650b / 27,5 Inch - Coming soon

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
kevx
Mountainbiker
Berichten: 1659
Lid geworden op: wo 28 mei 2008 17:09
Rijdt met: Bronto Reverend/Niner Air9 RDO

Bericht door kevx »

zoals alain zegt---> ne fiets moet goe en plezant rijde! das bij mij ook het belangrijkste...

er zijn hier al zoveeeeel eindeloze onnuttige discussies geweest over 26 en 29 en nu komt er nog 27,5, 650b bij #-o :-D

De bike die voor u geschikt is zal altijd een persoonlijke keuze zijn, der is niemand die u kan zeggen wat goed rijd of niet, ge moet het zelf ondervinden zo simpel ist.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

op sommige erg technische parcours kan een 29" nadeliger werken. vooral wanneer een erg kort bochtenwerk aan te pas komt. bij technische downhill stukken heb je hier wat nadeen op controle van de fiets, en de 26er meer. de stukken waar je ver naar achter moet hangen en bijsturen tegelijk, zijn vooral in het voordeel bij de 26".
maar anderzijds... mits het een specifiek gesloten omloop is die vooral op tecniek is gericht, kom je dat niet zo erg vaak tegen.

let op : op onze tt's zal de 29" vooral voordelen bieden. ook op de meeste wedstrijomlopen in Belgie, Nederland en Duitsland.
feit is dat je zowieso een pak meer snelheid kan maken met dezelfde krachtinspanning. als bv een 29er maar 2 per uur rapper rijd om een vlakk omloop met matig intensieve inspanning, dan zal je met je 26'er al serieus it de pijp moeten komen om mee te kunnen. trek dat door op een TT, of zeker op een marathon....

de 29e... er is nogal wat verschil in framebouw, veerweg etc...
bij de meste 29ers heb je het nadeel dat je vooraan te hog komt te zitten, om nog echt een goed controleerbaar gevoel te houden bij technische delen.
vele constructeurs bouwen de kop van hun frame opwaarts en komen hoger uit dan goed is... daarbij plakken ze daar nog een vork onder met een lange veerweg, met als resultaat dat je bij rechtstaat :lol:

dat heeft een sterke invloed op technisch sturen, in negatieve zin.

je hebt dan 9ers waarbij in de bou van het frame, de kop zo laag mogelijk is gehouden, om bij het afstellen van het stuur meer afstelmogelijkheden te geven. daarbij geven sommige ook een kortere veerweg met de fiets, of geven u de optie om hiervoor te kiezen.
je zit dus niet zo recht en hebt een beter controlegevoel over de fiets, ook al omat het lichaamsgewicht beter verdeeld word.
technische stukken worden dus hier net weer makkelijker.

ook wat kleinere peronen, zelfs tot ca 175cm, is de 29" een probleem ivm het goed afstellen van de zitpositie.
de 29er voelt ook minder "speels" aan op lastig technische omlopen.
heb het vermoeden dat op deze basis de 27.5 naar voor word gebracht.
de 27.5 lijkt me een tussenoploplossing, enerzijds gericht op het 'probleem' van de goede afstelling op een non-26" frame, anderszijs om de speelse eigenschappen te behouden die je duielijk voelt bij een 26".
of dit gaat aanslaan.... is een groot vraagteken.

we zitten wel op het punt van een verandering, zowieso.
de 26" bezet al zeer lang de markt, inovatie is er en de 29ers van weleer zijn ook veel veranderd tegen de 29ers die nu worden aangeboden.

het is zeer zeker dat de 29" in de Benelux, Duitsland, Scandinavie, voor een defintieve doorbraak staat, en de 26" wat gaat verdrukken.
in andere landen, zal ook een omars plaatsvinden al denk ik dat het niet zo'n grote vaart gaat lopen zoals bij bovengenoemde regio's.
de 29er zal wereldwijd in 2012 zeker geheel doorbreken.

de 27.5.... word afwachten. denk wel dat het nu niet gaat aanslaan, omdat het net op de grote doorbraak van de 29" komt.
en het is altijd zo geweest dat wanneer er een product doorbreekt, er een ander nieuw concept in die afdeling faalt en weer de koelkast in beland, tot de markt wat rustiger word.
zo was het destijds ook met e 29er, die in volle glorie van de 26 gepresenteerd werd maar in dovemansoren terechtkwam.
ooral omdat teveel fabrikanten hun investeringen voor ee aantal jaren al gepland hadden op de 26".
zo zal het denk ik, ook gaan met de 27.5"....
veel fabrikanten hebben een jarenplanni en investeringen gedaan op de 29er om een stuk van de markt te veroveren.... de 27.5 zal vermoedelijk in het wachthuisje terechtkomen.


de vraag wat nu beter is... moeilijk te zeggen.
bij het ene heb je wat voordelen en nadelen, zo ook bij het andere. Wel liggen deze verschillend, soms lijnrecht tegenover elkaar.
ook ligt het vaak wat persoonlijker.
wel zijn er zake waar je niet naast kan kijken, en je op basis van wat jijzelf wil doen, best ook een keuze kan maken.
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Volgens sommige geruchten heeft een zogenaamde amerikaanse firma die nogal wat procedeert een hele grote bestelling gedaan van 650b velgen.

