'ik MTB wijs'

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door BertG »

Wat is de definitie van een pad? Er zijn het hier in het bos genoeg onverharde wegen/paden/wegels whatever waar ook landbouwvoertuigen, gewone wagens, jeeps etc. rondrijden en ik zou daar dan niet mogen passeren met de MTB als ik het goed begrijp?
ktm boy
Mountainbiker
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 19:51
Rijdt met: ktm race line

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door ktm boy »

Eerst waren het de enduro's en de jeeps,nu de mtb,dan waarschijnlijk de joggers-jagers en om te eindigen zullen de wandelaars aan de beurt komen,dat is dus het geen ze voor ogen hebben en stapje voor stapje gaan ze waarschijnlijk hun doel behalen en dit gebeurt spijtig genoeg ook nog allemaal met ons belastingsgeld,zij mogen natuurlijk wel grote boskappingen doen met het totaal vernielen van bossen,veld en boswegen maar ne mtb er laten door rijden dat mag niet
pathfinder
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 nov 2012 22:44
Rijdt met: Santa Cruz nomad canyon spectral ex

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door pathfinder »

Don't think, just ride !
Gebruikersavatar
tipi
Mountainbiker
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 11:42
Rijdt met: Niner Air 9 Carbon, Lapierre Zesty AM

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door tipi »

Het wordt dringend tijd dat er overleg komt tussen mountainbikers en overheden op een gestructureerde manier. Nu komen er te vaak initiatieven op eigen houtje. Zo zou er bijv. een charter kunnen komen dat bepaalt dat mtb'ers gelijkgesteld worden aan wandelaars mits het respecteren van andere weggebruikers. Aan bovenstaande campagne heb ik zelf geen boodschap. Het zegt veel over de perceptie van de buitenwereld naar onze sport toe. Ze zouden beter beginnen met de wegwielrenners te sensibiliseren die in de winter het veld induiken en onze reputatie beschadigen.
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door i-Mac »

In Nederland pakken ze dat anders aan. Daar heeft de Nederlandse versie van "Natuur & Bos" MTB clubs aangeschreven om samen te werken. Bijvoorbeeld op de Veluwe (omgeving Utrecht) is er nu een vast parkoers gemaakt die door beide partijen werd uitgewerkt. Dat kost je elk jaar wel een kleine som (ik dacht €10), maar daarvoor krijg je wel een heel mooi en spannend parkoers aangeboden. Die €10 wordt tevens gebruikt om het pad te onderhouden. Als je echter van het pad afwijkt én je wordt gepakt, dan zijn de boetes niet mals (wat in het algemeen zo is in Nederland).

De VWB en andere organisaties zouden hier bij ons kunnen samenwerken met de Provincies, Natuur & Bos en andere overheden om dergelijke vaste paden aan te leggen. Te De Haan ligt er zo een pad waar het echt heerlijk rijden is. Alleen is het daar moeilijk om spannende aanknopingspunten te vinden.


Maar op andere plaatsen moet dat toch haalbaar zijn. Ik was zaterdag voor het eerst op de TT van Ronse. Ik vernam nadien van de organiserende club hoeveel moeite hen koste om bepaalde stukken te mogen betreden. Mits wat overleg met alle partijen zou men daar permanente routes kunnen maken.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door BertG »

i-Mac schreef:In Nederland pakken ze dat anders aan. Daar heeft de Nederlandse versie van "Natuur & Bos" MTB clubs aangeschreven om samen te werken. Bijvoorbeeld op de Veluwe (omgeving Utrecht) is er nu een vast parkoers gemaakt die door beide partijen werd uitgewerkt. Dat kost je elk jaar wel een kleine som (ik dacht €10), maar daarvoor krijg je wel een heel mooi en spannend parkoers aangeboden. Die €10 wordt tevens gebruikt om het pad te onderhouden. Als je echter van het pad afwijkt én je wordt gepakt, dan zijn de boetes niet mals (wat in het algemeen zo is in Nederland).

De VWB en andere organisaties zouden hier bij ons kunnen samenwerken met de Provincies, Natuur & Bos en andere overheden om dergelijke vaste paden aan te leggen. Te De Haan ligt er zo een pad waar het echt heerlijk rijden is. Alleen is het daar moeilijk om spannende aanknopingspunten te vinden.


Maar op andere plaatsen moet dat toch haalbaar zijn. Ik was zaterdag voor het eerst op de TT van Ronse. Ik vernam nadien van de organiserende club hoeveel moeite hen koste om bepaalde stukken te mogen betreden. Mits wat overleg met alle partijen zou men daar permanente routes kunnen maken.
Ik weet niet of je actief bent op het forum van onze Nederlandse buren maar daar vind je een aantal topics over deze materie en die zijn zelden positief. Hier bijvoorbeeld: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=123505" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door BertG op di 27 okt 2015 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eL Tee
Mountainbiker
Berichten: 861
Lid geworden op: do 19 jul 2012 00:54
Rijdt met: a Zwitsersche blonte mé ferme rondingen

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door eL Tee »

Edlisjas schreef:...De meeste bossen zijn eigendom van de Vlaamse Gemeenschap...
Van jou en mij dus...

