Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Verwittiging Meerdaalwoud+Heverleebos

Bericht door Joverowa »

Ik denk dat het een beetje langs alle komt.

Je hebt wel paden voor wandelaars en ruiters, maar niet voor MTB-ers. En dan kom je daar een leuk wegeltje naar beneden geknald en dan staan er daar wandelaars met loslopende honden...

Het bos krijgt door de coronawandelaars en -fietsers heel wat meer te verduren. Het is niet voor niets dat ze zoveel parkings hebben afgesloten. Om je een idee te geven, dit zijn de cijfers van de Doode Beemde die ik van de beheerder in een mail kreeg
quote
In 2018 waren dat er 50.000 in 2019 werden er dat 60.000. In 2020 is de situatie (om bekende redenen) geëxplodeerd en zagen we meer dan 120.000 passanten. Unquote

Wat moet dat dan iet geven voor het woud. Wat ik wel grappig vind is het pad voor voetgangers aan de brug op de Weerste Dreef. Je mag er niet rijden, maar door het afsluiten van de parking komt er amper nog een voetganger...

Vorig jaar las ik ergens een artikel over je MTB route pimpen. Ik deed mijn stoute schoenen aan en heb daar toen op gereageerd richting sport Vlaanderen en kraag daar zeer snel een goede en hoopvolle respons op.

Blijkt dat onze MTB routes in het woud tot de oudste van het land behoren en ze zijn bezig met een vernieuwing zodat ze meer zouden aansluiten bij de hedendaagse noden (dus met wat technische stukjes, rock garden, skinnies,..) Er is zelfs een boswachter die een stuk grond naast het bos er voor wil gebruiken. Maar.......
Het is een groot en een zeer moeilijk dossier omdat het bos over meerdere gemeentes loopt, maar ook over de taalgrens!
Vorige week was ik in Kessel Lo waar ze ook een pumptrack hebben en een klein "parcourke" met wat bochtjes, rotsen,... Zelfs zo iets zou al leuk zijn aan de Torenvalk. Meer dan ruimte genoeg tegen het bos aan waar nu al die 3 bergen liggen.

Ze maken idd heel wat leuke tracks dicht, maar ik ben ervan overtuigd dat de toevloed aan de coronarijders op die paden die eerder wat gedoogd waren, hen de das hebben omgedaan.
Met de vorige boswachter had ik goede contacten en daar kon ik al eens binnenspringen voor een "gewone" babbel. Dat is nu anders.

Wat de georganiseerde ritten en hun toestemming betreft zullen we ook wel af en toe in onze eigen vingers snijden denk ik. Mijn werk organiseerde zijn jaarlijkse rit en die ging door het dal van de Moemmedel. Als je weet dat de heksentocht enzo van die vallei geen gebruik meer mag maken en dat ze nog maar 1 pad hebben en enkel voor voetgangers, dan weet je het wel.
Toen ik onze sportinstructeur er over aansprak dat ik het gek vond dat ANB hiervoor toestemming zo hebben gegeven zei hij zonder schroom "neen hoor, hier hebben we geen toelating voor. Maar die weten dat toch niet of we hier nu door hebben gereden of niet". Tja......

Ik leef alleszins op hoop dat we in onze eigen achtertuin ook wat leuke trails zouden krijgen. Hoe zalig moet het zijn om tegen Genk of Beringen te wonen waar ze echt inspanningen doen om het MTB-en te promoten?

We zien wel wat de toekomst brengt
Plaats reactie