heeft MTB een toekomst ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Bericht door jaro »

Foxy schreef:
glimburger schreef:
wat foto's van de bos zoals die er nu bij ligt?
https://picasaweb.google.com/1034614916 ... 5762636386
ziet er bekend uit. Hier net van hetzelfde in de bossen.
Hier ook van hetzelfde. :evil: :evil:
Gebruikersavatar
urbambo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: za 02 mei 2009 14:24
Rijdt met: Ktm ultra sport

Bericht door urbambo »

In het natuurgebied waar ik regelmatig ga mtb-en is er een onderdeel van een vaste bloso mtb route en passeren er jaarlijks misschien wel meer dan 5 toertochten door het domein. Als je er een paar weken na een toertocht door rijdt is daar bijna niets meer van te merken.
Alleen in de buurt van het crossparkoer (niet voor crossmoto's of quads) en op de vaste mtb route kan je nog veel bandensporen vinden, maar daar komen normaalgezien geen wandelaars.
Die beschikken over hun eigen wandelpaden en hebben dus niks te klagen, en ook de ruiters hebben hun eigen stroken.

Een zeer sport-minded natuurdomein dus zoals er veel meer zouden mogen/moeten zijn.
Blijkbaar is het daar wel perfekt mogelijk om een mooi natuurgebied met respekt voor fauna en flora te combineren met sport en recreatie.
Wat daar kan moet toch elders ook lukken?

En ik vind ook dat men dringend werk mag beginnen maken van een paar crossparkoers in bijvoorbeeld industriezones, waar je je met een crossmoto of quad kunt uitleven.
Ik droom er namelijk van om een quad te hebben, maar ik stoot telkens weer op het (terechte) argument dat je er in onze streek nergens mee off road mag/kan rijden. :(




-JP-
Mountainbiker
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 19 dec 2008 17:54
Rijdt met: Radon Black Sin 2015/Moozes Boreas 2011

Bericht door -JP- »

Vandaag met de TT van Gelrode al mogen ondervinden dat Tienbunder off-limits is :( Ze hebben Tienbunder volledig rechts laten liggen en bleven schoon op de weg evenwijdig aan de e314.
t.mainz
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 18 apr 2011 11:28
Rijdt met: geen MTB, wel gewone fiets

Bericht door t.mainz »

Dag iedereen,

Ik, Torsten Mainz, ben medewerker bij Natuurpunt, en op die manier ook betrokken bij de plannen rond het Tienbundersbos.

Ik ben even door dit forum gefietst en kan alvast meegeven dat er geen reden is tot ongerustheid. Het klopt dat 35 ha van het Tienbundersbos in 2010 in eigendom is gekomen van Natuurpunt en dat daar dit jaar nog een schijf van 30 ha bij komt.
Maar aangezien we onze basisgedachte ‘Natuur voor iedereen’ ook echt menen willen we in het Tienbundersbos ook ruimte laten voor zachte recreatie. Voor wandelaars, maar ook voor ruiters en mountainbikers. Voor harde, gemotoriseerde recreatie kan dit niet aangezien de wetgeving hier een verbod oplegt. Motoren en quads zijn wettelijk niet toegelaten in bos, ook niet op de boswegen.

Voor de zachte recreatie zal er bij de gedetailleerde uitwerking van het beheerplan voor dit gebied ook een toegankelijkheidsregeling worden opgesteld. Daarbij zal rekening houdende met de draagkracht van het gebied een netwerk van paden worden opengesteld voor wandelaars. Voor fietsers/mountainbikers en ruiters zal er elk een route uitgestippeld worden doorheen het Tienbundersbos. We zullen, uitgaande van de bestaande officiële mountainbike- en ruiterroutes in de directe omgeving, een voorstel uitwerken van een route doorheen het Tienbundersbos. Nadien zullen we met dat voorstel rond de tafel gaan zitten met geïnteresseerde locale mountainbike- en ruiterverenigingen om dit samen te bespreken.
Het blijft natuurlijk wel zo dat we op eigendom van Natuurpunt zitten, en dat wij zoals elke privé-eigenaar (stel u even voor dat het niet gaat over het Tienbundersbos maar over uw eigen tuin) dus graag onze eigen visie herkennen in de finale plannen.