Als dat waar is, dan kan hier je binnenkort heel voordelig 29'ers kopen.
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

_alain_ schreef:Volgens sommige geruchten heeft een zogenaamde amerikaanse firma die nogal wat procedeert een hele grote bestelling gedaan van 650b velgen.

Als dat waar is, dan kan hier je binnenkort heel voordelig 29'ers kopen.
Volgens sommige gaat de wereld volgend jaar vergaan!
En volgens nog andere is hij al een stuk of tien keer vergaan.
Zoveelste topic over band- en velggrootte!
Afbeelding
JanC
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: di 15 apr 2008 18:28
Rijdt met: Zaskar Carbon 9r PRO / CAAD12
Contacteer:

Bericht door JanC »

Het kan me eerlijk gezegd aan m'n reet roesten!
Ik vind mijn 26" nog altijd fijn rijden, en ik heb nog nooit een 29" geprobeerd.
En waarom zou ik?
Ik ben geen wedstrijdrijder, fun staat voorop. En ik probeer content te zijn met wat ik heb.
De volgende zal trouwens opnieuw een 26" zijn, als je ziet wat voor koopjes er nu te doen zijn, ook al heb ik het juiste postuur voor een 29". Ik vind het trouwens toch lelijk in de meeste gevallen.
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

JanC schreef:Het kan me eerlijk gezegd aan m'n reet roesten!
Ik vind mijn 26" nog altijd fijn rijden, en ik heb nog nooit een 29" geprobeerd.
En waarom zou ik?
Ik ben geen wedstrijdrijder, fun staat voorop. En ik probeer content te zijn met wat ik heb.
De volgende zal trouwens opnieuw een 26" zijn, als je ziet wat voor koopjes er nu te doen zijn, ook al heb ik het juiste postuur voor een 29". Ik vind het trouwens toch lelijk in de meeste gevallen.
WD40 is uw vriend
Gebruikersavatar
Edlisjas
Mountainbiker
Berichten: 2852
Lid geworden op: za 18 aug 2007 15:59
Rijdt met: Cannondale, Cannondale, Cannondale en Canyon Racer

Bericht door Edlisjas »

JanC schreef:Het kan me eerlijk gezegd aan m'n reet roesten!
Ik vind mijn 26" nog altijd fijn rijden, en ik heb nog nooit een 29" geprobeerd.
En waarom zou ik?
Ik ben geen wedstrijdrijder, fun staat voorop. En ik probeer content te zijn met wat ik heb.
De volgende zal trouwens opnieuw een 26" zijn, als je ziet wat voor koopjes er nu te doen zijn, ook al heb ik het juiste postuur voor een 29". Ik vind het trouwens toch lelijk in de meeste gevallen.
Ik heb niet het juiste postuur voor een 29er (ben 1.71 m) en heb meer fun dan toen ik nog met mijn 26er reed. Ik rij nu hellingen op waar ik vroeger met de kleine wielen van de fiets moest. Technisch ben ik er zeker op vooruit gegaan en ik vind een 29er een pak mooier dan die kleine wieltjes.

Dat is mijn mening maar iedereen moet rijden waar hij zich het best op voelt
Icebreaker
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07

Bericht door Icebreaker »

Edlisjas schreef:
JanC schreef:Het kan me eerlijk gezegd aan m'n reet roesten!
Ik vind mijn 26" nog altijd fijn rijden, en ik heb nog nooit een 29" geprobeerd.
En waarom zou ik?
Ik ben geen wedstrijdrijder, fun staat voorop. En ik probeer content te zijn met wat ik heb.
De volgende zal trouwens opnieuw een 26" zijn, als je ziet wat voor koopjes er nu te doen zijn, ook al heb ik het juiste postuur voor een 29". Ik vind het trouwens toch lelijk in de meeste gevallen.
Ik heb niet het juiste postuur voor een 29er (ben 1.71 m) en heb meer fun dan toen ik nog met mijn 26er reed. Ik rij nu hellingen op waar ik vroeger met de kleine wielen van de fiets moest. Technisch ben ik er zeker op vooruit gegaan en ik vind een 29er een pak mooier dan die kleine wieltjes.

