SCOTT 2017

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: SCOTT 2017

Bericht door madskatingcow »

Prijs / kwaliteit is de 900 RC Pro de beste koop. Volledig XT afgemonteerd, zelfde frame / demper / vork als de World Cup, maar een stuk goedkoper (4799 vs 6299). Op de World Cup is wel érg veel geel : stuur, wielen, stuurpen, zadelpen, zadel, etc. Ik zou het frame zelf liever wat soberder afgemonteerd zien, dan ligt de focus meer op het frame en komt het beter tot zijn recht.
wijnants
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 30 nov 2011 20:50

Re: SCOTT 2017

Bericht door wijnants »

Ja vind ik ook. Kan je het frame los kopen van de spark World Cup?
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: SCOTT 2017

Bericht door Giobiker »

Ik weet eigenlijk niet of het zo een goed idee is van Scott om geen enkele Spark RC met dubbel voorblad aan te bieden, als je dus toch een dubbel voorblad wil word je al meteen doorverwezen naar een model met een frameset met alu achterdriehoek die algauw een halve kilo zwaarder weegt (lees maar eens in de catalogus!) dan het lichtste frame van de topmodellen.
Daarenboven heeft dit frame een iets meer toergeometrie met een veerweg van 120 ipv 100mm, je bent voorstander of niet, en standaard uitgerust met een dropper post (alsof iedereen hierop wacht) die ook nog wel eens een kleine halve kilo in de schaal gooit.
Kortom, een lichte fiets zal je er nooit van maken, toch zeker niet als je al begint met een frameset van ongeveer 2,250kg.
Ze kunnen dan wel roepen dat ze het lichtste frameset hebben van minder dan 1,8kg maar dat is dan wel enkel voor de modellen
die je een fortuin kosten...
Dit zal zeker meerdere bikers laten uitkijken naar andere merken die wel een volledig carbon frame aanbieden met dubbel voorblad
die een aanvaardbaar gewicht heeft en een betaalbare prijs.
Alleeja dit is gewoon maar mijn gedacht he, niet iedereen ligt er van wakker om met een bike van +13kg rond te "knallen".

Grts.
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: SCOTT 2017

Bericht door Kevin82 »

Als je ziet welk bereik je haalt met de 1x12 groep snap ik niet goed waarom je een 2x11 zou monteren... Je kan ook altijd de fiets bestellen en sommige fietsendealers maken geen probleem van het wisselen van onderdelen.

De Spark Pro vind ik dan toch een goede setup met het duurdere frame. Volledig XT afgemonteerd.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: SCOTT 2017

Bericht door geertg »

Giobiker schreef:Ik weet eigenlijk niet of het zo een goed idee is van Scott om geen enkele Spark RC met dubbel voorblad aan te bieden, als je dus toch een dubbel voorblad wil word je al meteen doorverwezen naar een model met een frameset met alu achterdriehoek die algauw een halve kilo zwaarder weegt (lees maar eens in de catalogus!) dan het lichtste frame van de topmodellen.
Alleeja dit is gewoon maar mijn gedacht he, niet iedereen ligt er van wakker om met een bike van +13kg rond te "knallen".

Grts.
Is mij ook opgevallen, ben zelf ook voorstander van dubbel voorblad i.p.v. enkel. De premium weegt ook i.t.t. vorige jaren 1 kg. meer.
Giobiker
Mountainbiker
Berichten: 257
Lid geworden op: wo 07 okt 2009 22:39
Rijdt met: Specialized epic 29 / Scott Scale 920

Re: SCOTT 2017

Bericht door Giobiker »

Ik heb onlangs zelf ook een artikel gelezen in een duits magazine waar ze het vergelijk maakten tussen een xtr 2x11 en de eagle 1x12 en in een grafiek toonden ze aan dat je inderdaad zowat hetzelfde bereik had, toch vrees ik ervoor dat je grotere stappen zal hebben tussen twee versnellingen.
In een zware klim zou het nogal vervelend kunnen zijn dat de ene te zwaar en de andere dan weer te licht is.
Dat je bij fietsenmakers onderdelen kan uitwisselen heeft weinig zin want als je eer RC uitvoering koopt dan kan je die gewoon onmogelijk ombouwen naar dubbel want er is gewoon geen mogelijkheid om een derrie te monteren :roll:
Dat laatste heb je trouwens met een specialized epic in world cup uitvoering ook voor...
En hopelijk gaan de cassettes van een eagle groep lang mee voor hun 400€, de kettingen worden er trouwens ook
niet goedkoper op...

Grtz.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: SCOTT 2017

Bericht door madskatingcow »

Uiteindelijk baseren jullie je op veronderstellingen, zonder effectief 1x12 (of 1x11) gereden te hebben.

Met een 2x11 heb je - volgens hetzelfde Duitse artikel (Bike Magazin) - slechts 15 unieke versnellingen. Tov een 1x12 heb je er dus slechts 3 meer, wat amper het verschil zal maken.

Zelf heb ik de Eagle XX1 met standaard 32T voorblad. De sprong van 42T naar 50T is groot, voor mij kon een 34T voorblad evengoed (zelfde verzet als 30 - 42T bij een 1x11).
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: SCOTT 2017

Bericht door geertg »

madskatingcow schreef:Uiteindelijk baseren jullie je op veronderstellingen, zonder effectief 1x12 (of 1x11) gereden te hebben.

Met een 2x11 heb je - volgens hetzelfde Duitse artikel (Bike Magazin) - slechts 15 unieke versnellingen. Tov een 1x12 heb je er dus slechts 3 meer, wat amper het verschil zal maken.

Zelf heb ik de Eagle XX1 met standaard 32T voorblad. De sprong van 42T naar 50T is groot, voor mij kon een 34T voorblad evengoed (zelfde verzet als 30 - 42T bij een 1x11).
U vertrekt ook van een veronderstelling, dat wij nog niet effectief met een 1 x 12 (of 1x11) hebben gereden. Ieder zijn ding en goesting zeker.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5036
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Re: SCOTT 2017

Bericht door madskatingcow »

Je moet de bal niet terugkaatsen, een oude truuk :lol:

Deel je 1x12 ervaring maar even mee dan.
geertg
Mountainbiker
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 07 mei 2012 10:14
Rijdt met: Scott Spark; Cube Reaction

Re: SCOTT 2017

Bericht door geertg »

Ik wil absoluut geen discussie, elk zijn gedacht. Ik heb begrip voor uw mening en het ligt waarschijnlijk aan mijn fysieke conditie maar ik heb in Houffalize met 2x11 en 1x11 gereden en de beklimmingen gingen beter met een 2x11 (denk niet dat het psychologisch was). Vind visueel zo'n grote pannenkoek ook niet alles maar ook dit is persoonlijk.

Overgang van 42 naar 50 is m.i. ook vrij groot.

Er is dit forum (en zijn Nederlandse evenknie) al veel geschreven over dit item, er zijn voor-en tegenstanders. Zelf ben ik geen tegenstander van 1x11 maar 2x11 ligt mij gewoon beter wat meteen de reden is waarom ik voor 2x11 kies.
Plaats reactie