Verschillende afstanden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Bericht door Metalcis »

Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???
Dan zou elke auto GPS er een paar honderd kilometer naast zitten als je bv vanuit België naar Zuid-Frankrijk een trip ingeeft via de bergen in het oosten?

Nee, want gps meet ook de snelheid en tijd. Dus je zal verticaal de muur opfietsen tegen bepaald snelheid en een bepaalde tijd en hij zal op basis van die 2 de afstand aanduiden ( in jouw voorbeeld 750 m ).

Idem met de wagen. Hij berekent de afstand van punt A naar B via de bestaande wegen. Of die weg nu omhoog of omlaag loopt, hij telt gewoon de km.
Wij rijden reeds enkele jaren naar de bergen in ons zomerverlof en de afstand op de kilometerteller van mijn wagen komt toch overeen met de afstand die de gps aangeeft bij vertrek
T'is wa ingewikkeld uitgelegd maar allez ge hebt gelijk , enkel ne gps MET wielsensor geeft de juiste afstand , ZONDER geeft deze de afstand weer in "vogelvlucht" dus tussen punt A en B zonder rekening te houden met de extra afstand gecreërd door hoogteverschillen.
Is dat niet dezelfde werking als een gewoon fietscomputertje :-? ?
Gebruikersavatar
Mistersvekke
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 03 feb 2010 11:29
Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme/ Kona Kahuna/ Scott Addict 10
Contacteer:

Bericht door Mistersvekke »

Dus met al die kleinigheden die voor een verkeerde meting zorgen zijn te verwaarlozen waardoor je toch een juistere meting krijgt met een gps zonder wielsensor dan met een fietscomputer?
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Bericht door Metalcis »

Als ik mijn gps aanzet krijg ik ontvangst van 5 tot 8 satellieten, die allen een andere positie hebben tov mijn gps.

Voor de ene beweeg je verticaal, voor de ander horizontaal,enz...

Een combinatie van die metingen bezorgt je het juist resultaat.
filsdanvers
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:23
Rijdt met: YT Jeffsy 27 & Cube stereo hybride

Bericht door filsdanvers »

Allemaal lang geleden, maar als ik mij niet vergis is dat da stelling van Pythagora: a²+b²=c²
Dus
a=horizontaal afgelegde afstand
b=hoogte verschil
c= werkelijke afstand
40km met 1000hoogtemeters=
(40000m)²+(1000m)²=c²
c=40km en 12meters
darrigade
Mountainbiker
Berichten: 354
Lid geworden op: do 20 jan 2005 22:21
Rijdt met: Gary Fisher

Bericht door darrigade »

filsdanvers schreef:Allemaal lang geleden, maar als ik mij niet vergis is dat da stelling van Pythagora: a²+b²=c²
Dus
a=horizontaal afgelegde afstand
b=hoogte verschil
c= werkelijke afstand
40km met 1000hoogtemeters=
(40000m)²+(1000m)²=c²
c=40km en 12meters
1000 m hoogteverschil betekent meestal wel 1000 m naar boven en 1000 naar beneden. Op een tocht van 40 km betekent dat wel 2*25 m = 50 meter. just is just
Gebruikersavatar
Mistersvekke
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 03 feb 2010 11:29
Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme/ Kona Kahuna/ Scott Addict 10
Contacteer:

Bericht door Mistersvekke »

darrigade schreef:
filsdanvers schreef:Allemaal lang geleden, maar als ik mij niet vergis is dat da stelling van Pythagora: a²+b²=c²
Dus
a=horizontaal afgelegde afstand
b=hoogte verschil
c= werkelijke afstand
40km met 1000hoogtemeters=
(40000m)²+(1000m)²=c²
c=40km en 12meters
1000 m hoogteverschil betekent meestal wel 1000 m naar boven en 1000 naar beneden. Op een tocht van 40 km betekent dat wel 2*25 m = 50 meter. just is just
Ah ja, what goes up, must come down hé :-)
filsdanvers
Mountainbiker
Berichten: 217
Lid geworden op: zo 11 mar 2007 20:23
Rijdt met: YT Jeffsy 27 & Cube stereo hybride

Bericht door filsdanvers »

darrigade schreef: 1000 m hoogteverschil betekent meestal wel 1000 m naar boven en 1000 naar beneden. Op een tocht van 40 km betekent dat wel 2*25 m = 50 meter. just is just
Ge heb volledig gelijk maar waar ge uw 25 meter vandaan haalt dat is mij een raadsel.
Wij hebben waarschijnlijk niet dezelfde tour gereden, t'zal daar aan liggen.
Icebreaker
Mountainbiker
Berichten: 220
Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07

Bericht door Icebreaker »

Genoeg gezever gelezen hier, dit is hoe een GPS toestel als bijvoorbeeld een Garmin edge ongeveer werkt:

Voor afstandsbepaling wordt gebruik gemaakt van GPS, dit door middel van een GPS-chip ingebouwd in je toestel. Wat geeft zo'n chip? Dat geeft de GPS-positie, simpelweg breedte- en lengtegraden zoals je op een wereldkaart aantreft. Je toestel houdt bijvoorbeeld elke seconde een punt bij en berekend daaruit de afstand, rekening houdend met het feit dat de afstand tussen lengtegraad verschillend is alnaargelang de breedtegraad enzo.