Dat is mijn mening maar iedereen moet rijden waar hij zich het best op voelt
Ben jij er technisch op vooruit gegaan, of is je fiets er technisch op vooruit gegaan? Want als het aan die wielen ligt, ben je zelf juist niets vooruit gegaan. Geef me een crossmoto en ik rijd ook elke helling sneller omhoog, daarom ga ik er nog niet op vooruit.
Een 29'er gaat over bepaalde zaken vlotter over, waardoor je zelf veronderstel ik wel meer het wauw-gevoel krijgt, van wauw, nooit gedacht dat ik die hindernis of die helling voorbij zou geraken. En dat is leuk uiteraard!

Maar als dat hellingen/hindernissen zijn waar anderen met een 26'er over geraken, dan zou het mij ook véél meer voldoening geven om dat zelf ook met een 26'er te kunnen! Want de moeilijkheidsgraad daalt met de stijgende wielomvang...

En van uitzicht: ik ben 1m72 en heb dit jaar bewust een 26'er gekocht. Dat frame is al behoorlijk sloping. Een 29'er in mijn maat begint héél sloping te gaan, horizontale buis die allesbehalve horizontaal is, ... En dan die joekels van wielen eronder. Geef mij maar de 26'er. Misschien is dat enkel zo omdat ik nog nooit een 29'er bereden heb. Maar als iets me niet lukt met mijn 26'er, dan probeer ik het gewoon opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Tot het me lukt! Als ik over de moeilijkste hindernis over zou willen kunnen vliegen, dan kocht ik me een crossmoto...
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Icebreaker schreef:
Edlisjas schreef:
JanC schreef:Het kan me eerlijk gezegd aan m'n reet roesten!
Ik vind mijn 26" nog altijd fijn rijden, en ik heb nog nooit een 29" geprobeerd.
En waarom zou ik?
Ik ben geen wedstrijdrijder, fun staat voorop. En ik probeer content te zijn met wat ik heb.
De volgende zal trouwens opnieuw een 26" zijn, als je ziet wat voor koopjes er nu te doen zijn, ook al heb ik het juiste postuur voor een 29". Ik vind het trouwens toch lelijk in de meeste gevallen.
Ik heb niet het juiste postuur voor een 29er (ben 1.71 m) en heb meer fun dan toen ik nog met mijn 26er reed. Ik rij nu hellingen op waar ik vroeger met de kleine wielen van de fiets moest. Technisch ben ik er zeker op vooruit gegaan en ik vind een 29er een pak mooier dan die kleine wieltjes.

Dat is mijn mening maar iedereen moet rijden waar hij zich het best op voelt
Ben jij er technisch op vooruit gegaan, of is je fiets er technisch op vooruit gegaan? Want als het aan die wielen ligt, ben je zelf juist niets vooruit gegaan. Geef me een crossmoto en ik rijd ook elke helling sneller omhoog, daarom ga ik er nog niet op vooruit.
Een 29'er gaat over bepaalde zaken vlotter over, waardoor je zelf veronderstel ik wel meer het wauw-gevoel krijgt, van wauw, nooit gedacht dat ik die hindernis of die helling voorbij zou geraken. En dat is leuk uiteraard!

Maar als dat hellingen/hindernissen zijn waar anderen met een 26'er over geraken, dan zou het mij ook véél meer voldoening geven om dat zelf ook met een 26'er te kunnen! Want de moeilijkheidsgraad daalt met de stijgende wielomvang...

En van uitzicht: ik ben 1m72 en heb dit jaar bewust een 26'er gekocht. Dat frame is al behoorlijk sloping. Een 29'er in mijn maat begint héél sloping te gaan, horizontale buis die allesbehalve horizontaal is, ... En dan die joekels van wielen eronder. Geef mij maar de 26'er. Misschien is dat enkel zo omdat ik nog nooit een 29'er bereden heb. Maar als iets me niet lukt met mijn 26'er, dan probeer ik het gewoon opnieuw. En opnieuw. En opnieuw. Tot het me lukt! Als ik over de moeilijkste hindernis over zou willen kunnen vliegen, dan kocht ik me een crossmoto...
Zo kunt ge dan over als wel iets zeggen. Krijgt ge soms meer voldoening als ge een hindernis/ helling over geraakt zonder klikpedalen of met slicks ? Als evolueert hé , zolang het maar op eigen kracht is , kiest ieder zijn eigen materiaal.
Icebreaker
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07

Bericht door Icebreaker »

The Doctor 46 schreef:
Icebreaker schreef:
Zo kunt ge dan over als wel iets zeggen. Krijgt ge soms meer voldoening als ge een hindernis/ helling over geraakt zonder klikpedalen of met slicks ? Als evolueert hé , zolang het maar op eigen kracht is , kiest ieder zijn eigen materiaal.
Daar ben ik het absoluut mee eens! Maar je kan niet zeggen dat je er technisch sterker van wordt. Integendeel, misschien is technisch trainen op een 26'er wel beter. Dan moet het met een 29'er zeker lukken! (Korte bochten etc. daargelaten)
Plaats reactie