MTB + cyclocross

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Bnib
Mountainbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: vr 10 dec 2010 11:27
Rijdt met: Ridley X-Fire CX

MTB + cyclocross

Bericht door Bnib »

Dag allemaal,

ben nu bijna 2 jaar aan het mtb'en en ik ben van plan om een cyclocross fiets aan te schaffen. Kwestie om ook wat meer op de weg mee te trainen + wat technischer te worden.

Mijn vraag is simpel:

Wat is het nadeel van een cyclocrossfiets? Ik heb gelezen dat het vooral nadelig is in afdalingen. Ik besef ook wel dat je niet in de ardennen moet trekken met cyclocross fiets, daarom dat ik de 2 wil blijven combineren.

Iemand goede/slechte ervaringen?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: MTB + cyclocross

Bericht door RigolleM »

Bnib schreef: + wat technischer te worden.
:roll:
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Bericht door RVH »

Met een MTB rijdt je nog waar je met de cyclo cross fiets zult moeten lopen.
Als je geen competitie gaat doen in het veldrijden zal een MTB je veel meer plezier beleven, vooral door het comfort van de vering.
Met een cyclo cross fiets rij je sneller op de straat ?
Je kan met een MTB bv. ook heel snel op de straat rijden mits aangepaste banden.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: MTB + cyclocross

Bericht door kawa »

RigolleM schreef:
Bnib schreef: + wat technischer te worden.
:roll:
Is mij thans ook dikwijls verteld, door met een CX te gaan rijden gaat ge uw techniek verbeteren..
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Re: MTB + cyclocross

Bericht door RigolleM »

kawa schreef:
RigolleM schreef:
Bnib schreef: + wat technischer te worden.
:roll:
Is mij thans ook dikwijls verteld, door met een CX te gaan rijden gaat ge uw techniek verbeteren..
De techniek om naast uw vlo te lopen, op- & afspringen, over de schouder gooien, ... het echte MTB werk: steil klimmen & dalen ga je toch met uw CX niet ver komen.
Gebruikersavatar
RVH
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: wo 23 nov 2011 18:10
Rijdt met: Merckx / Cube Elite 29 Super HPC 2012

Re: MTB + cyclocross

Bericht door RVH »

kawa schreef:
RigolleM schreef:
Bnib schreef: + wat technischer te worden.
:roll:
Is mij thans ook dikwijls verteld, door met een CX te gaan rijden gaat ge uw techniek verbeteren..
Sven Nijs is technisch de beste in het veldrijden .... toch is het nog niet genoeg om een wereldbeker rit te winnen in het MTB 'en.
Dus techniek verbeteren met een cyclocross fiets is relatief hoor.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Re: MTB + cyclocross

Bericht door kawa »

RigolleM schreef:
kawa schreef:
RigolleM schreef: :roll:
Is mij thans ook dikwijls verteld, door met een CX te gaan rijden gaat ge uw techniek verbeteren..
De techniek om naast uw vlo te lopen, op- & afspringen, over de schouder gooien, ... het echte MTB werk: steil klimmen & dalen ga je toch met uw CX niet ver komen.
Ik denk dat ge u nog kunt verschieten wa sommigen met zo'n fietske klaarspelen. :wink:
vienne
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 04 sep 2010 16:09
Rijdt met: VR46.IT

Bericht door vienne »

Ik heb beiden gehad, en het enige wat ge hebt is op ne cyclocross dat ge precies op ne koersfiets zit...
Ik voelde me 100 keer beter op de mtb en heb de cyclo dan maar verkocht omdat deze op een jaar slechts 800 km had.
Den mtb had er ondertussen al een 5000...
Zelfs woon-werk rij ik liever met de mtb, maar dan met andere wielen erin.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

RVH schreef:Met een MTB rijdt je nog waar je met de cyclo cross fiets zult moeten lopen.
En omgekeerd... in den dikke trot rij ik met mijne crosser mijn MTB-maten er gezwind af....

Dus... als je een tweede fiets wil, waarom geen crosser? Heb je er meteen een 2e offroad fiets bij en een koersfiets.

Die andere uitleg hier over het "echte" MTB-werk, steil klimmen en dalen... Wel ja, daar heb je ook een MTB voor eh. Als je beide hebt moet je ze ook optimaal inzetten en niet met uw crosser naar de Ardennen trekken en uw MTB nemen om een plattelands moddertochtje af te haspelen eh.
Supernaut
Mountainbiker
Berichten: 840
Lid geworden op: do 21 okt 2004 15:46

Bericht door Supernaut »

freezy schreef:
En omgekeerd... in den dikke trot rij ik met mijne crosser mijn MTB-maten er gezwind af....
Ne mtb dient niet om in den dikke trot te rijden .

Ieder fietske zijn plezier .
Plaats reactie