Rijervaring: verschil 26" >< 29"

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

Leo 95 schreef:
MC Tim schreef:
Kristof Huyck schreef:Pff, het topic was nochtans goed begonnen, maar waarom moeten er toch altijd mensen zijn die anti-29" opmerkingen maken waardoor we weer in een zinloze discussie belanden?

Het gaat er niet over of ge al dan niet vind dat 29ers lelijk of puur marketing zijn. Het gaat hier over het verschil in rijervaring tussen 26" en 29". Om het effe duidelijk te stellen: als ge enkel met een 26" rijdt, kunt ge weinig tot niks bijdragen aan dit topic =;
+1 ... en om het plaatje compleet te maken : er zijn ook spuuglelijke 26ers :-D
Zegt MC Tim om terug ON TOPIC te komen... :lol:
Sorry, kon het niet laten :-D :-D :-D :-D

Op den duur wordt ik de 'ik-haat-29ers-ook-al-heb-ik-er-nog-nooit-mee-heb-gereden'-reacties ook beu zenne :wink:
Gebruikersavatar
Batiatus
Mountainbiker
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 30 nov 2011 11:39
Rijdt met: Ne groten !

Bericht door Batiatus »

MC Tim schreef:
Leo 95 schreef:
MC Tim schreef: +1 ... en om het plaatje compleet te maken : er zijn ook spuuglelijke 26ers :-D
Zegt MC Tim om terug ON TOPIC te komen... :lol:
Sorry, kon het niet laten :-D :-D :-D :-D

Op den duur wordt ik de 'ik-haat-29ers-ook-al-heb-ik-er-nog-nooit-mee-heb-gereden'-reacties ook beu zenne :wink:
als ze hier nog veel zeiken over t verschil verkoop ik em terug, al diene bla bla, mss wa arder trappen en dan voelde t verschil niemer :roll:
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

Ik volg het voorbeeld van Fuel Ex, ik begin met punt 7

26" Look 986
29" was Niner air9, specialized comp HT carbon
dus geen 29er meer voor mij, alles weer verkocht om terug te gaan naar een 26", maar heb inmiddels een 26" fully erbij gekocht

1/ Optrekken, hernemen: geen twijfel mogelijk, dat gaat beter op een 26er, ook als ze in gewicht niet van elkaar verschillen
2/ Techniek (draaien, keren, hindernissen, ...) : draaien en keren, beter op een 26er. Hindernissen daarentegen beter op een 29er dankzij de grotere wielen (logisch)
3/ klimmen: dit is een moeilijke, want het is duidelijk dat de 29er een betere motriciteit heeft, ik ben muren opgeklommen wat nooit of moeilijk lukt met een 26er, maar het kost in het begin meer kracht om de fiets op gang te trekken, maar als hij op gang is, dan blijft hij ook beter rollen.
4/ Dalen: afhankelijk van het soort afdaling, recht-toe, rechtuit, de 29er, moet men zig-zaggen tussen stenen de stenen door, 26er
5/ Rendement: dat zal in het voordeel liggen van de 29er, tenzij er heel veel moet worden gedraaid en gekeerd en opnieuw worden opgetrokken.
6/ Algemeen aanvoelen: uiteindelijk dus de 26er wat mij betreft, maar ik meet 1m65 en de verhouding is gewoon beter.

Het punt wat sun extreme aanhaalt is erg belangrijk: de hoogte van het stuur. Ik had de grootste moeite om dat stuur genoeg omlaag te krijgen, heb moeten werken met -17° en -20° stuurpennen, anders zat ik te recht op de fiets, met als gevolg lage rugpijn. Ik zie nog heel veel 29ers voorbij komen waar men te recht zit. Is goed voor als je wat aan het rond toeren bent, maar niet voor het echt sportieve rijden.
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Fuel EX 9 schreef:Ik ga beginnen met 7 :
26 = Trek Fuel Ex 9 (fully)
29 = S works Epic (fully)

