'ik MTB wijs'

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
racoonfreak
Mountainbiker
Berichten: 111
Lid geworden op: za 08 okt 2011 20:10
Contacteer:

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door racoonfreak »

Als men hier in de streek enkel over de bewegwijzerde bloso of fietsroutes mag fietsen kan je beter stoppen met MTB, dus zeker niet getekend, zolang we geen eerlijke kansen krijgen zal het ook niet gebeuren.
Aan de rest van de punten hou ik me wel...kan perfect zonder rekening te houden met punt 1
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door Jemp »

De diverse bonden zijn ook mee gestapt in dit project.

Misschien moeten we hen aanschrijven om te laten zien dat wij, mountainbikers, ons niet gestunt voelen door dergelijke campagnes die er enkel op uit zijn om het imago naar het grote publiek toe op te blinken.
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door blubberduck »

uncle sam schreef:Soms zie je in de bossen onderstaande bordjes, vraag me trouwens af of dit wel officiele borden zijn.
Ik interpreteer dat eerder: met een stadsfiets zonder helm is het niet aangeraden hier te fietsen, beter afstappen!

Afbeelding

bron: http://www.kustcodex.be/kustcodex-consu ... 56&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
hahaha :lol:
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door i-Mac »

BertG schreef:
Ik weet niet of je actief bent op het forum van onze Nederlandse buren maar daar vind je een aantal topics over deze materie en die zijn zelden positief. Hier bijvoorbeeld: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 5&t=123505" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik volg deze topic op een ander forum, waar men eerder positief is. Er wordt nu al gewerkt aan een nieuw traject op de Hoge Veluwe in de omgeving van Utrecht.


Begrijp me niet verkeerd, ik betreur het enorm dat er de laatste jaren zoveel plezante paadjes werden afgesloten. Dat heeft diverse oorzaken. Iedere beoefenaar van wat-dan-ook wil aparte paden voor zijn/haar sport/ontspanning. De grote meerderheid ziet geen probleem in het delen van al die paden, wegen, bossen, enz ... Er is een kleine minderheid, en dat zijn niet noodzakelijk groenen, die anderen het licht in de ogen niet gunnen. En tegenwoordig spelen politici of andere beleidsmensen het liever op safe dezer dagen. En daar waar de grootste lobby aanwezig is, weet je dat die hun goesting gaan krijgen.

Dat je in een bos niet zomaar overal kan komen crossen begrijp ik ook. Als dat één biker is dan kan de natuur dat wel aan. Maar als er daar dagelijks vele bikers dezelfde trajecten gaan berijden, dan gaat dat stuk zich heel moeilijk kunnen herstellen (zeker in de herfst en de winter als de ondergrond door en doornat is).

Maar toch zijn er trajecten verdwenen omdat steden en gemeentes voor bossen vanaf een bepaalde groot een bestemmingsplan moest opmaken. In het Brugse betekende dit de doodsteek voor vele kleine en plezante doorsteken. En dat zal in de rest van Vlaanderen niet beter zijn.


Ik lees dat er hier mensen zijn die aan al die verboden hun botten vegen. Ik begrijp hen, maar je maakt het alleen nog moeilijker denk ik. Men zal nog strenger worden, en de boetes zullen hoger worden en zeker niet uitblijven. En owee als je ergens eens in aanraking komt met een boze boer. Ik spreek van ondervinding. Het is intussen al 10 jaar geleden, maar ik heb daar veel geluk gehad dat hij wat kalmeerde. Die riek kan dreigend overkomen.


Het charter "Ik fiets wijs" is op zich niet slecht, maar de organisaties zullen hun mouwen moeten opstropen. Het is idd een goed idee dat er ergens een petitie komt waar de MTB'ers hun grieven kunnen uitleggen. Als er iemand ervaring heeft daarmee ;-)
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door Edlisjas »

Ik ben afgelopen donderdag naar een overleg geweest tussen mountainbikers (er waren er verschillende uitgenodigd, op tijd aangekondigd, een doodle verstuurd zodat iedereen kon maar ik zat daar dus alleen...tja...) de sportdienst, bloso en iemand van de dienst mobiliteit en routenetwerken van de provincie Limburg. Het ging vooral over de uitbreiding/attractiever maken van het Duinengordel netwerk. Ik was echt verrast van de positieve ingesteldheid van die mensen ten opzichte van mountainbikers. Hier in Limburg staan echt nog mooie initiatieven op stapel. Onderhandelingen met bos en groen zijn bezig, maar daar wringt het schoentje. Bij natuur en bos willen ze natuurlijk de natuur beschermen, daarom ook het verschil tussen semi-vaste en vaste routes. Bij vaste routes moet men rekening houden dat deze het ganse jaar door gebruikt worden en semi-vaste zijn tijdelijk en moet men aanvragen. Dit is vooral belangrijk tijdens het broedseizoen. Ook de erosie en afwatering van de bodem is een belangrijk issue voor natuur en bos maar volgens de aanwezigen begint men bij natuur en bos toch meer samen te werken met "de sector".
Jarvis
Mountainbiker
Berichten: 602
Lid geworden op: di 16 nov 2004 21:50

