Shimano XTR 2015 - 11 speed

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
J.E.
Mountainbiker
Berichten: 2413
Lid geworden op: di 01 jan 2008 21:52
Rijdt met: Oud verwrongen Duikbootijzer.

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door J.E. »

Frame is voorzien jah :-)

Ga het zowiezo eens testen.
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door JWP »

Met de nieuwe Sram GX 1x11 drivetrain ben ik nu meer dan benieuwd wat Shimano gaat doen met de nieuwe XT. Ik vermoed dat dat nog even zal duren voor we daarover meer weten. (?)

Op sommige forums lees ik dat er een XT 11-42 11spd cassette in de maak is. Ik heb mijn twijfels daarover omdat dat wat indruist tegen de rythm- filosofie van shimano.

Ik heb thuis zowel XTR als XT drivetrains in gebruik. Ben dus redelijk Shimano georiënteerd, maar ik weet niet of dat gaat blijven duren...

Iemand al meer info?


JW
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door JWP »

JWP schreef:Met de nieuwe Sram GX 1x11 drivetrain ben ik nu meer dan benieuwd wat Shimano gaat doen met de nieuwe XT. Ik vermoed dat dat nog even zal duren voor we daarover meer weten. (?)

Op sommige forums lees ik dat er een XT 11-42 11spd cassette in de maak is. Ik heb mijn twijfels daarover omdat dat wat indruist tegen de rythm- filosofie van shimano.

Ik heb thuis zowel XTR als XT drivetrains in gebruik. Ben dus redelijk Shimano georiënteerd, maar ik weet niet of dat gaat blijven duren...

Iemand al meer info?


JW

http://cycle.shimano-eu.com/content/seh ... erfor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tis van dat. Nieuwe XT groep. Mijn eerste reactie: geniaal.
Gebruikersavatar
erwin.91
Mountainbiker
Berichten: 1849
Lid geworden op: zo 26 nov 2006 20:00
Rijdt met: NINER!!!

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door erwin.91 »

JWP schreef: http://cycle.shimano-eu.com/content/seh ... erfor.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Tis van dat. Nieuwe XT groep. Mijn eerste reactie: geniaal.
=D> Prachtig
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door geertg »

Vreemd : cassette XTR is 11-40 en XT is 11-42.

Correctie : enkel 1x11 setup is 11-42.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door Mister No Chaïn »

XT di2 aan een schappelijke prijs had ik geniaal gevonden, dit is gewoon de lelijke versie van wat Sram op de markt brengt :-)
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door geertg »

Sram?
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door JWP »

Mister No Chaïn schreef:XT di2 aan een schappelijke prijs had ik geniaal gevonden, dit is gewoon de lelijke versie van wat Sram op de markt brengt :-)
To each his own :-).

Prijs zal volgens mij lager liggen dan de nieuwe GX groep van sram, maar de kwaliteit vele malen beter. Ik vind de 1x XT crank trouwens echt super. De vorige XTR crank 2011 was bvb. ook even wennen, maar ondertussen toch één van de mooiste op de markt.

De strategie van Shimano vind ik toch ook bewonderenswaardig. Ze zijn niet echt in de eerste plaats gedreven om zo snel mogelijk veel geld te verdienen. Ze permitteren zich rustig de markt te analyseren en dan daarna met alle expertise die ze in huis hebben een zeer degelijk en budgettair haalbaar product te lanceren.

JW
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door BertG »

JWP schreef:
Prijs zal volgens mij lager liggen dan de nieuwe GX groep van sram, maar de kwaliteit vele malen beter. Ik vind de 1x XT crank trouwens echt super. De vorige XTR crank 2011 was bvb. ook even wennen, maar ondertussen toch één van de mooiste op de markt.

De strategie van Shimano vind ik toch ook bewonderenswaardig. Ze zijn niet echt in de eerste plaats gedreven om zo snel mogelijk veel geld te verdienen. Ze permitteren zich rustig de markt te analyseren en dan daarna met alle expertise die ze in huis hebben een zeer degelijk en budgettair haalbaar product te lanceren.

JW

Dus ze zien gewoon eerst wat geld opbrengt en wat de concurrentie heeft en brengen dan hun eigen wat aangepaste versie op de markt, de Oosterse kopieer mentaliteit zeg maar... zo zoude het ook kunnen bekijken. :-"

Veel meer respect dan voor Sram dat zij bijvoorbeeld het risico nemen om een 'dedicated' 1x11 MTB groep op de markt te brengen, dat had evengoed een groot fiasco kunnen worden. Wat Shimano doet met hun 2x11 en, het moet niet gekker worden, een 3x11 groep lijkt mij meer een afgeleide van de huidige groepen bij racefietsen (compact, Di2 etc.). Mij goed hoor, maar origineel of vernieuwend?

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de kwaliteit van Shimano beter zou zijn die van Sram. Ik heb trouwens op gebied van onderdelen geen uitgesproken voorkeur voor één van de twee merken, ik gebruik beide, maar je moet een kat wel een kat noemen hé.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: Shimano XTR 2015 - 11 speed

Bericht door Kevin82 »

JWP schreef:
Mister No Chaïn schreef:XT di2 aan een schappelijke prijs had ik geniaal gevonden, dit is gewoon de lelijke versie van wat Sram op de markt brengt :-)
To each his own :-).

Prijs zal volgens mij lager liggen dan de nieuwe GX groep van sram, maar de kwaliteit vele malen beter. Ik vind de 1x XT crank trouwens echt super. De vorige XTR crank 2011 was bvb. ook even wennen, maar ondertussen toch één van de mooiste op de markt.

De strategie van Shimano vind ik toch ook bewonderenswaardig. Ze zijn niet echt in de eerste plaats gedreven om zo snel mogelijk veel geld te verdienen. Ze permitteren zich rustig de markt te analyseren en dan daarna met alle expertise die ze in huis hebben een zeer degelijk en budgettair haalbaar product te lanceren.

JW

Sram heeft btw de 1x11 groep uitgevonden met super verhoudingen. De groep werd trouwens tussendoor gemaakt omdat ze nog tijd over hadden. Hoe geniaal is dat dan ? Shimano wou (uiteraard) niet exact hetzelfde brengen en kozen dan maar voor een minder functionele cassette van 11-40. Nu moeten ze met hangende pootjes toegeven dat dit in combinatie met een single blad vooraan veel minder functioneel is.

In mijn ogen is Sram veel innovatiever dan Shimano. Kijk ook maar eens naar hun rockshox vorken (dit heeft Shimano nog niet eens). Een serieuze concurrent voor marktleider Fox.

Ook op cyclocross gebied waren ze bij de eersten met een 1x11 + remschijven.

Wat Shimano dan wel heeft is een onbetaalbare DI groep... Daar zou ik wel eens willen mee rijden maar zoals gezegd is de prijs onaanvaardbaar voor de gewone mens (waar ik toe behoor).

Remmen van Shimano zijn ook zeker ok. Hier zeker geen slecht woord over.

Enfin, je hebt altijd voor- en tegenstanders maar in mijn ogen maakt Shimano een kopie van wat Sram reeds sinds 2013 heeft uitgevonden.
Plaats reactie