Indien iedereen eens zijn gezond verstand gebruikt, dan moeten er zo'n geen regeltjes opgelegd en initiatiefjes opgezet worden... Iedereen doet en laat wat 'm wil, zolang 'm niemand schaadt. Een simpel, stom zinneke, maar waar héél wat achter steekt: niemand, maar dan ook niemand schaden. M.a.w., denk na alvorens iets te ondernemen, en indien je er iemand mee schaadt, de gevolgen ervan willen dragen.

Ik rij ook off-road met terreinwagens. Geen gebrak, geen gebagger in velden of weiden, wel gezond verstand gebruiken. Kom ik een wandelaar, ruiter of fietser tegen, dan vertraag ik (als ik dat nog kan, want ik rij meestal traag...) en hou ik me aan de kant. Raampje open, een vriendelijk goede dag. Voor ruiters te paard stop ik sowieso (ik ben zelf ook ruiter...): een paard is en blijft een vluchtdier en schrikt bij 't minste. De ruiter mag nog zo ervaren zijn, een paard kan soms rare dingen doen. Kinderen met de fiets: stoppen... Kortom: gezond verstand en met 't allermeeste respect voor iedereen en alles.

En wil ik eens "gek doen", dan doe ik dat daar waar 't kan en mag... Een georganiseerd evenement op een daartoe geschikt terrein. Al zijn er in ons bananenrepubliekje steeds minder...

Zo ook wanneer ik met m'n MTB ga rijden: tegenliggers? Vertragen... Wandelaars? Vertragen... Jagers? Blokje om :lol:

Ik ben echter wél niet te beroerd om motards, quadders met open uitlaat of anderen die er de kantjes afrijden aan te spreken, of ik nu met m'n terreinwagen of met m'n MTB ben. Agressief is men tov. mij niet: ik ben nogal breed, groot en m'n stem en stijl dwingen een beetje respect af :lol:

Dat "ikMTBwijs" gedoe, daar doe ik niet aan mee. Ik MTB daar waar IK wil, me daarbij 120% gedragend naar mijn principe: doe en laat wat je wilt, zonder iemand te schaden.
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door Jemp »

100% akkoord met bovenstaande.

Respect moet van alle kanten komen. Even vriendelijk zijn, klapke doen met ne wandelaar en dan weer weg. Die groene begrijpen blijkbaar nog steeds niet dat wij er ook alle belang bij hebben van mooie, propere toegankelijke bossen te hebben.
Aan de ene kant roepen dat de mensen meer moeten fietsen en aan de andere kant de fietsers op alle mogelijke manieren aanvallen. Lijkt me toch een beetje tegenstrijdig.

Erger wordt het als deze groene ridders zicht dan zelf ook nog een de middelen toe eigenen om ons het biken lastig te maken. Takken (halve bomen) over de paden leggen en dergelijke meer.

Net over de taalgrens, in Wallonie, hebt ge daar precies veel minder last van.

Het grootste probleem is dat wij, MTB'ers, een beetje eenzaten zijn. We doen wat we graag doen op onze manier en zijn niet genoeg georganiseerd om een volwaardige gesprekspartner te vormen. We moeten onze belangen dan door een wielertoeristen bond laten verdedigen (niets tegen die mannen hé) en deze kunnen wel hun best doen, ze begrijpen de essentie van MTB niet.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3823
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door Dickie »

Grote oorzaak van de regulities is imo het feit dat mensen mekaar niet meer rechtstreeks, face to face, willen (durven?) aanspreken.
Achter de rug wordt er dan gal gespuwd in mails of telefoontjes naar de instanties.
Eens ze zich in de rug gesterkt voelen door een verbodsregel, dan staan ze er wel met het opgestoken wijsvingertje.
Gebruikersavatar
TimW
Mountainbiker
Berichten: 243
Lid geworden op: zo 24 jul 2011 15:18

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door TimW »

Te veel volk op een te kleine oppervlakte. De grote hoop is dan ook nog lekker verzuurd en verbitterd, ideaal recept voor ambiance in het bos of op de jaagpaden!
Ik vergeet het beeld nooit van de groene ridder, die me ging tegenhouden door het pad te versperren met gespreide benen en zwierende armen... :lol:
Zo zielig zijn we geworden. Niets kunnen verdragen van elkaar, niet in het bos, niet op het jaagpad, niet in de auto....

Als er nu al regels komen over welk paadje je wel en niet mag afslaan met je fiets, zet dan gewoon ne prikkeldraad rond het bos en geef het terug aan de eekhoorns en de vogels :roll:

Zolang er gene draad rond staat, rij ik er door. En blijf ik goeiedag zeggen tegen de natuurpunters (ook al zeggen ze niks terug...)
Plaats reactie