fietsen op aanhangwagen : fix-fork of vk-international ???

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
6700
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: za 13 dec 2008 19:15
Rijdt met: Stumpjumper

fietsen op aanhangwagen : fix-fork of vk-international ???

Bericht door 6700 »

Hallo,


Ik denk er (al lange tijd) aan om m'n (kleine) aanhangwagen wat aan te passen zodat ik 4 fietsen kan meenemen.

Reeds heel veel ideeën gehad en nu, zoveel tijd later, twijfel ik nog tussen twee systemen : ofwel : de fix-fork (zie www.fix-fork.com) of het systeem van vk-international (zie www.vk-international.com).

De aanhangwagen op zich is niet zo zwaar en bij slecht wegdek vrees ik daarom dat ik met het systeem van de fix-fork misschien de vorken van de fiets te zwaar zou gaan belasten ?

Het systeem van vk-international lijkt mij ook wel iets maar heb ik nog in het echt kunnen zien..... Wordt gemaakt in Nederland maar slecht een tweetal verdelers in België.

Is er iemand die een van deze systemen gebruikt op een aanhangwagen ? En wat zijn jullie ervaringen ?

Dank voor de tips !
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

ken geen van de twee
maar dat vk systeem ziet er wel "snel" uit
dat is toch prima meegenomen
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Ik ken beide systemen erg goed: VK dragers hebben we een jaar of 12 geleden gekocht en Fix Fork verleden jaar om bikes van deelnemers te vervoeren naar onze reizen.

VK (3 dragers voor elk 6 fietsen, momenteel bovenop een aanhangwagen en pick-up gemonteerd):
- om er 6 bikes op te krijgen ben je er wel drie kwartier mee zoet, de dragers staan te dicht bij elkaar.
- wel heel gemakkelijk voor minder fietsen, 3 à 4 bikes staan daar op evenveel minuten op.
- gelakt zonder grondverf... binnen de kortste keren roest. Ik merk wel dat ze nu gegalvaniseerd zijn. Dat hebben we uiteindelijk ook moeten laten doen met onze dragers.
- wat ik op die website niet kan zien is de kwaliteit/dikte van het gebruikte metaal. De fietsen worden aan één kant rechtgehouden door een stang die maar op één punt(je) vasthangt. Bij onze dragers is het metaal te dun en plooit dat gewoon af/open en scheurt dat na verloop van tijd. Zeker als je terrein doet. Ik hoop dat ze dat ondertussen verbeterd hebben. Wij hebben dat moeten oplassen met verstevingingsplaatjes.
Door de grote hefboom staan de fietsen ook niet heel erg vast, ttz ze bewegen zijdelings met als gevolg dat ze tegen elkaar kunnen botsen.
Als je offroad gaat MOET je alle fietsen vast met elkaar verbinden (ttz dat ze allemaal samen heen en weer bewegen) of je hebt gegarandeerd schade.
- wat slordig afgewerkt, de boutjes op de scharnierpunten zijn/waren gewone boutjes. En laten die net ter hoogte van de banden zitten... met brede mtb banden en op lange trajecten schuren die door de buitenband... te vervangen door boutjes met een afgeronde kop.

Kortom: een heel goed idee, maar met gebreken en afwerkings-kwaliteitsfouten. Het (zéér grote) gemak om fietsen erop te zetten wordt teniet gedaan doordat de rails te dicht bij elkaar en op dezelfde hoogte staan. Je kan de bikes wel wat voor- en achteruit bewegen maar 't blijft gepuzzel en gevloek als je zo'n grote drager vol wil zetten. En het gevaar op beschadiging is reëel. Totaal af te raden voor offroad gebruik.

Fix Fork (momenteel binnen in twee aanhangwagens, bovenop het dak van een 4x4 en in een bestelwagen gemonteerd):
- is super stabiel, als je twee fietsen op 1 cm van elkaar zet kan je er zeker van zijn dat ze elkaar niet zullen raken.
- met de extra "poten" kan je redelijk vlot een serie fietsen naast elkaar zetten. Een inbus op handvat met een afgeronde inbuskop om iet of wat scheef vast/los te draaien doet hier wonderen. Eens ze op afstand gesteld en je weet welke fiets waar komt gaat monteren/demonteren héél snel.
- ik had mijn twijfels bij de stabiliteit van de wielhouders, maar ik moet dat inslikken. Boven op het dak van een 4x4 en offroad geeft dat geen krimp. Ook de fietsen daarop niet (getest met 6 bikes en hun wielen).
- niet voor lefty vorken, wel voor steekassen.

Goed doordacht en sterk uitgevoerd systeem, weinig op aan te merken. Groot voordeel: Belgisch ontwerp en fabrikaat, en de ontwerper denkt mee/helpt je bij specifieke toepassingen (hij is zelfs komen helpen om onze eerste aanhangwagen mee te installeren, chapeau).

