 400eur #-o
Wat doen de eagle rijders in de winter-modder-strandraces?
2e fiets of binnen blijven :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door Reflex »

JWP schreef:
henkdetank schreef: Bijna alle wedstrijd rijders rijden 1x. Dat is toch een teken dat er iets erg goed aan is
Inderdaad. Voor wedstrijdrijders. Het is ook voor die doelgroep dat XX1 oorspronkelijk is ontwikkeld.

Ik ken de voordelen van 1x. Mijn hardtail is een 1x. Heel plezant allemaal.

Maar het valt mij op dat er precies heel moeilijk objectief kan worden over gesproken. 1x heeft dus ook echt wel nadelen. En hoe extremer uw terrein of tocht, hoe meer uitgesproken die zich laten voelen. (bereik, kettinglijn in sommige gevallen, grotere sprongen, efficiëntie van het geheel, etc... Eagle (NX) gewicht cassette, ... )

Mijne fully had 2x10, nu 2x11. Dat heb ik echt wel nodig als ge echt het stevige werk doet. (In de Alpen etc) Veel pro's (Shimano gesponsorden toch :-) ) zie je toch zeer vaak met 2x. En die hebben de keuze, integenstelling tot de SRAM - athleten =D> .


Het valt voor sommigen toch moeilijk te aanvaarden dat er verschillende opties zijn en dat niet één daarvan 'de beste' is.
En toch is 1X niet enkel voor wedstrijdrijders. Ik heb dit jaar de BeMC en diverse marathons gereden op toeristentempo met mijn 1x10 setup (34 voor met 11-42 cassette). Nergens het idee gehad dat ik te kort kwam, en het is een stuk makkelijker en lichter.

Uiteraard heb je met een 2x setup meer bereik en kan het in sommige gevallen toch handig zijn. Als je in de Alpen gaat fietsen dan begrijp ik dat het liefst wat meer op souplesse fietst en nog wat over wilt voor het vlakke.

De reden dat de Shimano rijders met 2x rijden kan ook zijn door het gebrek aan een 10. Dit is toch wel cruciaal voor bereik in een 1x setup.
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door JWP »

Uiteraard heb je met een 2x setup meer bereik en kan het in sommige gevallen toch handig zijn. Als je in de Alpen gaat fietsen dan begrijp ik dat het liefst wat meer op souplesse fietst en nog wat over wilt voor het vlakke.


Sram Eagle brengt daar voor het eerst verandering in, en dat is super. Maar ik ben eens benieuwd hoe ze zo'n groep betaalbaar gaan aanbieden. (lees die cassette zal een kleine ton wegen als die aan 1/3e vd prijs moet worden aangeboden. En wat gaat shimano doen :-). Als die vasthouden aan een standaard freehub zitten ze goed vast denk ik.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door SD2E »

madskatingcow schreef:
SD2E schreef:Kostprijs vd eagle cassette is echt gek, 400eur #-o
Wat doen de eagle rijders in de winter-modder-strandraces?
2e fiets of binnen blijven :)
Afbeelding
Ja van u wist ik dat, op dat scherm staat waarschijnlijk ne mountainbike =D> =D> =D> =D> :lol: :lol: :lol: :lol:

en nu de normale mensen :P
Hornet
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jul 2008 21:58
Rijdt met: Herne

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door Hornet »

Ik ga er gewoon mee door de modder knallen hoor. En als het versleten is dan is het tijd voor vervanging. Stond ook eerst wat twijfelachtig tov de 1x12 maar ik wil nu niks anders meer. Een hobby kost altijd geld hé.
Gebruikersavatar
SD2E
Mountainbiker
Berichten: 1833
Lid geworden op: wo 07 jan 2009 22:40
Rijdt met: Scott Scale RC29 2016, Scott Scale 970 2016, Scott CR1SL 2005

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door SD2E »

Hornet schreef:Ik ga er gewoon mee door de modder knallen hoor. En als het versleten is dan is het tijd voor vervanging. Stond ook eerst wat twijfelachtig tov de 1x12 maar ik wil nu niks anders meer. Een hobby kost altijd geld hé.
Dat wel, maar in de winter iedere 2 maand 400euro is er toch wat over :)
trouwens, die 10 en 11 zitten direct vol met modder dus ga je niet lang kunnen gebruiken
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door madskatingcow »

Direct ne 34 erop he, dan heb je die 10 en 12 niet zo vaak nodig. Cassette is 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42-50.

Zelf heb ik de zwarte X01 Eagle cassette. De coating slijt er relatief snel af, zo zie je welke kransjes je het meest gebruikt in combinatie met een 32T blad. Dat zijn 14-16-18-21-24.

De sprong van 42 naar 50T vind ik vrij groot. Dit is vaak met een 32T voorblad te licht. Canyon monteert op zijn Lux een 34T, net zoals Cannondale op zijn Scalpel Si, wat me beter lijkt. Dan kom je als lichtste verzet terug op het 30T / 42T uit, wat voor mij ruim voldoende is.
Hornet
Mountainbiker
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 25 jul 2008 21:58
Rijdt met: Herne

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Bericht door Hornet »

SD2E schreef:
Hornet schreef:Ik ga er gewoon mee door de modder knallen hoor. En als het versleten is dan is het tijd voor vervanging. Stond ook eerst wat twijfelachtig tov de 1x12 maar ik wil nu niks anders meer. Een hobby kost altijd geld hé.
Dat wel, maar in de winter iedere 2 maand 400euro is er toch wat over :)
trouwens, die 10 en 11 zitten direct vol met modder dus ga je niet lang kunnen gebruiken
Ik zal het je na de winter weten te zeggen ;-)
Plaats reactie