Verslijten Schijven? remmen niet meer goed

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
keké
Mountainbiker
Berichten: 323
Lid geworden op: di 18 jul 2006 23:29
Rijdt met: Cube Reaction sl

Verslijten Schijven? remmen niet meer goed

Bericht door keké »

Hallo, ik heb al effe een probleem met men schijfremmen.

Ik heb ze al wat opgeschuurd voor de eventuele vettigheid eraf te krijgen zonder resultaat.

Mijn probleem is dat ze niet meer zo direct en krachtig remmen als voordien. plus dat er nog eens feel lawaai bij komt.

Nu als ik mijn fiets heb afgespoten, en de remmen nat zijn, werken ze als nieuw.

Iemand een idee hoe dit komt? mijn plaketten zijn nog ok.
Gebruikersavatar
RockShark
Kerstman
Berichten: 1609
Lid geworden op: do 22 jun 2006 13:44

Bericht door RockShark »

Ik had dit probleem kort geleden ook, bij mij lag het aan verglaasde remblokken (door teveel slepend te remmen). Bij mij heeft het geholpen door verschillende spurtjes te trekken en dan alles toe te gooien (pas op voor het overkop gaan bij de voorrem).
Gebruikersavatar
DodgeW200
Mountainbiker
Berichten: 679
Lid geworden op: di 24 feb 2009 10:55
Rijdt met: Kona HeiHei Deluxe custom

Bericht door DodgeW200 »

een remschijf is ongeveer 2mm dik als ze nieuw zijn (beetje merk afhankelijk).
als ze maar 1,5 à 1,6mm nemeer zijn is het zeker tijd voor nieuwe.

dunner schijven worden warmer (minder materiaal om op te warmen) en zetten hun dus ook sneller krom (slepen meer) waardoor ze nog warmer worden.
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

Hoe lang heb je die schijf al zitten ?

Als je voor en achter met dezelfde diameter zit kan je ze gewoon eens van plaats wisselen, weet je direct of 't de schijf is.

Ik zou de remblokjes ook eens even met schuurpapier bewerken, want die kunnen inderdaad zoals hierboven al aangegeven verglaasd zijn.
Gebruikersavatar
keké
Mountainbiker
Berichten: 323
Lid geworden op: di 18 jul 2006 23:29
Rijdt met: Cube Reaction sl

Bericht door keké »

Ik zal de schijven eens nakijken met mijne schuifmaat. als ik ze wissel van plaats blijft het hetzelfde. ik heb deze fiets ongeveer 3 jaar. elke week zeker 1 tot 3 keer mee gereden. i 'll check it out
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

keké schreef:Ik zal de schijven eens nakijken met mijne schuifmaat. als ik ze wissel van plaats blijft het hetzelfde. ik heb deze fiets ongeveer 3 jaar. elke week zeker 1 tot 3 keer mee gereden. i 'll check it out
Als beide schijven exact het zelfde doen dan ligt het niet aan de schijven volgens mij
Gebruikersavatar
keké
Mountainbiker
Berichten: 323
Lid geworden op: di 18 jul 2006 23:29
Rijdt met: Cube Reaction sl

Bericht door keké »

ik heb er meteen werk van gemaakt en eens men mekaniek-talenten aangesproken.

Er zit wel degelijk wat slijtage op de schijven ( iets wat uitgedund ). Maar heb ook gemerkt dat de schijf niet echt mooi in het midden tussen de rem-blokken stond. Ik heb een dunne rondel van een paar tienden/mm tussen de schijf en mijn wiel gestoken. zodat hij wel in het midden staat en de 2 zuigertjes van de remklauw eve veel drukken. Wat niet het geval was, mijn schijf werd wat naar een kant geduwd door een zuiger.

Ook heb ik de schijf en rem-plaketten eens goed gewarmd met de brander. zodat de vettigheid er meteen af gebrand is.

Het resultaat mag er zijn. enkele keren goed geremd en getest met de conclusie dat alles ok is en als nieuw werkt.

Toch bedankt vr de reacties
Gebruikersavatar
Hubertje
Mountainbiker
Berichten: 10986
Lid geworden op: di 22 mar 2005 14:06
Rijdt met: in de maak..
Contacteer:

Bericht door Hubertje »

Plaketen opwarmen met de brander.. Zo verglaas je ze dus.
Gebruikersavatar
tafelpoot
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: di 21 okt 2003 18:17
Rijdt met: Granville Mahone SL
Contacteer:

Bericht door tafelpoot »

keké schreef: Ook heb ik de schijf en rem-plaketten eens goed gewarmd met de brander. zodat de vettigheid er meteen af gebrand is.
lijkt mij gevaarlijk om de schijf te plooien... ik ken wel niet zo veel van die dingen maar ik zou die schijf eerder met dreft proberen te ontvetten dan ze te verwarmen...
kimba
Mountainbiker
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 19 jul 2010 07:07
Rijdt met: Trek 6700 disc 2010

Bericht door kimba »

keké schreef:ik heb er meteen werk van gemaakt en eens men mekaniek-talenten aangesproken.

Er zit wel degelijk wat slijtage op de schijven ( iets wat uitgedund ). Maar heb ook gemerkt dat de schijf niet echt mooi in het midden tussen de rem-blokken stond. Ik heb een dunne rondel van een paar tienden/mm tussen de schijf en mijn wiel gestoken. zodat hij wel in het midden staat en de 2 zuigertjes van de remklauw eve veel drukken. Wat niet het geval was, mijn schijf werd wat naar een kant geduwd door een zuiger.

Ook heb ik de schijf en rem-plaketten eens goed gewarmd met de brander. zodat de vettigheid er meteen af gebrand is.

Het resultaat mag er zijn. enkele keren goed geremd en getest met de conclusie dat alles ok is en als nieuw werkt.

Toch bedankt vr de reacties
T is veel veiliger om even met schuurpapier (niet grof) even over de blokjes en de schijf te gaan. Hitte is slecht voor remmen.

Wat je ook kan doen ipv er iets tussen te monteren is de remklauw lossen, het wiel doen draaien en dan enkele keren remmen, zo een paar keer en de laatste keer gewoon de rem dicht houden en terug aanspannen. (Das toch wat ik doe)

Misschien begrijp k u zin niet goed, maar als een van de zuigers meer/minder druk geeft, zou k de klauwen toch een goed reinigen zodat alles terug even goed en gelijk werkt, anders ga je nooit volledige remkracht hebben en gaan u blokjes veel sneller slijten
Plaats reactie