Verschillende afstanden
Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Het verschil van 3 km lijkt me ook deels te liggen aan het feit dat je nooit exact dezelfde lijn rijdt.
De ene rijdt ook al veel meer recht door dan de andere, daarmee bedoel ik dat de ene meer slalom rijdt zeg maar, wat ook wel wat meer meters betekend.
En op grotere kruispunten ed. kan jo ook ee aantal meters vershcil hebben...
De ene rijdt ook al veel meer recht door dan de andere, daarmee bedoel ik dat de ene meer slalom rijdt zeg maar, wat ook wel wat meer meters betekend.
En op grotere kruispunten ed. kan jo ook ee aantal meters vershcil hebben...
Kijk eens bij je instellingen of je plaats op de weg kan uitschakelen (gaat zeker bij een edge maar ben niet zeker of dat bij jouw toestel gaat)Mistersvekke schreef:500m op 100km vink nu nog ni zo'n ramp, bij ons scheelde 't ruim 3km op een tochtje van 35km. Mss heeft het ook te maken welk type gps: ik heb een Dakota 20 mss minder nauwkeurig dan de edge modellen?
Zie waarom: http://www.gpscenter.be/forum/viewtopic ... 60be0bb109
- ThaDoc
- Mountainbiker
- Berichten: 767
- Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
- Rijdt met: ne rood/witte
- Contacteer:
De GSC-10 van Garmin heeft 2 functies: cadans en snelheidsmeting (2 verschillende magneten trouwens).Icebreaker schreef:Een cadanssensor is voor cadans, snelheid kan je daar niet uit afleiden. Versnelling eventueel wel, op voorwaarde dat je niet schakelt. Het zou me dan ook verbazen dat ze zich op de cadanssensor gaan baseren.
De snelheidsensor daarvoor gebruiken zou kunnen, maar ik heb geen ervaring met hoe snel een edge update.
De Edge 800 gebruikt wel degelijk deze sensor voor snelheidsmeting.
- ThaDoc
- Mountainbiker
- Berichten: 767
- Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
- Rijdt met: ne rood/witte
- Contacteer:
Ik heb even nog wat opzoekwerk gedaan. Blijkbaar kan een GPS wel rekening houden met de hoogte indien hij minstens 4 sattelieten kan 'zien'.Mistersvekke schreef:Als je nu bv. een toer rijd van 50km met een 750hm's. Dan is deze toch op een GPS maar een 48.5km??
Aangezien je GPS dus geen regening houd met hellingen die je naar boven en naar beneden rijdt. Juist??
Je rijdt de 750m vlak of je rijdt diezelfde 750m kaarsrecht tegen ne muur omhoog( tis ma een fictieve gedachte hé ).
De 750m vlak zal zowel op de GPS als met de gewone fietscomputer juist gemeten zijn. Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???
'k hoop da iemand aan mijnen uitleg wa uit kan :)
Citaat van een ander forum:
"met 4 of meer satellieten heb je een uniek snijpunt, in alle 3 dimensies. Hoe meer satellieten hoe nauwkeuriger de positiebepaling. Probleem is alleen dat dat de positie ten opzichte van de satellieten is, niet de positie op de aarde.
Om de positie op de aarde te bepalen wordt de vorm van de aarde gemodelleerd om de positie in breedtegraad en lengtegraad te krijgen. Daarvoor wordt bij GPS standaard het WGS 84 model gebruikt (Uitleg over WGS 84). Dit model werkt met behoorlijk grote blokken en is er vooral op gericht een goede 2D positie te kunnen berekenen en minder om een goede hoogteberekening te doen. Je krijgt dus de hoogte boven het WGS 84 model van de aarde.
Het WGS 84 model is inmiddels wat ouder (uit 1984) dus een GPS ontvanger die een moderner model gebruikt kan veel nauwkeuriger zijn in de hoogte. Dit is overigens iets dat in de software van de GPS ontvanger zit en heeft dus niets met de kaarten van een navigatiesysteem te maken."
-
- Mountainbiker
- Berichten: 220
- Lid geworden op: do 10 feb 2011 17:07
Bericht door Icebreaker »
Strikt gezien kan het, maar GPS-systemen werken voor zover ik weet enkel met de lengte- en breedtegraden. Wat ook de verklaring is van de luchtdruksensor in fietsGPS'en.ThaDoc schreef:Ik heb even nog wat opzoekwerk gedaan. Blijkbaar kan een GPS wel rekening houden met de hoogte indien hij minstens 4 sattelieten kan 'zien'.Mistersvekke schreef:Als je nu bv. een toer rijd van 50km met een 750hm's. Dan is deze toch op een GPS maar een 48.5km??
