Verschillende afstanden

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
Mistersvekke
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 03 feb 2010 11:29
Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme/ Kona Kahuna/ Scott Addict 10
Contacteer:

Verschillende afstanden

Bericht door Mistersvekke »

Ik ben daarnet een toerke gaan doen met de mtb. Toen we terug thuis kwamen had ik 32.8km. op de teller en mijn schoonvader 36.1km.
Ik: Dakota 20 met Garmin Topo Benelux
Schoonvader: Sigma BC 2209 MHR

De Sigma is juist ingesteld, na 't ritje nog eens nageken en ja beide zijn gereset voor we vertrokken zijn. Is het mogelijk dat mijn GPS een foute meting doet, of zijn de Sigma computers niet zo nauwkeurig? Een paar honderd meter zou ik nog kunnen begrijpen. Maar dat het verschil 3.3km. is op een ritje van +/-35km. vink toch wa aan de hoge kant.

Iemand ervaring hiermee?
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Bericht door De Wreter »

Al veel ervaren dat verschil GPS - fietscomputer al gauw een km per uur bedraagt.

Fietscomputer houdt geen rekening met vervorming van de band = kleinere wieldiameter terwijl je rijdt = meer omwentelingen = sneller en meer km/h met fietscomputer.
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Bericht door Metalcis »

ikzelf en enkele deelnemers hebben het op onze eigen TT ook mogen ervaren.

Wie met een fietscomputer reed kwam op de lange afstand allemaal tussen de 50 à 51 km uit. Wie met GPS toestel reed ( ik oa. ) kwam slechts op een 45 km uit.

Af en toe eens mindere ontvangst in dicht beboste gebieden kan op een GPS al verschil maken. Kwam zelf op een bepaald moment uit op een hoogte van 120 m terwijl het hoogste punt van Waasmunster 35 m is.
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Metalcis schreef: Af en toe eens mindere ontvangst in dicht beboste gebieden kan op een GPS al verschil maken. Kwam zelf op een bepaald moment uit op een hoogte van 120 m terwijl het hoogste punt van Waasmunster 35 m is.
Af en toe eens mindere ontvangst heeft bij GPS geen invloed op het aantal afgelegde kilometers. Af en toe GEEN ontvangst natuurlijk wel, tenzij je een cadanssensor gebruikt.
Ook de hoogtemeters die fout zijn hebben totaal niets te maken met afstand, dit is een volledig ander gegeven.
Gebruikersavatar
Metalcis
Mountainbiker
Berichten: 156
Lid geworden op: di 30 dec 2003 23:56
Rijdt met: Specialized Stumpjumper FSR 2011

Bericht door Metalcis »

Ook de hoogtemeters die fout zijn hebben totaal niets te maken met afstand, dit is een volledig ander gegeven.
Weet ik maar wil maar aantonen dat GPS er ook kan naast zitten
Gebruikersavatar
Samuel
Mountainbiker
Berichten: 399
Lid geworden op: za 11 aug 2007 10:52
Rijdt met: 1 voor de winter 1 voor de zomer 1 voor de baan

Bericht door Samuel »

Hoogte wordt gemeten door vergelijking van atmosferische druk en niet op gps signalen. Dus als het weer wat verandert kunnen er fouten insluipen.
Afstand wordt berekend op gps signaal. Maw accuraat.
Reken maar dat je gps juist is. Met de nieuwe gps toestellen vallen signalen niet meer weg onder de bomen, wel in tunnels en hier en daar in een vallei.
Heb een maat die nooit traint maar ooit beweerde dat hij zonder probleem gemiddeld 35 reed, doe maar een gok of hij met een gps of met een tellertje reed. :lol:
Gebruikersavatar
Mistersvekke
Mountainbiker
Berichten: 373
Lid geworden op: wo 03 feb 2010 11:29
Rijdt met: Kona Hei Hei Supreme/ Kona Kahuna/ Scott Addict 10
Contacteer:

Bericht door Mistersvekke »

Als je nu bv. een toer rijd van 50km met een 750hm's. Dan is deze toch op een GPS maar een 48.5km??
Aangezien je GPS dus geen regening houd met hellingen die je naar boven en naar beneden rijdt. Juist??

Je rijdt de 750m vlak of je rijdt diezelfde 750m kaarsrecht tegen ne muur omhoog( tis ma een fictieve gedachte hé ).
De 750m vlak zal zowel op de GPS als met de gewone fietscomputer juist gemeten zijn. Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???

'k hoop da iemand aan mijnen uitleg wa uit kan :)
Gebruikersavatar
KUBA
Mountainbiker
Berichten: 1210
Lid geworden op: zo 19 okt 2008 19:42
Rijdt met: Speci Stumpjumper , Canyon Grand Canyon CF SLX RS1.LTD , Rocky Mountain Element 70 RSL

Bericht door KUBA »

Mistersvekke schreef:Als je nu bv. een toer rijd van 50km met een 750hm's. Dan is deze toch op een GPS maar een 48.5km??
Aangezien je GPS dus geen regening houd met hellingen die je naar boven en naar beneden rijdt. Juist??

Je rijdt de 750m vlak of je rijdt diezelfde 750m kaarsrecht tegen ne muur omhoog( tis ma een fictieve gedachte hé ).
De 750m vlak zal zowel op de GPS als met de gewone fietscomputer juist gemeten zijn. Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???

'k hoop da iemand aan mijnen uitleg wa uit kan :)
T'is wa ingewikkeld uitgelegd maar allez ge hebt gelijk :wink: , enkel ne gps MET wielsensor geeft de juiste afstand , ZONDER geeft deze de afstand weer in "vogelvlucht" dus tussen punt A en B zonder rekening te houden met de extra afstand gecreërd door hoogteverschillen.
Gebruikersavatar
ThaDoc
Mountainbiker
Berichten: 767
Lid geworden op: wo 22 sep 2010 21:14
Rijdt met: ne rood/witte
Contacteer:

Bericht door ThaDoc »

Zo had ik er nog niet over nagedacht :-?
Dan zou elke auto GPS er een paar honderd kilometer naast zitten als je bv vanuit België naar Zuid-Frankrijk een trip ingeeft via de bergen in het oosten?
darrigade
Mountainbiker
Berichten: 354
Lid geworden op: do 20 jan 2005 22:21
Rijdt met: Gary Fisher

Bericht door darrigade »

Mistersvekke schreef:Als je nu bv. een toer rijd van 50km met een 750hm's. Dan is deze toch op een GPS maar een 48.5km??
Aangezien je GPS dus geen regening houd met hellingen die je naar boven en naar beneden rijdt. Juist??

Je rijdt de 750m vlak of je rijdt diezelfde 750m kaarsrecht tegen ne muur omhoog( tis ma een fictieve gedachte hé ).
De 750m vlak zal zowel op de GPS als met de gewone fietscomputer juist gemeten zijn. Maar rij je de 750m dan tegen de muur omhoog zal op de GPS 0m staan maar wel 750HM's en op de fietscomputer 750m en 750HM's staan. Juist???

'k hoop da iemand aan mijnen uitleg wa uit kan :)
Inderdaad juist als je loodrecht naar boven rijdt; nog nooit tegenkomen. Het ander extreme is dat je een constante helling oprijdt tot de helft en dan weer naar beneden. Dan is het verschil ongeveer 22 meter. Dus verwaarloosbaar.
Plaats reactie