Het uitwerken van het omvangrijke beheerplan en dus ook van de toegankelijkheidsregeling is wel pas voorzien voor de tweede helft van 2011 en allicht ook nog in 2012, dus het overleg is nog niet voor meteen.
Tot die tijd geldt de zogenaamde principiële toegankelijkheid. Dit betekent dat wandelen, fietsen/mountainbiken en ruiteren in de tussentijd toegestaan wordt op alle opengestelde boswegen (maar dus niet op de boswegen die uit gebruik zijn genomen, niet in de bosbestanden zelf, en dus evenmin op de illegaal aangelegde trajecten in die bosbestanden).
Voor toertochten en andere georganiseerde activiteiten moet voor elke activiteit wel telkens de toelating van Natuurpunt worden aangevraagd. Dat is zo voor alle privé-eigendom waarover het parcours loopt en geldt dus ook wanneer zo’n tocht door het Tienbundersbos gaat. Mocht je plannen in die richting hebben kan je een kaart met het voorziene traject en een beknopte beschrijving van de activiteit mailen naar het mailadres vermeld in de quote aan het begin van deze topic.

Ik hoop hiermee meer duidelijkheid te hebben gegeven rond de toekomst van zachte recreatie in het Tienbundersbos. En ik hoop ook dat wandelaars, fietsers/mountainbikers en ruiters de inspanningen van Natuurpunt om zijn gebieden voor de zachte recreant open te stellen weten te waarderen. Immers, waar in het verleden steeds meer voor natuur en recreatie interessante gebieden zijn verdwenen of werden afgesloten door eigenaars zijn de Natuurpunt-gebieden in de regio zoals Vorsdonkbos, Molenheide, Averbode Bos & Heide, … en nu ook het Tienbundersbos vaak de laatst overgebleven beschikbare stukken voor die natuur en die recreatie. We hebben er dus allebei, recreanten én natuurbeschermers, baat bij om samen te ijveren voor deze gebieden en er in onderling respect mee om te gaan: Natuurpunt door oog te hebben voor de recreanten en alle recreanten van hun kant door ook oog te hebben voor doelstellingen van Natuurpunt rond natuurbehoud en -ontwikkeling.

Beste groeten,
Torsten Mainz
quab
Mountainbiker
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 31 mar 2010 11:13
Rijdt met: Cube

Bericht door quab »

Als je weet met wiens geld natuurpunt bossen aankoopt, vind ik onderstaande stelling aanmatigend en arrogant. U noemt zichzelf een privé-eigenaar?. Moeten we ons gelukkig prijzen en dank u zeggen dat we er nog door mogen tout court??

De aangekochte gebieden worden/zijn voor mijn part STAATSEIGENDOM, betaald met belastingsgeld, en géén privé-eigendom; en het genot ervan hoort voor mijn part toe aan diegene die ervoor betaald hebben. En niet een paar geitewollen-sokkendragers.
t.mainz schreef: Het blijft natuurlijk wel zo dat we op eigendom van Natuurpunt zitten, en dat wij zoals elke privé-eigenaar (stel u even voor dat het niet gaat over het Tienbundersbos maar over uw eigen tuin) dus graag onze eigen visie herkennen in de finale plannen.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

=D>
+1
Met lede ogen en vol tranen, heb ik kennis gemaakt met de situatie hier in As (terril verboden voor mountainbiker)...waar ik ook belasting op betaal, hebben ze een deel van dat geld misbruikt om de pispalen te maken (pictogram VO1= een fietser met een rooi streep erop) neer te potten...zondag zag ik een bende met labradors uit vooral Nederland op de smalle paden dat crossers en MTB gedaan hebben, wandelen met honderden. We zijn daar als de paria's onder de zacht recreanten , en als parasieten door ABN behandeld.
Het komt erop neer als dit: MOUNTAINBIKER, ROT OP !!!! Ga de baan op, want hier hoor je niet thuis te zijn.
:(
Ik begin dat circus ook te haten, en mijn lidmaatschap aan natuurvereniging gewoon niet meer te hernieuwen. Als we niet meer in de natuur mogen, dan hebben ze onze centen ook niet nodig.
Vwalla, ' t is van mijn hart.
Gebruikersavatar
urbambo
Mountainbiker
Berichten: 188
Lid geworden op: za 02 mei 2009 14:24
Rijdt met: Ktm ultra sport

Bericht door urbambo »

quab schreef:Als je weet met wiens geld natuurpunt bossen aankoopt, vind ik onderstaande stelling aanmatigend en arrogant. U noemt zichzelf een privé-eigenaar?. Moeten we ons gelukkig prijzen en dank u zeggen dat we er nog door mogen tout court??

