SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Edlisjas »

Zolang ik mountainbike heb ik last gehad van chainsuck, kan aan mij liggen natuurlijk maar de laatste jaren ben ik op mijn "schakelgedrag" gaan letten. Dit wil zeggen eerst schakelen, pas terug kracht zetten als je de ketting op het kleiner blad hoort vallen maar ook dit was geen garantie. Chainsuck kwam op alle frames voor, en ik heb er al heel wat "versleten": cube, Niner EMD, Niner Air9, Niner Jet9 RDO, lynskey, Salsa. Ik heb nooit met versleten tandbladen gereden. Sinds ik XX1 rij geen enkele keer chainsuck meer gehad.

Nog even over de XX1 cassette, onlangs cassette gedemonteerd om de lagers in mijn achternaaf te vervangen, cassette terug gemonteerd en alles prima. Maar ook ik heb last van een gekraak waarvan ik de oorsprong niet kende. Na deze topic gelezen te hebben over gekraak dat mogelijk van de cassette komt wou ik deze nogmaals demonteren om dit na te kijken. Cassette was met geen geweld los te krijgen. Achterwiel naar de FM gebracht om deze "vakkundig" te laten demonteren maar ook daar geen beweging in te krijgen. Wiel daargelaten en enkele dagen later gaan ophalen. Ze hebben daar blijkbaar goed hun best gedaan want de tandjes om de sleutel in te zetten waren volledig weg...ze hebben de cassette met body moeten afnemen want niet meer los te krijgen. Bij de volgende cassettewissel zal in dus ook mijn XD body voor DT Swiss moeten vervangen...:-(
Gebruikersavatar
caveman
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: di 05 sep 2006 21:30
Rijdt met: Merida Big Nine Team Carbon

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door caveman »

Je moet je draad van je cassette en body goed invetten met never seez. Werkt beter dan die klodden van in de fietshandel.
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door aresius »

tolkien schreef:Vraagje: kan chainsuck ook met de XX1 voorkomen?
Gezien je vooraan niet moet schakelen zou ik denken van niet. maar ben niet zeker.
In theorie kan chainsuck nog steeds voorkomen op een 1x(9/10/11) setup.
Chainsuck heeft niets met schakelen te maken.
Het is gewoon het fenomeen dat de ketting niet mooi loskomt van het tandwiel (onderaan) en terug mee omhoog wordt getrokken.
Redenen hiervoor is slijtage of schade aan het tandwiel en/of overdreven modder.

Maar in een 1x(9/10/11) setup heb je redelijk veel plaats rond het tandwiel, waardoor het waarschijnlijk niet hard opvalt of vastloopt.
In een 3sp setup wordt de ketting dan vaak tussen het frame en de overige tandwielen getrokken met de nodige miserie als gevolg.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door tsielio »

In mijn ogen helpen vooral de huidige generatie achterderailleurs mee aan het voorkomen van chainsuck: shimano shadow plus en sram type2. Ze strekken veel harder op de ketting en laten die niet meer zo gemakkelijk mee naar boven komen. Vanaf overstap op 2x10 met shadow plus nooit geen CS meer gehad!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Japie carbon »

De tanden van 2 of 3x systtemen zijn ook gemaakt om de ketting er makkelijk op en af te laten vallen, dit schijnt chainsuck ook te bevorderen. Omdat dit bij 1x niet hoeft schijnt chainstuk minder aan de orde te zijn.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door tsielio »

Japie carbon schreef:De tanden van 2 of 3x systtemen zijn ook gemaakt om de ketting er makkelijk op en af te laten vallen, dit schijnt chainsuck ook te bevorderen. Omdat dit bij 1x niet hoeft schijnt chainstuk minder aan de orde te zijn.
De realiteit bevestigt wat je zegt, maar als je er over nadenkt is het helemaal niet zo logisch :-) De 1x tandwielen zijn gemaakt om de ketting goed vast te houden en bij chainsuck blijft de ketting als het ware te goed vast aan het tandwiel waardoor ze omhoog komt. Je zou dus juist verwachten dat de ketting op een 1x blad, meer vast gehouden wordt en mee omhoog komt. Op mijn 1x11, als ik de ketting met meerdere lagen wax smeer, komt ze lichtjes mee omhoog maar is het duidelijk de derailleur die ze 'los' trekt van de plateau. Ik heb alvast nooit begrepen hoe een splinternieuwe cannondale scalpel team 2x10 xx, bij de eerste rit al chainsuck kon vertonen en ben blij dat ik er sinds het gebruik van deraillleurs met harde veer nooit meer last van had. Ik wil niet meer terug!
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Japie carbon »

Je maakt toch een denkfout, in de zoveelx tandwielen zitten schakelhilpjes, en juist die schijnen chainsuck te bevorderen.
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door tsielio »

Japie carbon schreef:Je maakt toch een denkfout, in de zoveelx tandwielen zitten schakelhilpjes, en juist die schijnen chainsuck te bevorderen.
Ok, idd die vorm van CS bij het schakelen, waarbij ketting niet loskomt van het blad dat je wil verlaten of blijft hangen thv schakelhulpjes, heb ik wel al gezien maar nog nooit zelf ervaren. Dat klopt!
Ik moet bovenstaande nuanceren en sprak enkel over CS die optreedt los van het schakelen, terwijl je gewoon op zelfde plateau blijft liggen (in mijn ogen was dit toch echt een onaanvaardbaar fenomeen in het geval van nieuwe aandrijving en fiets).
Japie carbon
Mountainbiker
Berichten: 884
Lid geworden op: di 04 okt 2011 08:52
Rijdt met: Scott scale 29

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door Japie carbon »

Daar heb ik het ook over, chainsuck zonder te schakelen gebeurt ook door de schakelhulpjes. Dan neemt hij de binnenkant van de ketting mee zegmaar
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Re: SRAM XX1 : 1x11 single chainring groep

Bericht door tsielio »

Japie carbon schreef:Daar heb ik het ook over, chainsuck zonder te schakelen gebeurt ook door de schakelhulpjes. Dan neemt hij de binnenkant van de ketting mee zegmaar
Mogelijks, maar daar durf ik me niet over uit te spreken want nooit geëxeperimenteerd met andere plateaus met meer of minder schakelhulpjes om dit aan te tonen of te ontkrachten. In alle geval: combinatie van 1x plateaus en harde veer derailleur heeft er voor gezorgd dat het aantal gevallen van CS zwaar gereduceerd is!
Plaats reactie