Forumoverzicht All about MTB MTB Nieuws SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

SRAM XX1 / X01 Eagle : 1x12 single chainring groep

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!

Moderators: Reflex, Angelo., Test team

erwin.91 Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: NINER!!!
Hans wynants schreef:
spaghetti_2 schreef:
Je zou altijd eens kunnen opzoeken of er een verschil in spacing zit tussen een eagle en 11 speed cassette. Indien niet, dan zou het technisch mogelijk kunnen zijn om een goedkopere 11 speed cassette te monteren. En dan de limiet van je derailleur afstellen zodat je de ketting niet per ongeluk achter de cassette kan laten vallen.

dat is misschien wel eens iets om te overwegen! want zit met zelfd euvel, Eagle gekocht voor de klimritjes die eraan gaan komen , maar al de vlakke ritjes eigenlijk overbodig.

En waarom voor de vlakke ritten niet gewoon een 34 of 36 vooraan?

Belser Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Specialized S-Works Stumpjumper HT 2015
ik heb vorig jaar enkele marathons in de Ardennen gereden met een xx1 (11-speed) groep met vooraan een 32 ovaal, nu ga ik binnenkort overschakelen op de xx1 Eagle groep...
Raden jullie aan om bij een 32 te blijven en de 50 achteraan als extra marge te houden of te kiezen voor een 34 vooraan ?
Maw is de verhouding 32x42 vergelijkbaar met 34x50 ?

Iemand al positieve ervaringen met de GX cassette ? Deze best combineren met X01/XX1 ketting voor de duurzaamheid of toch opteren voor een duurdere cassette ?

rubenv Mountainbiker

Mijn bike: santa cruz tallboy3, santa cruz bronson2

Belser schreef:
ik heb vorig jaar enkele marathons in de Ardennen gereden met een xx1 (11-speed) groep met vooraan een 32 ovaal, nu ga ik binnenkort overschakelen op de xx1 Eagle groep...
Raden jullie aan om bij een 32 te blijven en de 50 achteraan als extra marge te houden of te kiezen voor een 34 vooraan ?

Iemand al positieve ervaringen met de GX cassette ? Deze best combineren met X01/XX1 ketting voor de duurzaamheid of toch opteren voor een duurdere cassette ?

32x42 komt overeen met 36x50. Dus als je een 34 met 10/50cassette monteert, kan je iets lichter en iets zwaarder trappen.

qwan Mountainbiker

Mijn bike: Specialized Stumpjumer FSR

rubenv schreef:
Belser schreef:

32x42 komt overeen met 36x50. Dus als je een 34 met 10/50cassette monteert, kan je iets lichter en iets zwaarder trappen.

32/42*50 = 38,09 dus da's een 38x50
Laatst bijgewerkt door qwan op za 13 jan 2018 01:15, in totaal 1 keer bewerkt.

BertG Avatar gebruiker
Mountainbiker

Mijn bike: Niner Air9 x2
Belser schreef:

zie ook http://www.gear-calculator.com/

Over de 12 speed GX cassette kan ik nog niet veel zeggen maar de 11 speed is in ieder geval zeer goed qua duurzaamheid. Ketting maakt naar mijn ervaring niet veel uit. Veel beter een goedkopere ketting en regelmatig wisselen dan één dure.

Vorige

Keer terug naar MTB Nieuws