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door Jarvis »

Vandaag las ik dit in HBVL, kwam uit een toespraak van onze gouverneur!
"Limburg mag niet eindigen als een natuurreservaat"
Over de strijd om de natuur.
"Er mag geen natuur in Limburg verloren gaan. Maar Limburg mag niet eindigen als een natuurreservaat. Vandaag driegen we gegijzeld te worden door de macht van de klacht. We moeten uit de loopgraven komen. Extreme standpunten zijn niet leefbaar."

Ons mountainbikes overal verbieden om te rijden is een extreem standpunt wat NIET leefbaar is, dat zal natuur en bos stilletjes aan moeten leren begrijpen.
Men zal de wetgeving moeten aanpassen en ons mountainbike als zachte recreatie zien zodat we wel overal mogen rijden.
Het is toch onmogelijk om ons mountainbikers uit de bossen te houden, Natuur en Bos kan eens sporadisch wat mountainbikers beboeten, maar dit zal altijd sporadisch blijven.
Je moet maar niet op zondagvoormiddag in een hotspot voor wandelaars gaan mountainbiken, dat is erom vragen!
Stilaan komt er vanuit politieke hoek toch meer en meer wrevel tegen de extreme standpunten van Natuur en Bos en worden ze HOPELIJK bij een volgende besparingsronde gedeeltelijk weggesaneerd!

Over het Duiengordel netwerk, ik heb deze route al diverse keren gereden, in de zomer was het al een vettig boeltje maar kon je er nog omheen rijden.
Nu, is het echt klote, op een aantal stukken rijden auto's of jeeps de boswegen kapot waardoor er van rijden nog weinig in huis komt het is vooral baggeren.
De route houd gewoon veel te weinig in, ik hoop dat er nog wat verbetering komt, blijkbaar zijn ze er mee bezig!
DonFre
Mountainbiker
Berichten: 559
Lid geworden op: di 22 dec 2009 12:36
Rijdt met: On one scandal custom 29er + PlanetX custom 29er

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door DonFre »

We kunnen mss beginnen met lege papierkes en gellekes terug in de zak te steken. Zo geef je de groene jongens tenminste al 1 reden minder om over te kakken... :-)
Gebruikersavatar
hANDYman
Mountainbiker
Berichten: 434
Lid geworden op: vr 10 jun 2005 20:31

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door hANDYman »

Ze zouden beter een " ik wandel wijs met mijn hond aan de leiband" starten.
Dat is toch onmenselijk tegenwoordig. Ik heb niks tegen honden, integendeel, maar is dat nu zoveel gevraagd om uw hond bij te houden? Om de paar kilometer loopt er ne pipo met zen hond los en dan iedere keer wachten tot hij (of zij) hem aan de lijn heeft. Ik blijf wel steeds vriendelijk en zeg dankuwel, maar plezant is anders.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door BertG »

hANDYman schreef:Ze zouden beter een " ik wandel wijs met mijn hond aan de leiband" starten.
Dat is toch onmenselijk tegenwoordig. Ik heb niks tegen honden, integendeel, maar is dat nu zoveel gevraagd om uw hond bij te houden? Om de paar kilometer loopt er ne pipo met zen hond los en dan iedere keer wachten tot hij (of zij) hem aan de lijn heeft. Ik blijf wel steeds vriendelijk en zeg dankuwel, maar plezant is anders.
Dat valt mij tegenwoordig ook op. In principe moet de hond aan de leiband maar daar maak ik mij niet druk in, ook niet dat ik moet afremmen of opzij moet gaan. Maar denk dan wel aub een beetje na en ga niet met je loslopende hond wandelen op een drukbereden MTB Bloso route zoals Herentals. Ik heb zo onlangs nog een hond een paar honderd meter achter mij gehad, en het bazeke maar roepen natuurlijk (ik was trouwens sneller) #-o
vani
Mountainbiker
Berichten: 778
Lid geworden op: zo 08 aug 2010 13:29
Rijdt met: Specialized & BMC

Re: 'ik MTB wijs'

Bericht door vani »

Tegen loslopende honden geen probleem heb zelf 2 duitse herders maar het grote deel heeft geen controle over hun honden en dat is de miserie als die zeggen kom hier of loopt nog maar wat vrolijk rond tis tzelfde.
Plaats reactie