MTB + cyclocross

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: MTB + cyclocross

Bericht door Reflex »

jvdk151 schreef:Ik kom vandaag op dit forum terecht en stel mij nu dezelfde vraag. Ik gebruik de mtb zo'n beetje voor alles, dit is een tochtje op de weg, in het veld en mijn wekelijkse verplaatsingen van en naar het werk (het is iets te ver om dit dagelijks te doen). Ik loop te denken om mij een crossfiets aan te schaffen voor enerzijds de verplaatsingen naar het werk en voor de tochtjes die toch op de weg gebeuren. Maar nu begin ik opnieuw te twijfelen.
Voor diegenen onder jullie die beiden hebben, wat is het verschil in gewicht?
Dat ligt er net aan wat je wilt. Is het met name voor woon/werk verkeer en af en toe eens een Vlaamse veldtocht dan zou ik een CX bike nemen. Op de weg fietst het net wat lekkerder en in de Vlaamse veldtochten is het ook nog fun. Wil je enkel nog eens naar de Ardennen of in het buitenland mountainbiken dan ben je weer beperkt.
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: MTB + cyclocross

Bericht door jvdk151 »

dank u wel
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: MTB + cyclocross

Bericht door Lup »

Jarenlang met een cyclo cross fiets gereden om me in de winter wat voor te bereiden op het wegseizoen. Ook geregeld toertochten gereden. Op de meeste parcoursen in België kun je met een cyclo cross fiets uitstekend uit de voeten, op sommige parcoursen is het wat vervelend omdat je geen verende voorvork of hydraulische remmen hebt en op een handjevol parcoursen kun je er heel weinig mee aanvangen.

Nu rijd ik sinds kort weer wat in de bossen rond en wel op een MTB. Een MTB zit 'n stuk comfortabeler en stuurt een stuk comfortabeler. Je moet wel veel meer zelf doen in de bochten en bij afdalingen dan bij een MTB.

Het is net wat je fijn vindt. Vroeger op de crossfiets op geen enkel parcours in de buurt problemen gehad. Op de modderbaggerparcoursen heb je er zelfs veel voordeel van. In het mulle zand dan weer niet. Evt. zet je er 'n MTB-achtig stuurtje op.

Parcours dat ik het meeste rijd, is de BLOSO Herentals - Kasterlee en dat is prima te doen met 'n cyclo cross fiets. Echt 'n mountainbike nodig, dat heb je pas in de Ardennen, misschien sommige stukken van Limburg of in de Alpen. Niet in de provincie Antwerpen of Vlaams Brabant. Wel is 'n MTB comfortabeler. Als je gewoon lekker relaxt 'n stukje wilt fietsen, dan zou ik een MTB nemen.
Gebruikersavatar
JWP
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: do 01 nov 2012 15:03
Rijdt met: SC

Re: MTB + cyclocross

Bericht door JWP »

Ieder z'n ding natuurlijk.

Ik heb mijn CX verkocht omdat ik toch vond dat die tekort schoot op de lokale parcours (Vlaams Brabant), vooral dan als je stevig doortrekt. Ik vond een hardtail mtb toch breder inzetbaar. (ik rij wel quasi nooit meer op de weg)

Ik vind de introductie van al die gravel-grinders (zoals dat dan noemt) wel positief voor de ontwikkeling van CX compatibele tubeless banden. (vooral Schwalbe). :bounce:
Gebruikersavatar
Reflex
Mountainbiker
Berichten: 3159
Lid geworden op: za 08 jul 2006 23:21
Rijdt met: Trek Superfly 9.6 2016

Re: MTB + cyclocross

Bericht door Reflex »

Lup schreef:Echt 'n mountainbike nodig, dat heb je pas in de Ardennen, misschien sommige stukken van Limburg of in de Alpen. Niet in de provincie Antwerpen of Vlaams Brabant.
Ik wil jou in de Schorre te Boom wel eens met je cyclocrosser zien rijden ;)
Gebruikersavatar
jvdk151
Mountainbiker
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 14:54
Rijdt met: stevens manic 2011
Contacteer:

Re: MTB + cyclocross

Bericht door jvdk151 »

Ik gebruik beiden even graag. Het stuur van een cyclocross is inderdaad wel wat wennen. Voor de verplaatsing naar het werk gebruik ik toch liever de cyclocross alhoewel je wel moet opletten dat hij niet dezelfde wegligging heeft op kasseien als een mtb, heb enkele weken geleden een serieuze tuimeling gemaakt in Brussel. Ik zie mij wel niet de cyclocross gebruiken in moddertoestanden of als het hevig geregend heeft zoals onlangs.
TopBike
Mountainbiker
Berichten: 121
Lid geworden op: vr 23 nov 2012 16:55
Rijdt met: Open One+ & Open U.P
Contacteer:

Re: MTB + cyclocross

Bericht door TopBike »

De Open UP kan interessant zijn in dit topic ...

http://up.opencycle.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Kevin82
Mountainbiker
Berichten: 416
Lid geworden op: zo 07 aug 2011 17:43
Rijdt met: Trek Superfly 29" en Scott Spark 29" RC
Contacteer:

Re: MTB + cyclocross

Bericht door Kevin82 »

TopBike schreef:De Open UP kan interessant zijn in dit topic ...

http://up.opencycle.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
2900€ voor ENKEL het frame vind ik er echt wel over... Ik denk dat deze toch niet zoveel verkocht zal worden. De meesten die een cyclocross kopen gebruiken hem als tweede fiets.
Gebruikersavatar
Tonto
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: za 30 mar 2013 11:37
Rijdt met: SPECI Camber Expert Carbon 29 2014 / SPECI Crux Sport E5 2016 / SPECI Stumpjumper Expert FSR 2016

Re: MTB + cyclocross

Bericht door Tonto »

Ik heb sinds dit jaar ook een cyclocross van Specialized, en ik moet zeggen ik heb mij al super geamuseerd! Ik vind dat hij veel beter in de modder reageert dan met de MTB en Ik doe er nu ook mijn wegritjes mee, veel comfortabeler dan een racefiets, waarschijnlijk door de bredere banden met lagere druk! De TT van Lommel heb ik er ook mee gereden en dat ging redelijk vlot. Ik heb er nog geen minuut spijt van. (o)
Lup
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: zo 21 feb 2016 17:27

Re: MTB + cyclocross

Bericht door Lup »

Reflex schreef:
Lup schreef:Echt 'n mountainbike nodig, dat heb je pas in de Ardennen, misschien sommige stukken van Limburg of in de Alpen. Niet in de provincie Antwerpen of Vlaams Brabant.
Ik wil jou in de Schorre te Boom wel eens met je cyclocrosser zien rijden ;)

Daar ben ik nooit geweest. :) Parcoursen in Antwerpen en Vlaams Brabant waar ik ben geweest, lukte het allemaal prima. Kwestie van gewenning ook wel natuurlijk. Ik heb jarenlang op een crosser gereden. Als je jarenlang op de MTB hebt gezeten en ook nooit op een koersfiets voor op de weg, dan is het erg wennen en zou ik het ook niet doen.
Plaats reactie