Hoogtes? Neen, niets daarvan. Daarvoor hebben fietsGPS'en een luchtdruksensor, door de verandering in luchtdruk kan de verandering in hoogte gemeten worden. Vergeet echter niet dat de luchtdruk door de dag heen schommelt, dus 100% precies is dit niet

En kan een GPS er naast zitten op vlak van lengte? Is een GPS correcter dan een fietscomputer? Als jij je wielomtrek 100% correct instelt (dus gemeten terwijl je op je fiets zit, tot op de mm nauwkeurig) zal dit correcter zijn. Want een GPS gebruikt referentiepunten, het neemt bijvoorbeeld elke second een punt, trekt lijnen tussen die punten en berekent daaruit die afstand. Maar elke second, aan 30km/h, dat is wel 8,3333 meter! Dus stel u ne snellen bocht voor die ge aan 30 neemt, zet elke 8 meter een paaltje, trek daar lijntjes tussen en meet die lijnen. En het verdict: dit is korter dan de echt gereden afstand! Niet veel, maar wel een beetje. Daar maakt je fiets-GPS dus een fout. En stel dat er elke halve seconde, of zelfs kwart seconde een punt genomen worden (wat mij ten zeerste zou verbazen), dan wordt het preciezer, maar nooit exact. Daar komt dan nog eens de precisie van het GPS-systeem zelf bij, afwijkingen worden daar helaas ook niet in cm uitgedrukt. Dus neen, een GPS is niet preciezer.

Wacht, er is nog de wiskunde: we kunnen die punten interpoleren en de exacte kromme bepalen! Ja, dat kan. Maar wie gelooft er dat een GPS die duizenden punten die hij op je ritje verzamelt gaat interpoleren weet niet hoe verdomd rekenintensief dat wel niet is. Als je dan nog wil dat continu je gereden afstand getoond kan worden, dan mag je al een hele computer meezeulen.

En hopelijk is de mythe die hier op het forum veel te vaak te lezen valt, dat GPS je gereden afstand exact weergeeft en altijd correcter is dan een fietscomputer, nu de wereld uit.
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

Icebreaker schreef:Genoeg gezever gelezen hier, dit is hoe een GPS toestel als bijvoorbeeld een Garmin edge ongeveer werkt:

Voor afstandsbepaling wordt gebruik gemaakt van GPS, dit door middel van een GPS-chip ingebouwd in je toestel. Wat geeft zo'n chip? Dat geeft de GPS-positie, simpelweg breedte- en lengtegraden zoals je op een wereldkaart aantreft. Je toestel houdt bijvoorbeeld elke seconde een punt bij en berekend daaruit de afstand, rekening houdend met het feit dat de afstand tussen lengtegraad verschillend is alnaargelang de breedtegraad enzo.

Hoogtes? Neen, niets daarvan. Daarvoor hebben fietsGPS'en een luchtdruksensor, door de verandering in luchtdruk kan de verandering in hoogte gemeten worden. Vergeet echter niet dat de luchtdruk door de dag heen schommelt, dus 100% precies is dit niet

En kan een GPS er naast zitten op vlak van lengte? Is een GPS correcter dan een fietscomputer? Als jij je wielomtrek 100% correct instelt (dus gemeten terwijl je op je fiets zit, tot op de mm nauwkeurig) zal dit correcter zijn. Want een GPS gebruikt referentiepunten, het neemt bijvoorbeeld elke second een punt, trekt lijnen tussen die punten en berekent daaruit die afstand. Maar elke second, aan 30km/h, dat is wel 8,3333 meter! Dus stel u ne snellen bocht voor die ge aan 30 neemt, zet elke 8 meter een paaltje, trek daar lijntjes tussen en meet die lijnen. En het verdict: dit is korter dan de echt gereden afstand! Niet veel, maar wel een beetje. Daar maakt je fiets-GPS dus een fout. En stel dat er elke halve seconde, of zelfs kwart seconde een punt genomen worden (wat mij ten zeerste zou verbazen), dan wordt het preciezer, maar nooit exact. Daar komt dan nog eens de precisie van het GPS-systeem zelf bij, afwijkingen worden daar helaas ook niet in cm uitgedrukt. Dus neen, een GPS is niet preciezer.

Wacht, er is nog de wiskunde: we kunnen die punten interpoleren en de exacte kromme bepalen! Ja, dat kan. Maar wie gelooft er dat een GPS die duizenden punten die hij op je ritje verzamelt gaat interpoleren weet niet hoe verdomd rekenintensief dat wel niet is. Als je dan nog wil dat continu je gereden afstand getoond kan worden, dan mag je al een hele computer meezeulen.

En hopelijk is de mythe die hier op het forum veel te vaak te lezen valt, dat GPS je gereden afstand exact weergeeft en altijd correcter is dan een fietscomputer, nu de wereld uit.
Oh my god ,Thanks , eindelijk =D> =D> =D> =D>

En den eersten die hier nu nog een vrage durft over stellen of bovenstaande in twijfel trekken komek persoonlijk...... :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Ozz
Mountainbiker
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 25 apr 2011 20:49
Rijdt met: Scott Scale 29 PRO

Bericht door Ozz »

:P :P :P lol

Dus een Garmin met cadans-snelheidsensor zou mits correcte instelling van de wielomtrek dan wel de juiste afstand weergeven?
Plaats reactie