Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door Luhmann »

Meestal is er geen volledige terugbetaling maar de meeste mutualiteiten betalen per aangesloten een maximaal bedrag bij in lidgeld sportclubs. Beide wielerverenigingen voldoen daar aan. Als je een familie abonnement neemt kan je dit echter inbrengen bij de mutualiteit voor alle gezinsleden en dus zo dus toch het volledige bedrag terugkrijgen.

Als lid krijg je 'korting' op tochten omdat je via je lidmaatschap reeds voorzien bent van een verzekering. Dat is die 2à3 € die anders naar een 'daglicentie' gaat.

Conclusie: nog afgezien van de extra voordelen betaalt het lidmaatschap zich voor de meeste mensen terug via de mutualiteit en de toertochten.
Gebruikersavatar
KrisMaes76
Mountainbiker
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 06 okt 2014 12:38
Rijdt met: Canyon Nerve AL 9.0 Stealth 2014 / Canyon Spectral AL 8.0 2016 / Canyon Spectral AL 2022 custom

Re:

Bericht door KrisMaes76 »

Sloebertje schreef:
MTBert schreef:Tijdschrift van de VWB is wel stukken beter dan dat van WBV, waar niet veel in te lezen staat.
En de kaart oogt mooier :lol:
Dat tijdschrift stelt niks voor, al hetgeen erin staat heb ik al een half jaar (minstens) eerder op internet gelezen en hetgeen erin staat over MTB is helemaal om te gillen.

De interviews zijn meestal wel nog redelijk, maar net zoals de rest van vlaanderen is wielrennen gelijk aan rijden met de reetvlo of in het beste geval CX of XC
Gebruikersavatar
PainSosis
Mountainbiker
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 13 mei 2018 16:03
Rijdt met: Orbea Alma H20 '17

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door PainSosis »

Ik lees op de website van het VWB volgend:

UITGESLOTEN
• Deelname aan georganiseerde afgepijlde toertochten (clubritten vallen hier niet onder)

Wanneer ik de kalender van het VWB of CV vergelijk met de kalender hier zijn er blijkbaar toch niet super veel MTB clubs aangesloten.
Ben je op die tochten dan verzekerd door de organisatie? Indien ze er 1 hebben.

Ik ga me zoiezo laten verzekeren voor de uitstapjes tijdens de week maar vraag me dan toch af hoe het zit voor al die zondagsritten, :-k
Mister No Chaïn
Mountainbiker
Berichten: 2001
Lid geworden op: di 30 mei 2006 21:33
Rijdt met: heeft grote wielen

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door Mister No Chaïn »

Oud topic eens van onder het stof halen. Afgelopen weekend op de TT van Wijgmaal van een kale reis teruggekomen als lid van Cycling Vlaanderen. U staat niet op de lijst! Een kameraad had hetzelfde voor.
Na de rit zaten we nog iets te drinken, vertelde er iemand dat hij enkele weken geleden als lid van de VWB geen korting kreeg, enkel Cycling Vlaanderen. Dat was via online inschrijving en zou nadien wel opgelost geraakt zijn.

Hoe werkt dat? Sluiten organisaties zich aan bij slechts 1 bond en valt daarom de andere bond af? Als ik de helft van de TT's geen korting krijg dan heeft het ook geen zin meer natuurlijk.
Gebruikersavatar
funkstar
Mountainbiker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 27 apr 2007 13:58
Contacteer:

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door funkstar »

Ik had net hetzelfde voor.
Administratief vermoed ik zal dat eenvoudiger zijn voor de organisatoren. Al blijft het vreemd, 2 maal betalen voor je verzekering. Maar die euro gaat het niet uitmaken.

Over de taalgrens houden ze zelden rekening mee.
Ik neem vooral het lidmaatschap voor de verzekering, die heb je ook wanneer je geen georganiseerde tocht fietst.
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door Joverowa »

Elk lid van ons gezin is lid van de VWB en de kortingen zijn eigenlijk maar bijzaak. 30 euro is het zeker? En dat krijg je dan nog eens terug betaald van je ziekenkas. Het is goed om weten dat je kan gaan fietsen en bij pech geholpen zal worden.

Mijn vrouw heeft ooit moeten gebruik maken van die pechverhelping met haar elektrische fiets en ze was er zeer tevreden van. En daarom alleen al zullen we lid blijven.
Af en toe die euro korting op een rit die op de kalender staat is dus mooi meegenomen maar niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Boebbel
Forum beheerder
Berichten: 532
Lid geworden op: ma 10 nov 2014 10:36
Rijdt met: groene fully en grijze HT

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door Boebbel »

Zijn er nog recente ervaringen hiermee?

Ik heb na jaren van lidmaatschap bij VWB wel eens zin om nieuwe lucht op te snuiven bij Cycling Vlaanderen. Ik heb op zich niet echt een concrete reden. Het tijdschrift trekt op nieveel en ik kwam net bij het browsen net exact hetzelfde artikel online tegen by CV.

Ik gebruik het vooral voor verzekering en dus korting bij toertochten, maar 'k het nog nooit nodig gehad.
Gebruikersavatar
_Knarf_
Moderator
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 24 dec 2010 16:01
Rijdt met: Ne zwarte

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door _Knarf_ »

Ik ben jaren lid geweest van VWB.
En sinds dit jaar van Cycling Vlaanderen (reden: tijdens corona organiseerde cycling vlaanderen allerlei gpx tochten, vwb deed niets... Als bedankje overgestapt).


Volgens mij identiek.
Ook wel het probleem dat de VWB scanners soms mijn lidkaart niet aanvaarden.
Ik heb dit op één TT ter plaatse gehad. Maar ik heb wel mijn euro korting gekregen.
Zelfde probleem bij online inschrijving voor de TT in Opitter volgend weekend. Tja dan zit ge daar wat vast. Dan maar €6 betaald ipv €4 (of wat de bedragen ook precies zijn) :-k
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door Brainjumper »

Bij VWB kan je ook gewoon je identiteitskaart i.p.v. je lidkaart gebruiken om te laten inscannen voor een rit/tocht !
Gebruikersavatar
Joverowa
Mountainbiker
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 09:23
Rijdt met: een Canyon!!!

Re: Verschil Vlaamse Wielerbond en Wielerbond Vlaanderen?

Bericht door Joverowa »

Ze hoeven zelfs je ID kaart.... Ze typen gewoon je lidnummer in en het is in orde.

Het is zo dat organisatoren kiezen tussen VWB of Cycling. Als lid van de VWB heb ik dan enkele euro's korting op een rit die daar op de kalender staat. Is het een rit onder de paraplu van Cycling dan heb ik dat niet. Ik lig er niet van wakker. Zo lang de bevoorradingen maar een beetje deftig zijn en niet enkel 1 voorverpakt wafelke....
Brainjumper schreef: di 14 sep 2021 18:21 Bij VWB kan je ook gewoon je identiteitskaart i.p.v. je lidkaart gebruiken om te laten inscannen voor een rit/tocht !
Plaats reactie