Verschillende afstanden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Sandcrawler
Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 20 feb 2009 12:27
Rijdt met: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen

Re: Verschillende afstanden

Bericht door Sandcrawler »

Sandcrawler schreef:Nen Hope zever en waarheden gelezen,maar genen ene die vraagt op welke manier de Sigma 'juist' is ingesteld.
Juist?
Mistersvekke schreef:
Mistersvekke schreef:Ik ben daarnet een toerke gaan doen met de mtb. Toen we terug thuis kwamen had ik 32.8km. op de teller en mijn schoonvader 36.1km.
Ik: Dakota 20 met Garmin Topo Benelux
Schoonvader: Sigma BC 2209 MHR

De Sigma is juist ingesteld, na 't ritje nog eens nageken en ja beide zijn gereset voor we vertrokken zijn. Is het mogelijk dat mijn GPS een foute meting doet, of zijn de Sigma computers niet zo nauwkeurig? Een paar honderd meter zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dat het verschil 3.3km. is op een ritje van +/-35km. vink toch wa aan de hoge kant.

Iemand ervaring hiermee?
Awel,ik vraag je nu,HOE?
Op basis van metingen of op basis van de maat op de band?
Metingen?Hoeveel omwentelingen?Dikke krijtstreep gezet of streepje met ne fineliner?
Gebruikersavatar
Mistersvekke
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 03 feb 2010 11:29
Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme/ Kona Kahuna/ Scott Addict 10
Contacteer:

Re: Verschillende afstanden

Bericht door Mistersvekke »

Sandcrawler schreef:
Sandcrawler schreef:Nen Hope zever en waarheden gelezen,maar genen ene die vraagt op welke manier de Sigma 'juist' is ingesteld.
Juist?
Mistersvekke schreef:
Mistersvekke schreef:Ik ben daarnet een toerke gaan doen met de mtb. Toen we terug thuis kwamen had ik 32.8km. op de teller en mijn schoonvader 36.1km.
Ik: Dakota 20 met Garmin Topo Benelux
Schoonvader: Sigma BC 2209 MHR

De Sigma is juist ingesteld, na 't ritje nog eens nageken en ja beide zijn gereset voor we vertrokken zijn. Is het mogelijk dat mijn GPS een foute meting doet, of zijn de Sigma computers niet zo nauwkeurig? Een paar honderd meter zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dat het verschil 3.3km. is op een ritje van +/-35km. vink toch wa aan de hoge kant.

Iemand ervaring hiermee?
Awel,ik vraag je nu,HOE?
Op basis van metingen of op basis van de maat op de band?
Metingen?Hoeveel omwentelingen?Dikke krijtstreep gezet of streepje met ne fineliner?
Rolmeter op de grond gelegd, streepje op de band gezet, op de 0 van de meter gezet en dan kaarsrecht naast de meter 1 omwenteling gedaan en aan het streepje de maat afgelezen en ingesteld.

Na een reactie op't forum ivm het vervormen van de band nog is hetzelfde gedaan maar dan met gewicht op de fiets en da scheelde toch wel een kleine 3 cm. Zondag gaat em nog is meerijden en dan zullen we nog nekeer zien.
Icebreaker
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07

Bericht door Icebreaker »

gunther.kint schreef:Van die hoogtemeters, hoe zit dat dan met mijn android gsm waar ik de hoogtemeters mee meet? (Met mytracks) dat is puur op sateliet he mannen. En we hebben de waarden al vergeleken met een garmin edge 800 toestel (weet niet of die met satteliet of barometer werkt) en op 900Hm zitten we maar met 40Hm verschil...
Android, samen met google maps/earth waarschijnlijk? Google kent de hoogtes van eender welk punt op aarde. Ik ga er vanuit dat de hoogtemeting zo gebeurd, of eveneens via een barometer. Zeker dat er geen luchtdruksensor in zit?

Over het algemeen is hoogtemeting met GPS ofwel ontzettend duur (dure hardware nodig) of ontzettend onnauwkeurig. Als ik me niet vergis bezitten nieuwe IPhones hierom ook een barometer.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Vandaag eens de speedsensor vergeleken met de GPS sensor:

Afstand speedsensor: 85,10km
Afstand gpssensor: 85,73km

Parameters:

- speedsensor Garmin GSC-10 via iPhone Wahoo Fitness (ANT+)
- gpssensor Garmin Edge 800
- type rit: baan
- weeromstandigheden: 40km bewolkt, 45km blauwe hemel
- hoogtemeters: 640hm
Gebruikersavatar
gunther.kint
Mountainbiker
Berichten: 333
Lid geworden op: di 31 mei 2011 21:40
Rijdt met: Cube Elite HPC Pro
Contacteer:

Bericht door gunther.kint »

Icebreaker schreef:
gunther.kint schreef:Van die hoogtemeters, hoe zit dat dan met mijn android gsm waar ik de hoogtemeters mee meet? (Met mytracks) dat is puur op sateliet he mannen. En we hebben de waarden al vergeleken met een garmin edge 800 toestel (weet niet of die met satteliet of barometer werkt) en op 900Hm zitten we maar met 40Hm verschil...
Android, samen met google maps/earth waarschijnlijk? Google kent de hoogtes van eender welk punt op aarde. Ik ga er vanuit dat de hoogtemeting zo gebeurd, of eveneens via een barometer. Zeker dat er geen luchtdruksensor in zit?

Over het algemeen is hoogtemeting met GPS ofwel ontzettend duur (dure hardware nodig) of ontzettend onnauwkeurig. Als ik me niet vergis bezitten nieuwe IPhones hierom ook een barometer.
Geen hoogtemeter in de gsm zelf. De meeting gebeurt dus inderdaad icm google maps. Dus de hoogteprofielen zitten in de kaarten voor zeer nauwkeurige resultaten?
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

De nieuwe iPhones beschikken nog altijd niet over hoogtemeting op basis van luchtdruk (barometer), maw gebeurt dit op basis van de kaartgegevens.
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Verschillende afstanden

Bericht door Mister No Chaïn »

Kwestie van een geweldig oud topic eens te bumpen :lol:.

In het topic van Langdorp hadden we het over de verschillende afstanden die werden gemeten. Nu heb ik eens met een krijtje gemeten. Voor een 29 x 2.25 band, op 1.5 bar met mijn gewicht van een 66kg er op kwam ik aan 2272mm. Het was niet bepaald met een geijkt meter dus ik vraag me af of anderen ook rond die waarde uitkomen? 2313mm is de waarde in de boekjes dus 4cm 'verlies' door de vervorming van de band zal er wel niet te ver naast zijn zeker.
Plaats reactie