De aangekochte gebieden worden/zijn voor mijn part STAATSEIGENDOM, betaald met belastingsgeld, en géén privé-eigendom; en het genot ervan hoort voor mijn part toe aan diegene die ervoor betaald hebben. En niet een paar geitewollen-sokkendragers.
t.mainz schreef: Het blijft natuurlijk wel zo dat we op eigendom van Natuurpunt zitten, en dat wij zoals elke privé-eigenaar (stel u even voor dat het niet gaat over het Tienbundersbos maar over uw eigen tuin) dus graag onze eigen visie herkennen in de finale plannen.
Ik denk dat meneer Mainz hier op een beschaafde manier probeert duidelijk te maken dat de mtb-ers daar langs hem en zijn natuurpunt zullen moeten passeren als ze in de toekomst nog door dat bos willen rijden.

Je zou Mr. Mainz dus misschien beter te vriend houden i.p.v. hem te schofferen. :lol:


Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Een mens heeft recht op spreken, en mag zijn of haar gevoelens op dit forum ventileren. Waar anders zou je kunnen of mogen klagen ??? Aan de bron ? Meestal zul je geen antwoord krijgen, heb vorige week bij lim.abn gemaild en noppe..stilte en nog eens stilte: ze zeggen" we hebben de palen gezet, hoog genoeg, bijna 2 mt hoog (echt waar)...dus is het voor ons afgelopen. En wij ? Wel, gewoon doorgaan en in overtreding leven, we hebben gewoon geen keuzes. Nog iets: donderdag zat ik hier in As bij een kameraad, en hij en een vriend van hem waren enkele jaren geleden fervente crossers, die vaak de terril deden en de bossen. Omdat er overal problemen zich voordeden, daar mag het niet, daar is het verboden, hebben ze allebei hun enduro's verkocht, met pijn in het hart, en ja hoor, alle twee een MTB gekocht...en nu kom je dit onrecht tegen !!! Het is om te janken mannen, geloof me. Foei foei.... :cry:
zero
Mountainbiker
Berichten: 310
Lid geworden op: di 10 jun 2008 20:42
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door zero »

t.mainz schreef: Voor de zachte recreatie zal er bij de gedetailleerde uitwerking van het beheerplan voor dit gebied ook een toegankelijkheidsregeling worden opgesteld
Voor fietsers/mountainbikers en ruiters zal er elk een route uitgestippeld worden doorheen het Tienbundersbos. We zullen, uitgaande van de bestaande officiële mountainbike- en ruiterroutes in de directe omgeving, een voorstel uitwerken van een route doorheen het Tienbundersbos.
bedankt voor uw antwoord, toch heb ik nog enkele vragen.
hoe is de situatie nadat jullie de routes hebben uitgestippeld?
zijn dan nog altijd al de paden voor iedereen beschikbaar? of moet je dan op de MTB route blijven.
t.mainz schreef: Tot die tijd geldt de zogenaamde principiële toegankelijkheid. Dit betekent dat wandelen, fietsen/mountainbiken en ruiteren in de tussentijd toegestaan wordt op alle opengestelde boswegen
Voor toertochten en andere georganiseerde activiteiten moet voor elke activiteit wel telkens de toelating van Natuurpunt worden aangevraagd.
waarom kan deze situatie niet permanent worden?
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Bericht door Den Deze »

jaro schreef:
Foxy schreef:
glimburger schreef:
wat foto's van de bos zoals die er nu bij ligt?
https://picasaweb.google.com/1034614916 ... 5762636386
ziet er bekend uit. Hier net van hetzelfde in de bossen.
Hier ook van hetzelfde. :evil: :evil:
Hier ook van hetzelfde laken en broek...
Er is al niet veel natuur meer en dan breken ze dat nog wat verder af :roll:
Plaats reactie