Pagina 3 van 11

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 19:13
door TaurineR
henkdetank schreef:als je lichter rijd als 30/42 dan donder je om ik snap al die ophef niet
Dat denk ik ook, ik zie dan meer beperkingen aan de andere zijde, 30/10 is te weinig voor mij op vlak parcours, laat staan met meewind!..

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 19:36
door henkdetank
dus in Belgie/nederland een 34 erop, probleem opgelost

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 19:38
door Supernaut
TomFeyaerts schreef:
Supernaut schreef:Als ge" echt " wilt mountainbiken , koopt ge U een 3x10 of 3x11 .
Als ge " denkt " dat ge wilt mountainbiken en't mag wat kosten , koopt ge U een 1X ..... .

Het staat enorm belachelijk als ge met een 1X... te voet staat .
Als ge met een 3X.. tevoet staat , wil dat zeggen dat het serieus omhoog gaat .
best een E-MTB kopen supernaut, dan ben je zeker.
Tja , dat gaat voor mij de oplossing worden vrees ik .
Ik zie mij echt niet omhoog rijden met een 1x .. .
Daar zijn hier blijkbaar straffe mannen .

Vorig jaar een rit Levi Molinari - Mont Cenis .
44km - 2150hm
30km klimmen aan gemiddeld 4.7% , met een stuk van 8.5km aan 8.8% .

Met welk kettingblad vooraan , rijden jullie dan naar boven op zo'n klim ?

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 20:42
door Edlisjas
Supernaut schreef:
TomFeyaerts schreef:
Supernaut schreef:Als ge" echt " wilt mountainbiken , koopt ge U een 3x10 of 3x11 .
Als ge " denkt " dat ge wilt mountainbiken en't mag wat kosten , koopt ge U een 1X ..... .

Het staat enorm belachelijk als ge met een 1X... te voet staat .
Als ge met een 3X.. tevoet staat , wil dat zeggen dat het serieus omhoog gaat .
best een E-MTB kopen supernaut, dan ben je zeker.
Tja , dat gaat voor mij de oplossing worden vrees ik .
Ik zie mij echt niet omhoog rijden met een 1x .. .
Daar zijn hier blijkbaar straffe mannen .

Vorig jaar een rit Levi Molinari - Mont Cenis .
44km - 2150hm
30km klimmen aan gemiddeld 4.7% , met een stuk van 8.5km aan 8.8% .

Met welk kettingblad vooraan , rijden jullie dan naar boven op zo'n klim ?
28

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 21:17
door rubenv
henkdetank schreef:dus in Belgie/nederland een 34 erop, probleem opgelost
ligt er toch aan waar jij rijd. Ofwel heb jij heel sterke benen. Denk niet dat ik bv in landgraaf overal bovengeraak zoals bv langst de skipiste. En zo ken ik nog wel plaatsen waar ik met een 34 niet bovengeraak.
Ik rij altijd met een 28. Enige reden dat ik groter zou plaatsen, is voor de kleinste tandwielen iets minder te belasten. Kan op de 28/42 met een goede trapfrequentie 35km/u rijden. Zou niet weten waarom ik op mijn mtb harder moet rijden. Rust liever wat uit op de brede paden, zodat ik op single tracks voluit kan gaan :-D

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 21:36
door Mister No Chaïn
rubenv schreef:Kan op de 28/42 met een goede trapfrequentie 35km/u rijden
Filmpje :-)?

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 22:06
door jorre28
Supernaut schreef:
TomFeyaerts schreef:
Supernaut schreef:Als ge" echt " wilt mountainbiken , koopt ge U een 3x10 of 3x11 .
Als ge " denkt " dat ge wilt mountainbiken en't mag wat kosten , koopt ge U een 1X ..... .

Het staat enorm belachelijk als ge met een 1X... te voet staat .
Als ge met een 3X.. tevoet staat , wil dat zeggen dat het serieus omhoog gaat .
best een E-MTB kopen supernaut, dan ben je zeker.
Tja , dat gaat voor mij de oplossing worden vrees ik .
Ik zie mij echt niet omhoog rijden met een 1x .. .
Daar zijn hier blijkbaar straffe mannen .

Vorig jaar een rit Levi Molinari - Mont Cenis .
44km - 2150hm
30km klimmen aan gemiddeld 4.7% , met een stuk van 8.5km aan 8.8% .

Met welk kettingblad vooraan , rijden jullie dan naar boven op zo'n klim ?
Meer trainen, als daar toevallig asfalt ligt kan je zelfs de koersfiets pakken met 39-28 als kleinste verzet.

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 22:07
door henkdetank
rij in oostenrijk met een 30 De zillertal bike challenge kent klimmen tot 36 % maar daar kom je met kleiner ook niet boven , heb er gezien die met een 22 trippel zig zagde maar die loopte ik voorbij dus dat heeft geen nut, de laatste dag is de klim gem 22 % 1500hm daar twijfel ik een 30 of 32 met 30/42 ga je echt heel langzaam tot zo'n 5km/u dus kleiner heeft gewoon geen nut

in Nederland /Belgie is een 34 optimaal en bij veel klimwerk een 32 limburg zet ik meestal een 32 ook bij de Belgische chrono's meestal 1500 tot 2000hm
en sterke benen nee niet echt ben op mijn piek wel vrij licht van gewicht 63kg bij 1.80 dat werkt wel mee
voor mij 1x 12 laat maar komen verder iedereen die dubbel wil rijden ook goed maar om de 1x groepen af te branden lijkt mij niet terecht bijna alle wedstrijd rijders rijden 1x dat is toch een teken dat er iets erg goed aan is

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 22:14
door rubenv
Mister No Chaïn schreef:
rubenv schreef:Kan op de 28/42 met een goede trapfrequentie 35km/u rijden
Filmpje :-)?
http://www.fiets.nl/techniek/verzettentabel/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:

trapfrequentie van 100 is 35,21km/u
trapfrequentie van 95 is 33,95km/u

en aan iedereen die nu zegt dat 100 omwentelingen teveel is. Zijn ook niet genoeg getraind om met een 34T overal boven te geraken :-D

Denk dat het bij een 29er minder is dan 100 omwentelingen. Voelt toch zo niet. Maar niet dat ik dikwijls 35km/u rij :-D

Re: SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Geplaatst: za 26 mar 2016 22:17
door rubenv
henkdetank schreef:rij in oostenrijk met een 30 De zillertal bike challenge kent klimmen tot 36 % maar daar kom je met kleiner ook niet boven , heb er gezien die met een 22 trippel zig zagde maar die loopte ik voorbij dus dat heeft geen nut, de laatste dag is de klim gem 22 % 1500hm daar twijfel ik een 30 of 32 met 30/42 ga je echt heel langzaam tot zo'n 5km/u dus kleiner heeft gewoon geen nut

in Nederland /Belgie is een 34 optimaal en bij veel klimwerk een 32 limburg zet ik meestal een 32 ook bij de Belgische chrono's meestal 1500 tot 2000hm
en sterke benen nee niet echt ben op mijn piek wel vrij licht van gewicht 63kg bij 1.80 dat werkt wel mee
voor mij 1x 12 laat maar komen verder iedereen die dubbel wil rijden ook goed maar om de 1x groepen af te branden lijkt mij niet terecht bijna alle wedstrijd rijders rijden 1x dat is toch een teken dat er iets erg goed aan is
een kleiner tandwiel zoals bv een 28 is altijd nuttig. Dan heb je bij dezelfde snelheid een iets hogere trapfrequentie waardoor het iets gemakkelijker klimt. Maar zoveel te beter als jij met een 30 overal boven geraakt.