Hier een fotootje getrokken tijdens onze Peaks & Trails tocht (effe spammen :-D - www.mtb.be) , met alle systemen op een rijtje:
- op de eerste wagen Thule miserie (is duur en gaat snel kapot)...
- een aangepaste en verbeterde VK drager op de pick-up
- Fix Fork op de verste wagen, de 6 bevestigingen (met wat gepas kunnen er meer naast elkaar) staan vooraan, achteraan staat één (test) houder voor twee voorwielen.

Afbeelding
den daler
Mountainbiker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:46
Rijdt met: cannondale scalpel ,specialized stumpjumper

Bericht door den daler »

de fix vork is wel steviger denk ik
wel iedere keer u voorwiel eruit halen dan

vk staan de fietsen veel te los denk ik

ik heb het nog anders opgelost
heb mij van die dakdragers gekocht
en deze vast geschroefd op de bodem van de aanhangwagen
bij staat deze wel in camionnette ipv op remork
6700
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: za 13 dec 2008 19:15
Rijdt met: Stumpjumper

Bericht door 6700 »

@ pocoloco : Bedankt voor uw uitgebreide uitleg. Blijkbaar is de fix-fork uw favoriet. Ik stel me maar één vraag : m'n aanhangwagen is niet van de zwaarste , daarom vrees ik dat bij gebruik van de fix-fork de vorken van de fietsen (zeker in geval van racefietsen) te veel gaan afzien op de aanhangwagen - bedoeling is zeker niet om off-road te gaan, maar een stuk kasseiweg of slechte betonbaan is echter niet uit te sluiten hier in België. Of denk jedat dat geen kwaad kan ? Ook niet voor race-fietsen ? Laat maar iets weten a.u.b.

@ den daler : Ook bedankt voor uw suggestie : dakdragers op de aanhangwagen : Had ik ook al aan gedacht maar volgens ik kon zien op de site van Thule moet je de drager op zo'n buis monteren (weer € 100 extra) of heb jij dragers die je rechtstreeks op de laadvloer van de aanhangwagen zou kunnen installeren ? Zo ja, graag merk en eventueel type a.u.b.
(Als je de dakdragers op zo een speciaal profiel moet installeren is dat weer al moeilijker om te schuiven met de fiets hetgeen het plaatsen wel zou vergemakkelijken.)

Alvast bedankt voor de antwoorden !
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Ik vind het idee van de VK drager heel goed, maar de uitvoering trekt op niet veel (bij onze oudere dragers toch). De Fix Fork bevestigingen zijn oersterk, een fiets die daarop staat beweegt geen mm. Het grote voordeel van zo'n Fix Fork rail is dat je de bevestigingen verschuift naargelang de fietsen van het moment.
In elke Auto5 vind je een heel gamma aan goedkope en duurdere fietsdragers voor op een autodak die je voor jouw gebruik zou kunnen aanpassen. Als je ze vastpakt weet je meestal meteen of het goed zit met de kwaliteit...
Thule is goed aangeschreven maar alle modellen dakdragers van dat merk die ik al geprobeerd heb (drie) zijn op relatief korte termijn kapot gegaan. Qua vormgeving zijn die wel mooi maar de dimensionering en kwaliteit van de mechanische onderdelen is niet wat het zou moeten.

Ik weet niet welke krachten een fiets te verduren krijgt op zo'n staander in combinatie met een dansend aanhangwagentje... ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat een moderne vork er niet tegen zou kunnen. Als je ziet wat een fiets mét berijder te verduren krijgt dan zal dat wel meevallen met een fractie van het "bedrijfsgewicht" op een drager, zelfs met hoofdzakelijk zijdelingse krachten ?

Ik heb ooit wel eens een cheapo Rock Shox Indy vork gezien die volgens de eigenaar gebroken zou zijn op een drager bovenop zijn Land Rover. Maar zo'n slechte vork hebben ze sindsdien niet meer gemaakt #-o en ik weet ook niet hoe die vastgemaakt was noch op wat voor terrein dat was.
den daler
Mountainbiker
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 02 dec 2007 16:46
Rijdt met: cannondale scalpel ,specialized stumpjumper

Bericht door den daler »

idd rechtstreeks op de bodem gevezen
je kan toch op aanhangwagen ook staan voor ze erop te zetten
bij mij is het nog een tameijk goedkoop model uit auto 5
je kan de bol wel op slot doen tegen diefstal ook
Gebruikersavatar
Wouter.u
Mountainbiker
Berichten: 354
Lid geworden op: wo 10 sep 2008 20:16
Rijdt met: Stevens glide 2010

Bericht door Wouter.u »

Die fix fork lijkt wel stevig . Alleen denk ik dat je dit makkelijk kunt zelf maken

In ons forumtreintje al meerdere keren gezien dat iemand zelf zo een systeem gemaakt heeft . Een profiel vinden om zo een steun op te zetten kan ook niet moeilijk zijn.