Aangezien je GPS dus geen regening houd met hellingen die je naar boven en naar beneden rijdt. Juist??
Je rijdt de 750m vlak of je rijdt diezelfde 750m kaarsrecht tegen ne muur omhoog( tis ma een fictieve gedachte hé ).
De 750m vlak zal zowel op de GPS als met de gewone fietscomputer juist gemeten zijn. Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???
'k hoop da iemand aan mijnen uitleg wa uit kan :)
Edit: En dan bedoel ik eenvoudige GPS-systemen hé, geen state-of-the-art toepassingen zoals bijvoorbeeld die van het Amerikaans leger Gewone GPS-chips geven doorgaans enkel lengte- en breedtegraad als output.
GPS systemen die een een deftige hoogte meting kunnen uitvoeren komen al gauw op een 20.000€ Ik denk niet dat er iemand met zoiets op zijn bike rondrijdIcebreaker schreef:Strikt gezien kan het, maar GPS-systemen werken voor zover ik weet enkel met de lengte- en breedtegraden. Wat ook de verklaring is van de luchtdruksensor in fietsGPS'en.ThaDoc schreef:Ik heb even nog wat opzoekwerk gedaan. Blijkbaar kan een GPS wel rekening houden met de hoogte indien hij minstens 4 sattelieten kan 'zien'.Mistersvekke schreef:Als je nu bv. een toer rijd van 50km met een 750hm's. Dan is deze toch op een GPS maar een 48.5km??
Aangezien je GPS dus geen regening houd met hellingen die je naar boven en naar beneden rijdt. Juist??
Je rijdt de 750m vlak of je rijdt diezelfde 750m kaarsrecht tegen ne muur omhoog( tis ma een fictieve gedachte hé ).
De 750m vlak zal zowel op de GPS als met de gewone fietscomputer juist gemeten zijn. Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???
'k hoop da iemand aan mijnen uitleg wa uit kan :)
Edit: En dan bedoel ik eenvoudige GPS-systemen hé, geen state-of-the-art toepassingen zoals bijvoorbeeld die van het Amerikaans leger Gewone GPS-chips geven doorgaans enkel lengte- en breedtegraad als output.
- Sandcrawler
- Mountainbiker
- Berichten: 1721
- Lid geworden op: vr 20 feb 2009 12:27
- Rijdt met: Ne Witte En Ne Zwarte Met Zonder Versnellingen En Nen Blauwe Mej Volwassen Wielen
Bericht door Sandcrawler »
Nen Hope zever en waarheden gelezen,maar genen ene die vraagt op welke manier de Sigma 'juist' is ingesteld.
Juist?
Juist?
- Mistersvekke
- Mountainbiker
- Berichten: 373
- Lid geworden op: wo 03 feb 2010 11:29
- Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme/ Kona Kahuna/ Scott Addict 10
- Contacteer:
Re: Verschillende afstanden
Bericht door Mistersvekke »
Mistersvekke schreef:Ik ben daarnet een toerke gaan doen met de mtb. Toen we terug thuis kwamen had ik 32.8km. op de teller en mijn schoonvader 36.1km.
Ik: Dakota 20 met Garmin Topo Benelux
Schoonvader: Sigma BC 2209 MHR
De Sigma is juist ingesteld, na 't ritje nog eens nageken en ja beide zijn gereset voor we vertrokken zijn. Is het mogelijk dat mijn GPS een foute meting doet, of zijn de Sigma computers niet zo nauwkeurig? Een paar honderd meter zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dat het verschil 3.3km. is op een ritje van +/-35km. vink toch wa aan de hoge kant.
Iemand ervaring hiermee?
- gunther.kint
- Mountainbiker
- Berichten: 333
- Lid geworden op: di 31 mei 2011 21:40
- Rijdt met: Cube Elite HPC Pro
- Contacteer:
Bericht door gunther.kint »
Van die hoogtemeters, hoe zit dat dan met mijn android gsm waar ik de hoogtemeters mee meet? (Met mytracks) dat is puur op sateliet he mannen. En we hebben de waarden al vergeleken met een garmin edge 800 toestel (weet niet of die met satteliet of barometer werkt) en op 900Hm zitten we maar met 40Hm verschil...