"Minister Landuyt tegen verplichting fietshelm"

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Bericht door i-Mac »

Weten jullie trouwens, dat er op dit moment geen enkele fietshelm de fietser beschermt waar dit het meest noodzakelijk is? Namelijk aan je slapen. Dit is hét zwakste plaatsje van je schedel.

Wat helmplicht betreft, laat ze dit verplichten voor kinderen tot 18 jaar. In het begin gaan ze sakkeren, maar eenmaal ze dit gewoon zijn, volgt de rest misschien ook wel.

Mijn zoon doet zijn helm aan als hij naar school rijd. Dit samen met een fluorescerend hesje.
Gebruikersavatar
scelter
Mountainbiker
Berichten: 1926
Lid geworden op: za 28 aug 2004 21:45
Rijdt met: Canyon Exceed SLX 9.9 & Rose Pro RS SRAM Force

Bericht door scelter »

Hmmm, ik ben ook niet dadelijk voor die verplichting te vinden. Als ik mij op een gewone manier ergens naar toe verplaats op de fiets vind ik dit niet nodig. Ik ben op die manier nog nooit gevallen. Nu kunt ge zeggen, voor alles is een eerste keer, daar hebt ge gelijk in. Maar ik vertrouw mijn eigen genoeg.
Op de mtb rijdt ik echter altijd met helm, omdat dit toch anders is. Ge gaat veel meer op de limieten rijden, en wanneer ge in een groep zit, ziet ge obstakels veel minder goed aankomen.
Wat kleine kinderen betreft is het mss niet slecht om deze te verplichten met helm te rijden, maar ik denk dat zoiets meer van het gezond verstand van de ouders moet voortkomen, dan weer maar een wet bij te creeën. Meneer de flik zal er weer dankbaar gebruik van maken, om u op te schrijven.
Jack77
Mountainbiker
Berichten: 1571
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 13:43

Bericht door Jack77 »

scelter schreef:Meneer de flik zal er weer dankbaar gebruik van maken, om u op te schrijven.
Mijnheer de flik zal mss geïrriteerd zijn en zich afvragen of hij binnen 10 jaar ook moet komen controleren of mensen hun achterste wel goed genoeg afvegen?
Berggeit
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 09 nov 2003 14:25
Rijdt met: 29'er

Bericht door Berggeit »

Jack77 schreef:
scelter schreef:Meneer de flik zal er weer dankbaar gebruik van maken, om u op te schrijven.
Mijnheer de flik zal mss geïrriteerd zijn en zich afvragen of hij binnen 10 jaar ook moet komen controleren of mensen hun achterste wel goed genoeg afvegen?
:lol: O:)
Gebruikersavatar
schets
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: do 05 feb 2004 23:12

Bericht door schets »

volgens mij hebben ze meer schrik dat er meer mensen hun fiets gaan laten staan en de auto gaan nemen .
zien jullie al zo en oudere dame dat juist van de kapper komt en nog effe naar de winkel moet en helm op zetten ?

pas op ik vind het geen slecht idee he om het te verplichte
ik rij trouwens altijd met en helm .

dit is soms en zaak van leven of dood

zo zag ik onlangs op en tt in tervuren en man die gevalle was en zijn helm lag naast hem in 2 stukken
wat zou er gebeurt zijn zonder helm ?
Gebruikersavatar
Yakke
Mountainbiker
Berichten: 1540
Lid geworden op: za 09 mar 2002 02:00
Rijdt met: ne goeie!
Contacteer:

Bericht door Yakke »

Ik ben tegen een verplichting.
Ikzelf draag nooit een helm bij verplaatsingen met een gewone fiets, en wens dat ook niet te doen. Dat ik daar een risico mee neem, kan goed zijn, maar dat neem ik er dan wel bij.
Gebruikersavatar
_eli_
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: do 09 okt 2003 19:57
Rijdt met: your dreambike

Bericht door _eli_ »

schets schreef: zien jullie al zo en oudere dame dat juist van de kapper komt en nog effe naar de winkel moet en helm op zetten ?
Hetzelfde voor ons : jongeren
Onze gelkopkes moeten ook niet verneukt zijn als we op school aankomen of de dames hun haren in de war.
En je moet je kind maar naar school sturen als hij wat ouder is (middelbaar) en hij komt daar als enige met zen helmpje op aan.

Ik moet er gen tekening bij maken zeker! Er zal mee gespot worden.
En ikzelf heb het nut van een helm ook al ondervonden maar ik ga ni met een helm naar school rijden hoor.
Op de mtb das een andere kwestie...
superstardjay
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: di 04 jan 2005 21:10
Rijdt met: 3-1 speed Batavus (nee ?)

Bericht door superstardjay »

Ik ben resoluut tegen een verplichting. Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je er voor kan zijn.

Je kan volgens mij nog altijd zelf kiezen of je er al dan wel of niet één draagt. En als iemand anders er geen op heeft kan je daar volgens mij helemaal geen last van hebben.

Ik vind het idee zelfs absurd. We gaan tegenwoordig wel meer die toer op, dat alles zogezegd veiliger moet. Hetzelfde in de voedingsindustrie, volgens mij zijn ze al zo ver dat kaas eten zelfs niet meer gezond is.

Daarom volledig met onze minister (en andere forumleden)eens.
Gebruikersavatar
sorrow
Mountainbiker
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 23 jul 2004 13:19
Rijdt met: Specialized EPIC COMP 29
Contacteer:

Bericht door sorrow »

Killer Bee schreef:
Hetzelfde voor ons : jongeren
Onze gelkopkes moeten ook niet verneukt zijn als we op school aankomen of de dames hun haren in de war.
En je moet je kind maar naar school sturen als hij wat ouder is (middelbaar) en hij komt daar als enige met zen helmpje op aan.

Ik moet er gen tekening bij maken zeker! Er zal mee gespot worden.
En ikzelf heb het nut van een helm ook al ondervonden maar ik ga ni met een helm naar school rijden hoor.
Op de mtb das een andere kwestie...
als ge het verplicht, valt er niet meer te lachen , dan moet iedereen.
en wat is er belangrijker , dat uw haar goed licht , of dat uwe hersenpan heel blijft ?? :lol:
Toon
Mountainbiker
Berichten: 126
Lid geworden op: di 01 apr 2003 08:17
Rijdt met: Grand Canyon AL 9.9

Bericht door Toon »

Diegenen die hier zo fanatiek supporter zijn van een helmplicht, dragen die eigenlijk nen helm als die bv. naar de bakker fietsen?
Dan hebben die toch nen andere bakker dan mij want ik heb er bij mijne bakker nog niet veel met nen helm gezien zalle...
Plaats reactie