1. Met een 29er gaat het optrekken minder goed, topsnelheid ligt hoger
2. Ik heb met beide een breed stuur (65 en 68) en beide zijn een XL, nog niet veel verschil gevoeld, snelle bochten gaan beter met een 29er, trage gaat hetzelfde
3. het klimmen gaat veel beter met de Epic, meer grip hierdoor kun je meer "lopen" op de pedalen (moet toegeven de "brain" helpt hier ook)
Op langere klimmen haal je door de grotere wielmaat automatisch een hogere snelheid bij dezelfde versnelling en cadans
4. Op de Trek ligt een 130 voorvork dus hier voel ik ook geen verschil, dalen zit volgens mij altijd meer in het "durven"
5. Heb op beide ook een cadansmeter staan, in het begin heb ik met de 29er de neiging om te zwaar te trappen = de gewoonte om een versnelling te rijden, maar met een 29er kan je een lichtere versnelling nemen en met dezelfde cadens even snel rijden als met de 26er.
Dus je rendement ligt volgens mij dan hoger.
6. heb ook lang getwijfeld toen ik mijn nieuwe mtb kocht tussen een 26er en een 29er, maar ik ben heel blij met mijn keuze.
Zoals reeds gezegd kan je van een 26er naar een 29er gaan en gewoon verschieten van de grip en merken dat alles vlotter gaat, van een 29er terug naar een 26er heb je een km nodig om terug aan te passen.
Wel een serieus gewicht verschil tussen beide (denk meer dan 3 kg). Ge zou eerder de Fuel ex 9.9 moeten testen dan.
Ik zen vorig weekend in Nederland geweest naar trek demo days , daar de superfly elite getest en ook de Fuel ex 9. Moet wel zeggen dat ze daar wel niet veel bergen hadden maar de superfly was gewoon veel sneller maar ook veel lichter.
Maar hier zou ook een puntje 8 moeten besproken worden , namelijk rijplezier , ik amuseerde me gewoon beter om de Fuel ex. Ben 36 , en dan is het voor mij echt niet meer zo belangrijk dat ik een paar minuten sneller ben in de bv ardenne trophy , maar wel dat ik me geamuseerd heb die dag.
Zowel de superfly als de Fuel zijn prachtige fietsen , daar heeft een 29 er niks mee te maken.
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

Fuel EX 9 schreef:Ik ga beginnen met 7 :
26 = Trek Fuel Ex 9 (fully)
29 = S works Epic (fully)
3. het klimmen gaat veel beter met de Epic, meer grip hierdoor kun je meer "lopen" op de pedalen (moet toegeven de "brain" helpt hier ook)
vlotter gaat, van een 29er terug naar een 26er heb je een km nodig om .
Lijkt me logisch dat de Epic beter klimt dan de Fuel EX, ook in 26" versie zou dat zo zijn. :wink:
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

julie schreef: 1/ Optrekken, hernemen: geen twijfel mogelijk, dat gaat beter op een 26er, ook als ze in gewicht niet van elkaar verschillen
2/ Techniek (draaien, keren, hindernissen, ...) : draaien en keren, beter op een 26er. Hindernissen daarentegen beter op een 29er dankzij de grotere wielen (logisch)
3/ klimmen: dit is een moeilijke, want het is duidelijk dat de 29er een betere motriciteit heeft, ik ben muren opgeklommen wat nooit of moeilijk lukt met een 26er, maar het kost in het begin meer kracht om de fiets op gang te trekken, maar als hij op gang is, dan blijft hij ook beter rollen.
4/ Dalen: afhankelijk van het soort afdaling, recht-toe, rechtuit, de 29er, moet men zig-zaggen tussen stenen de stenen door, 26er
5/ Rendement: dat zal in het voordeel liggen van de 29er, tenzij er heel veel moet worden gedraaid en gekeerd en opnieuw worden opgetrokken.
6/ Algemeen aanvoelen: uiteindelijk dus de 26er wat mij betreft, maar ik meet 1m65 en de verhouding is gewoon beter.
Als ik dit lees lijkt mij dat ik best gewoon op m'n 26" fiets blijf rijden. :-D
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