Als je gewoon een plaat plooit in een schroefbank je boort gaten voor bouten en je last er een dunne buis tegen waardoor je een quick release steekt heb je al bijna zo een systeem.

Voor de handige onder ons is er zonder veel moeite een goedkoop en oerdegelijk systeem ontwerpt
Spooky11
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 21:55
Rijdt met: Sparta ion

Bericht door Spooky11 »

Al ben Ik geen mountainbiker maar een recreatief fietsen kan ik besluiten dat onze hobby dicht aanleunt bij deze van een mountainbiker. Met andere woorden de problemen welke we soms hebben om onze fietsen te vervoeren zijn veelal gelijkaardig.

Met veel aandacht las ik dan ook deze topic.

Met de winter halverwege en de lente in zicht, kijk ik uit om terug te gaan fietsen.

Begin dit jaar kocht ik voor mijn vrouw en mezelf een elektrische fiets.

Daar we graag in andere streken dan onze eigen woonplaats fietsen kwam ik snel tot de bevinding, dat door het gewicht van de 2 elektrische fietsen de kogeldruk van de trekhaak overschreden werd. Dit betekende dat ik mijn fietsen niet meer kon plaatsen op de fietsdrager.


Ik kocht een lichte aanhangwagen om de 2 elektrische fietsen mee te vervoeren.

http://i40.photobucket.com/albums/e243/ ... 1327346495


Ik liet bij de aankoop, 2 dakfietsendragers op de aanhanger monteren.

http://i40.photobucket.com/albums/e243/ ... 1327346482

Ik stelde vast, dat de dakfietsendrager onvoldoende stabiliteit gaven aan de fietsen. Ik kocht enkel spanbanden waarmee ik de fietsen kon mee vast sjorren.

http://i40.photobucket.com/albums/e243/ ... 1327346491

Het monteren en sjorren van de 2 fietsen neemt enige tijd in beslag en ik zou nog een grotere stabieler vervoer willen.
Daarom overweeg ik:


1. Om achteraan (zowel links als rechts) voor iedere fiets een staander (staaf of stang) op de aanhangwagen te monteren, waaraan ik de fietsen zou kunnen vastmaken.

Hier doet zich het volgend probleem voor.

De aanhanger wordt bij niet gebruik in mijn garage geplaatst.

Daar ik onvoldoende plaats heb om zowel mijn auto als de aanhangwagen gelijktijdig in mijn garage te stallen, plaats ik de aanhanger op zijn zijde in de garage.

Daar de aanhangwagen zijdelings moet geplaatst worden, bij stallen in de garage kan ik maar een staaf of stang van ten hoogste 22 cm monteren, wat onvoldoende hoog is om aan de fietsen de nodige steun te geven.
Ik overweeg een staaf of stang te plaatsen welke kan scharnieren zodat ik de staaf of stang plat kan leggen als ik de aanhangwagen op zijn zijde geparkeerd wordt in de garage.

2. Een ander probleem is dat het voorwiel enkel met een spanbandje op de goot van de dakdrager wordt bevestigt. Dit heeft onvoldoende stabiliteit aan het voorwiel. Om dit te verhelpen, ben ik van plan om zowel links als rechts voor iedere fiets een fietsenrek te plaatsen als steun voor de voorwielen. De max hoogte van het fietsen rek mag niet meer bedragen dan 22 cm (omwille van het zijdelings parkeren van de aanhangwagen in de garage).

3. Bij het opspannen van de 2 fietsen met een spanband worden de fietsen ten opzichte van elkaar scheef naar elkaar toegetrokken, wat terug de stabiliteit van het vervoer verminderd.

http://i40.photobucket.com/albums/e243/ ... 1327346500

Om dit op te lossen overweeg ik om 2 fietsen met een ijzeren of houten verbinding aan de bagagedrager met elkaar te verbinden.
Op die manier kan trek ik de fietsen bij het opspannen van de spanband niet meer naar elkaar toe.

Alle raadgevingen en oplossingen zijn welkom.
Gebruikersavatar
Muntanya
Mountainbiker
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 04 okt 2017 09:37
Rijdt met: stadsfiets, 29er en fatbike

Re: fietsen op aanhangwagen : fix-fork of vk-international ?

Bericht door Muntanya »

Ik zou dit onderwerp even nieuw leven willen inroepen.

Ik "vat" die fix fork niet helemaal. Is het mogelijk om dit tijdelijk aan te brengen? Of is dat quasi permanent? Idem VK frame (dat ik eigenlijk wel behoorlijk duur vindt).

Ik ben op zoek naar een makkelijk verwijderbaar frame om in mijn aanhangwagen te monteren voor 6 fietsen (5 gewone (2V 3K) en 1 MTB). 't Is niet dat we klein behuisd zijn, maar ik schaf liever niet nog een aanhangwagen aan (zoals bij iedereen staat de garage al boemvol).

Zou het bv ook een idee zijn om dakfietsendragers te monteren in die aanhangwagen?
Plaats reactie