kawa schreef:
julie schreef: 1/ Optrekken, hernemen: geen twijfel mogelijk, dat gaat beter op een 26er, ook als ze in gewicht niet van elkaar verschillen
2/ Techniek (draaien, keren, hindernissen, ...) : draaien en keren, beter op een 26er. Hindernissen daarentegen beter op een 29er dankzij de grotere wielen (logisch)
3/ klimmen: dit is een moeilijke, want het is duidelijk dat de 29er een betere motriciteit heeft, ik ben muren opgeklommen wat nooit of moeilijk lukt met een 26er, maar het kost in het begin meer kracht om de fiets op gang te trekken, maar als hij op gang is, dan blijft hij ook beter rollen.
4/ Dalen: afhankelijk van het soort afdaling, recht-toe, rechtuit, de 29er, moet men zig-zaggen tussen stenen de stenen door, 26er
5/ Rendement: dat zal in het voordeel liggen van de 29er, tenzij er heel veel moet worden gedraaid en gekeerd en opnieuw worden opgetrokken.
6/ Algemeen aanvoelen: uiteindelijk dus de 26er wat mij betreft, maar ik meet 1m65 en de verhouding is gewoon beter.
Als ik dit lees lijkt mij dat ik best gewoon op m'n 26" fiets blijf rijden. :-D
Maar heb je al met een 29er 'in het echt' gereden ????
Gebruikersavatar
kawa
Mountainbiker
Berichten: 9962
Lid geworden op: vr 06 aug 2004 10:58

Bericht door kawa »

MC Tim schreef:
kawa schreef: Als ik dit lees lijkt mij dat ik best gewoon op m'n 26" fiets blijf rijden. :-D
Maar heb je al met een 29er 'in het echt' gereden ????
Vorige week nog, een kleine kilometer. :-D

Nee, om eerlijk te zijn, echt getest heb ik zo'n 29er nog niet. Staat wel op de planning, maar ik denk niet dat ik m'n Flux zou willen missen.


Ik denk dat julie ook wel weet wat ze schrijft, en het moet niet altijd positief zijn als het om 29ers gaat he.
Gebruikersavatar
MC Tim
Mountainbiker
Berichten: 2525
Lid geworden op: za 23 mei 2009 17:31
Rijdt met: Speci-lover :-D
Contacteer:

Bericht door MC Tim »

kawa schreef:
MC Tim schreef:
kawa schreef: Als ik dit lees lijkt mij dat ik best gewoon op m'n 26" fiets blijf rijden. :-D
Maar heb je al met een 29er 'in het echt' gereden ????
Vorige week nog, een kleine kilometer. :-D

Nee, om eerlijk te zijn, echt getest heb ik zo'n 29er nog niet. Staat wel op de planning, maar ik denk niet dat ik m'n Flux zou willen missen.


Ik denk dat julie ook wel weet wat ze schrijft, en het moet niet altijd positief zijn als het om 29ers gaat he.
Nee, das just, maar je weet pas of een 29er iets voor jou is als je er een serieuze toer mee gereden hebt.
En niet alleen op de baan, maar ook steile klimmen, afdalingen, technische dingskes én met de juiste maat en ook voor zorgen dat de veringen op uw gewicht staan.
Met een keiharde vering ga je ook niet goed ne héél steile klim op geraken :drunk:
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

kawa schreef:
MC Tim schreef:
kawa schreef: Als ik dit lees lijkt mij dat ik best gewoon op m'n 26" fiets blijf rijden. :-D
Maar heb je al met een 29er 'in het echt' gereden ????
Vorige week nog, een kleine kilometer. :-D

Nee, om eerlijk te zijn, echt getest heb ik zo'n 29er nog niet. Staat wel op de planning, maar ik denk niet dat ik m'n Flux zou willen missen.


Ik denk dat julie ook wel weet wat ze schrijft, en het moet niet altijd positief zijn als het om 29ers gaat he.
Klopt,maar er komen vooral negatieve reacties van mensen die zéér kort of helemaal niet met een 29-er gereden hebben.Ik ken iemand die ook maar 1.65 meet en wel overtuigd is van zijn 29-er.
Ik vind dat afdalen over/tussen rotsen juist beter gaat,en door de extra grip,bergop en -af, kan je de zogezegde technische stukken even snel nemen hoor!
Plaats reactie